Kundservice

Självservice

Hitta svar på dina frågor

Vanliga frågor:

  • Till en början måste du ha mobil. Men framöver kommer det nya biljettautomater och andra betallösningar kopplade till vårt nya biljettsystem. Till exempel någon form av plastkort eller möjligheten att köpa biljett hos kundcenter eller serviceombud.

    Jojo-korten och våra befintliga zoner kommer att finnas kvar parallellt med det nya under flera år och innan dessa försvinner kommer det att finnas nya former av kort tillgängliga för dig som inte vill använda en app.

  • Till en början kommer du inte kunna låna ut din 30-dagarsbiljett till någon annan. Däremot kan du få hjälp av kundtjänst att flytta över biljetten till en ny mobil om din nuvarande telefon skulle gå sönder.

    Senare kommer du själv att kunna flytta biljetter mellan olika enheter vid olycksfall. Vi tittar också på lösningar för hur man ska kunna låna ut sina biljetter till andra men där är inget bestämt i nuläget och det ligger längre fram i tiden.

  • För iOS krävs minst 10.0 och för Android krävs minst 5.0. Varför har vi då valt dessa versioner som minimikrav? Jo, att utveckla en app som klarar äldre versioner än så skulle ha varit mer tidskrävande och kostsamt och alla funktioner som finns i vår nya app skulle inte fungera.

    Det är också viktigt att komma ihåg att det här är första versionen av en app som ska finnas i många år framöver och då kan vi inte utveckla den för versioner som är gamla redan idag. Särskilt inte när vi har en annan app som stödjer äldre versioner. Men vi förstår självklart att det är tråkigt för dig som inte kan testa vår nya app, men det är ett vägval vi har gjort för att resultatet ska bli så bra som möjligt.

    Har du en äldre telefon som inte går att uppdatera till den version som krävs kan du fortsätta att resa med vår app Reseplaneraren länge till. I nuläget finns inget datum för när den ska avvecklas utan det kommer att göras först när tillräckligt många använder vår nya app.

    Appen finns inte för Windows Phone eftersom underlaget bedöms som för litet i nuläget.

  • I nuläget finns det inga planer på det. Vi har utvecklat ett system som inte bygger på att man måste ha ett plastkort för att få rabatt.

    Den rabatt som finns i det nya biljettsystemet gäller oavsett hur man betalar sin biljett. Men vi jobbar hela tiden med att utvärdera den feedback vi får från er kunder om möjliga förbättringar.

    Kontakta oss

    • Välkommen till Skånetrafikens chatt

      På chatten kan du få hjälp med snabba ärenden och ställa frågor till vår kundtjänst.

      Våra öppettider är:
      Vardagar:6.00-22.00
      Helg:8.00-22.00

      Starta chatten
    •  Här kan du lämna synpunkter, ställa frågor och ge förslag. Alla synpunkter vi får in registreras i våra system så att vi kan bli bättre i framtiden.

       

      Vill du ha ett snabbt svar på en enkel fråga? Då är det bäst att du kontaktar oss på annat sätt. Till exempel via chatt, Facebook eller telefon.

       

      Välj det ämne som din synpunkt eller fråga handlar om:

    • 0771-77 77 77

      Från utlandet:

      +46 771 77 77 77

      Våra öppettider är:

      Vardagar: 6.00-22.00
      Helg:8.00-22.00

      Tidtabellsinformation dygnet runt:

      0771-77 77 77

      Kundtjänst Serviceresor:

      0771- 77 44 33

      Öppettider: Mån-fre 08.00-16.00

      För frågor om färdtjänst och sjukresor.

       

      Växel: 0451-28 84 00

      Öppettider: Mån-fre 8-12 & 13-16

    • Skånetrafiken på Facebook

      Du kan också nå oss på vår sida på Facebook där du kan ställa frågor, lämna förslag och tycka till. Se om någon annan frågat samma sak. Där hittar du även information om vad som är på gång.

      Besök Skånetrafikens Facebooksida

    • Få realtidsinformation genom att följa vårt twitterflöde.

      Besök Skånetrafikens twitterflöde

    • Kundcenter, serviceombud och ombud

      Skånetrafikens biljetter går att köpa på många ställen i Skåne. Här hittar du information om vilket sortiment olika köpställen har och var de finns i Skåne. Välkommen!

      Hitta kundcenter, serviceombud och ombud på karta

    Så reser du med oss

    Ska du resa med buss eller tåg för första gången? Är du osäker på hur man reser med Jojo-kort? Här har vi samlat den information du behöver innan du stiger ombord.