Tillgänglighetsredovisning Skånetrafikens app
Skånetrafiken står bakom den här applikationen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda Skånetrafikens app. Det här dokumentet beskriver hur Skånetrafikens app uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Appens tillgänglighet
Vi är medvetna om att delar av vår app inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om ”Innehåll som inte är tillgängligt” för mer information.
Om du inte kan använda delar av appen
Om du behöver innehåll från Skånetrafikens app som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan så kan du kontakta oss.
- Ring 0771 77 77 77.
- Skicka ett mejl till tillganglighet@skanetrafiken.se
- Chatta med oss. Till Skånetrafikens chatt.
- Skicka ett brev till Skånetrafiken, 281 83 Hässleholm.
Rapportera brister i appens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns. Svarstiden är normalt inom en vecka.
- Ring 0771 77 77 77.
- Skicka ett mejl till tillganglighet@skanetrafiken.se
- Chatta med oss. Till Skånetrafikens chatt.
- Skicka ett brev till Skånetrafiken, 281 83 Hässleholm.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande tillgänglighet i appen kan du anmäla det till Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Teknisk information om appens tillgänglighet
Den här applikationen är inte förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Vi granskar löpande våra tjänster i appen.
Appen har i samband med det nya lagkravet granskats av en oberoende aktör och arbetet pågår nu med att justera och öka tillgängligheten.
Funkas granskning av iOS-appen
Funkas granskning av Android-appen
Nedan redovisas exempel på brister som vi har fått till oss och som vi jobbar med att förändra.
Prioriterade åtgärder ioS
Här nedan beskriver vi innehåll som på ett eller annat sätt inte är helt tillgänglig för kunder utan synförmåga, med nedsatt synförmåga eller nedsatt färgseende:
- Vi ska säkerställa möjlighet till skalbar text (pågår och är klart 2021).
- Möjliggör för skärmrotation (se nedan).
- Felmeddelanden måste skrivas ut i text och kunna läsas upp (planerat klart sista kvartalet 2021 och första kvartalet 2022).
- Kontrollera att element är grupperade korrekt för att minska onödig navigering (planerat klart första och andra kvartalet 2022).
- Ge alternativ för funktioner som är beroende av gester. Till exempel svajpa för att se fler avgångar (panerat klart 2021).
För att stödja skärmrotation behöver vi göra ett större ingrepp på appens design. Det kommer därför att ta mycket resurser i anspråk. I dagsläget har vi ingen tidplan för när det här kan göras. Det finns en möjlighet att söka resa och köpa biljetter via Skånetrafikens hemsida. Där fungerar skärmrotation så länge webbläsaren ger stöd för detta.
Här nedan beskriver vi innehåll som på ett eller annat sätt inte är helt tillgänglig för kunder med nedsatt styrka och nedsatt rörlighet:
- Kontrollera att element är grupperade korrekt för att minska onödig navigering (planerat klart första och andra kvartalet 2022).
- Ge alternativ för funktioner som är beroende av gester. Till exempel svajpa för att se fler avgångar (panerat klart 2021).
Här nedan beskriver vi innehåll som på ett eller annat sätt inte är helt tillgänglig för kunder med kognitiv nedsättning:
- Felmeddelanden måste skrivas ut i text och kunna läsas upp (planerat klart sista kvartalet 2021 och första kvartalet 2022).
- Kontrollera att element är grupperade korrekt för att minska onödig navigering (planerat klart första och andra kvartalet 2022).
- Ge alternativ för funktioner som är beroende av gester. Till exempel svajpa för att se fler avgångar (panerat klart 2021).
Prioriterade åtgärder Android
Här nedan beskriver vi innehåll som på ett eller annat sätt inte är helt tillgänglig för kunder utan synförmåga, med nedsatt synförmåga eller nedsatt färgseende:
- Möjliggör för skärmrotation (se nedan).
- Kontrollera att element blir upplästa korrekt (pågående och klart 2021).
- Ge alternativ för funktioner som är beroende av gester. Till exempel svajpa för att se fler avgångar (planerat klart 2021).
För att stödja skärmrotation behöver vi göra ett större ingrepp på appens design. Det kommer därför att ta mycket resurser i anspråk. I dagsläget har vi ingen tidplan för när det här kan göras. Det finns en möjlighet att söka resa och köpa biljetter via Skånetrafikens hemsida. Där fungerar skärmrotation så länge webbläsaren ger stöd för detta.
Här nedan beskriver vi innehåll som på ett eller annat sätt inte är helt tillgänglig för kunder med nedsatt styrka och nedsatt rörlighet:
- Ge alternativ för funktioner som är beroende av gester. Till exempel svajpa för att se fler avgångar (planerat klart 2021).
Här nedan beskriver vi innehåll som på ett eller annat sätt inte är helt tillgänglig för kunder med kognitiv nedsättning:
- Ge alternativ för funktioner som är beroende av gester. Till exempel svajpa för att se fler avgångar (planerat klart 2021).
Hur vi testat appen och arbetet framåt
En granskning av appen Skånetrafiken gjordes av konsultbolaget Funka under april 2021.
Funkas granskning av iOS-appen
Funkas granskning av Android-appen
Parallellt med Funkas granskning har flera användbarhetstester genomförts med personer som är blinda eller har kraftigt nedsatt syn. Vi har ett väl utvecklat samarbete med olika intresseorganisationer för att säkerställa att våra appar fungerar på bästa sätt för användarna.
Under hösten 2021 kommer Skånetrafiken att fortsätta arbeta för att förbättra tillgängligheten på våra digitala plattformar. Förbättringar av våra tjänster kommer att göras löpande.
Senaste bedömningen gjordes april 2021.
Appen publicerades år 2017.
Redogörelsen uppdaterades senast den 22 juni 2021.