Kundservice

Tjänster

Frågor och svar

Vanliga frågor:

  • Du, som är senior mellan 67 och 75 år, får automatiskt ett nytt reskort med posten. Åldersgränsen varierar beroende på vilken kommun du är folkbokförd i. När du får kortet är det klart att använda. Det är bara att resa hur många år som helst framåt i din hemkommun. Läs mer om var och när du kan resa i brevet som du fick med kortet eller på skanetrafiken.se/senior. Det gamla Jojo-kortet lägger du i brännbart avfall. Det kan inte återvinnas som plast eftersom det innehåller ett chip.

  • Det hänger ihop med ett nytt EU-direktiv för säkra kortbetalningar, PSD2, som började gälla i Sverige i mitten av september. Den går i korthet ut på att man som kund alltid ska legitimera sig vid kortköp – antingen med pinkod eller bank-ID beroende på om man handlar i butik, på buss eller digitalt i en app. För dig som reser med Skånetrafikens app kan det betyda att kortbetalningar som tidigare gått bra kan plötsligt nekas från banken. Det kan variera från bank till bank. Vänd dig till din bank för information om hur du ska hantera dina kortbetalningar.
    Vi arbetar intensivt för att kortbetalning i vår app Skånetrafiken ska fungera till 100 procent så fort som möjligt. Men för vissa kunder, som inte har svenskt personnummer eller svenskt bankkonto, kan det ta längre tid.

  • Nej, du kan resa på många andra sätt. Reser du bara ibland är det enklast att köpa en pappersbiljett på våra regionbussar, i våra nya biljettautomater eller hos våra kundcenter eller ombud.
    För dig som pendlar med 30-dagarsbiljett, och inte vill ha den i din telefon, har vi snart ett nytt kort du kan koppla din biljett till.
    En smidig och enkel nyhet på de gröna stadsbussarna är att du kommer att kunna resa genom att blippa ditt kontaktlösa betalkort i biljettläsaren. Det kostar inget extra.
    Då behöver du varken mobil eller vårt nya kort. Du kan endast köpa en enkelbiljett till vuxenpris.
    Gör du flera resor inom 24 timmar betalar du för max två enkelresor och kan resa fritt under tiden.

  • Ja, det går att köpa en biljett över länsgränsen i Skånetrafiken-appen. Se bara till att uppdatera appen till senaste iOS: 1.23.1 och Android 1.26.0. Våra rabatter gäller för alla biljetter inom Skåne. Hur mycket rabatt du får utanför länsgränsen kan variera från län till län. Har du en värdekod? Då kan du använda den i appen när du reser till våra grannlän.

  • Barn köper biljett ombord på regionbuss eller i automat med 40 procent rabatt. Du, som förälder, kommer i mitten av november kunna köpa och aktivera biljetten via hemsidan och koppla den direkt till ditt barns kort. Du behöver inte ha det fysiska kortet med dig när du kopplar biljetten. Kortet köper du över disk hos kundcenter och ombud eller via hemsidan.

    Kontakta oss

    • Välkommen till Skånetrafikens chatt

      I chatten kan du få hjälp med snabba ärenden och ställa frågor till vår kundtjänst.

      Öppettider chatt vardag: 06.00-22.00. Öppettider chatt helg: 08.00-20.00

      Öppna chatten

    • Här är du välkommen att lämna synpunkter, ställa frågor och ge förslag. Alla synpunkter vi får in registreras i våra system så att vi kan bli bättre i framtiden.

       

      Vill du ha ett snabbt svar på en enkel fråga? Då är det enklast att du kontaktar oss via exempelvis vår chatt, Facebook eller telefon.

       

      Välj det ämne som din synpunkt eller fråga handlar om:

    • 0771 77 77 77

      Från utlandet:

      +46 771 77 77 77

      Våra öppettider:
      Vardagar och helg: 08–20.

       

      Företagskundtjänst:
      0771-777575
      Öppettider: måndag till fredag 09–15.

      Tidtabellsinformation dygnet runt:
      0771-77 77 77

      Kundtjänst serviceresor:
      0771-77 44 33
      Öppettider: måndag till fredag 09–15.
      För frågor om färdtjänst och sjukresor.

      Växel: 0451-28 84 00
      Öppettider: måndag till fredag 08–12 och 13–16

    • På vår Facebook-sida kan du ställa frågor, lämna förslag och tycka till. Se om någon annan frågat samma sak. Där hittar du information om vad som är på gång, trafikinformation och tips inför din resa. 

      Vi är online vardagar och helger klockan 8-20. Välkommen!

      Besök Skånetrafikens Facebooksida

    • Följ oss på Twitter för att få tillgång till nyheter och branschrelaterade händelser. Vi är online vardagar klockan 6-22 och helger klockan 8-20. Välkommen!

      Besök Skånetrafikens twitterflöde

    • Kundcenter och ombud

      Skånetrafikens biljetter går att köpa på många ställen i Skåne. Här hittar du information om vilket sortiment olika köpställen har och var de finns i Skåne. Välkommen!

      Hitta kundcenter, serviceombud och ombud på karta

    Så reser du med oss

    Ska du resa med buss eller tåg för första gången? Är du osäker på hur man reser med vår app? Här kan du läsa om hur det funkar att resa och hur du enklast köper din biljett.