För dig som administrerar ungdomsbiljett
Arbetar du på en kommun som har ungdomsbiljetten? Här har vi samlat allt du behöver veta.
-
Så gäller ungdomsbiljetten
Ungdomsbiljetten gäller alla dagar, hela året om.
Lite att tänka på:
- Man måste ha med sig kortet när man reser.
- Man måste fylla i sitt sitt namn på baksidan av kortet.
- Vid kontroll av kortet kan personalen se ditt namn, födelsedatum och giltighet på biljetten.
- Man måste spara sitt kort eftersom det återanvänds till nästa termin och laddas med nya biljetter.
- Ungdomsbiljetten gäller på Öresundståg, Pågatågen, Krösatågen samt närtrafik som körs av taxi.
- Ungdomsbiljetten gäller även till första station över länsgränsen.
- Ungdomsbiljetten gäller inte färjan mellan Landskrona och Ven eller resor till/inom Danmark.
-
Bra att veta om ungdomsbiljetten
Alla kort som beställs skickas till ungdomens hemadress.
- Om kortet inte kan levereras kommer försändelsen i retur till kommunen.
- Korten som kommer i retur kan användas till annan elev efter tre månader.
- Kommunen kan beställa extrakort via kommunportalen. Extrakorten kommer i paket om 50 stycken. Priset är 30 kronor per kort.
- Ungdomen måste spara sitt kort eftersom det återanvänds till nästa termin och laddas med nya biljetter.
Fakturering
Fakturering sker månadsvis och en ny biljett skapas 28:e varje månad.
Augusti och juni debiteras halva kostnaden. -
Frågor och svar
Har man tappat bort sitt kort? Hur skapar du nytt inlogg? När är det ungdomsbiljetten gäller? Detta och många fler frågor får du svar på bland våra vanligaste frågor och svar.
-
Support kommunportal
Om du behöver hjälp eller har frågor vänder du dig hit.
Mejladress: skolservice@skanetrafiken.se
Telefon: 0451-28 84 59. Växel: 0451-28 84 00.