Så ansöker du om ersättning för din sjukresa
Du kan få ersättning för din sjukresa som motsvarar det billigaste färdsättet som ditt hälsotillstånd tillåter.
Så här ansöker du om ersättning
Ladda ner blanketten ”Begäran om ersättning för sjukresa” på denna sida. Du kan också hämta den hos din vårdgivare, eller på Skånetrafikens kundcenter.
Skicka sedan in blanketten tillsammans med dina biljetter, kvitton och intyg om vård. Tänk på att allt ska vara i original. Spara alla patientkvitton och kvitton från dina sjukresor. Du måste lämna in din begäran inom ett år efter att du gjorde din sjukresa.
Begäran om ersättning för sjukresa (PDF)
Fyll gärna i blanketten digitalt. För att skriva under blanketten måste du först skriva ut den. Tänk på att webbläsare som har en inbyggd läsare för PDF, till exempel Google Chrome, kan ha problem med dessa ifyllbara filer. Det enklaste sättet för dig som använder Google Chrome är att ha Acrobat Reader installerat på datorn. Du kan då ladda ner PDF-filen lokalt på din dator och öppna den med Acrobat Reader.
Ansökningshandlingarna skickar du till: Skånetrafiken Sjukresor, 281 83 Hässleholm
Ansök om ersättning digitalt
- Du loggar in på 1177.se. För att använda e-tjänsten behöver du legitimera dig med en e-legitimation och vara över 18 år. Här loggar du in på 1177.se
- Välj Skånetrafiken som mottagning och formuläret ”Begäran om ersättning för sjukresa”.
- Du kan bifoga kvitton för utlägg genom funktionen ”bifoga filer”.
- När ansökan kommit in till oss hanterar och handlägger vi den i turordning. När beslutet är klart får du ditt besked via 1177.se. Du kan bara ansöka för egen del.
Utbetalning av kontant ersättning
Om du väntar kontant ersättning från Skånetrafiken, kan du ansluta dig till Swedbanks kontoregister för att snabbt och smidigt få pengarna utbetalda direkt till ditt konto. Om du inte är ansluten till registret skickas en utbetalningsavi till den adress som du är folkbokförd på.
Följ denna länk för att ansluta dig till Swedbanks kontoregister
Ersättning vid försening
Om du blir hämtad mer än 30 minuter efter avtalad tid kan du begära en förseningsersättning. Om du blir lämnad mer än 30 minuter efter din “senast framme-tid" kan du också begära förseningsersättning.
Om du efter försening på mer än 30 minuter behövt ordna en resa med egen bil eller taxi kan du ha rätt till ersättning för dina utlägg. Resor som du inte kan få ersättning för är:
- överflyttningsresor mellan olika vårdinstanser
- konsultations- och permissionsresor
Om du vill ha mer information eller begära ersättning vid försening kan du kontakta serviceresors kundtjänst via telefonnummer 0771-77 44 33.
Tänk på att spara kvitton för eventuella utlägg om du ordnat resa med egen bil eller taxi.