Sjukresa - så fungerar det
Om du blir sjuk och behöver resa till sjukvården kan du göra det på olika sätt. En sjukresa ska i första hand göras med Skånetrafikens bussar och tåg. Om ditt hälsotillstånd kräver resa med serviceresefordon kan du boka en sjukresa. Du kan enkelt boka eller avboka din sjukresa i vår app.
Sjukresa - så fungerar det
-
Resa med sjukresa
Om du av hälsoskäl behöver resa med serviceresors sjukresor krävs ett intyg från din vårdgivare. När vi har mottagit ditt intyg kan du boka din sjukresa hos oss. Du gör det enklast själv via vår app.
Sjukresa med serviceresor utan intyg
I vissa fall kan du resa med serviceresor till och från vården utan intyg:
- Om du har ett giltigt färdtjänsttillstånd kan du resa sjukresa med samma villkor som du har beviljats för färdtjänst.
- Om du är över 85 år kan du resa utan intyg. Men om du reser med särskilda behov behöver du dock ett intyg från vårdpersonal. Det kan till exempel vara behov av att sitta i framsäte, om du behöver hämtas eller lämnas i bostad/väntrum.
Ledsagare på sjukresan
- Du som är under 18 och över 85 år kan ta med ledsagare utan kostnad på din sjukresa inom Skåne.
- Tar du med fler ledsagare, maximalt två stycken, måste detta stå angivet på intyget om sjukresa.
- Tala alltid om att du reser med ledsagare när du beställer din resa.
Medresenär
- Reser du sjukresa med serviceresor kan du ta med upp till två medresenärer.
- Medresenär måste du boka samtidigt som du beställer din sjukresa.
- Medresenärens avgift läggs på din faktura.
När du inte kan resa med sjukresa
- Vid vaccination eller mammografi kan du inte boka sjukresa, men du kan resa med färdtjänst.
Fördjupad information om sjukresor
Regler för serviceresor från och med mars 2021.
-
Så bokar du din sjukresa
Du kan boka din sjukresa hos oss dygnet runt, året runt. Du bokar via appen, mejl eller telefon. En sjukresa kan vara en resa till och från sjukvården. Tänk på att du ska vara beredd att resa 5 minuter innan och 15 minuter efter avtalad tid samt kunna visa upp legitimation för föraren. Alla sjukresor i Skåne ska bokas hos Skånetrafiken.
Boka din sjukresa i serviceresors app
Enklast bokar eller avbokar du sjukresor i serviceresors app.
Det krävs att du har en smartphone eller dator. För smartphone laddar du ner appen från App Store eller Google Play Butik.
Ikonen är gul med ett svart fordon och heter "Serviceresor". Går du in via din dator besöker du serviceresors webbsida och legitimerar dig med bank ID.
Under rubriken ”Mitt konto” kan du se personlig information med kontaktuppgifter.
Här kan du läsa mer om hur du använder seriviceresors app
Boka din resa via mejl eller telefon
Vi har öppet dygnet runt, året runt. Så här bokar du din sjukresa:
Telefon 0771–77 44 11.
Mejl bokningserviceresor@skanetrafiken.se
Är din bil sen mer än 15 minuter?
Anmäl försenad bil till telefonnummer 0771–77 44 22 efter 15 minuter
Kundtjänst
Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst via mejl eller telefon. Vi har öppet helgfri måndag–fredag klockan 8.00–20.00.
Telefon 0771–77 44 33.
Mejl till kundtjänst kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se.
Boka sjukresa utanför Skåne
Behöver du vård utanför Skåne, då kan kan du via resetjänsten boka din resa.
Du behöver då ha specialistvårdsremiss eller intyg för vårdgarantin.
Du som kund har möjlighet att få resan, det vill säga transport och logi bokad av Serviceresor. Det innebär att du inte behöver ligga ute med kostnader för resan eftersom de hanteras direkt av Skånetrafiken.
Du behöver dock betala för egenavgiften, detta faktureras dig i efterhand.
För att du ska kunna använda tjänsten måste det inkomma en remiss/betalningsförbindelse från något av Region Skånes sjukhus eller en vårdgarantiblankett från remitterande vård. I remissen ska det framgå om behovet avser resa med den allmänna kollektivtrafiken eller med serviceresefordon. Samt om det finns behov av logi och ledsagare.
När remissen/betalningsförbindelsen eller vårdgarantiblanketten inkommit till Skånetrafiken kan du boka din resa via resetjänsten.
Kontakta resetjänsten
Telefon: 0771–77 17 73
Via mejl utomlansresor@skanetrafiken.se
Du kan också göra en bokningsförfrågan via 1177.se. När den har skickats in till oss kommer vi att kontakta dig nästkommande helgfri vardag. För att kunna skicka in bokningsförfrågan via 1177.se måste du vara över 18 år och kunna signera med e-legitimation.
Vi ser gärna att du kontaktar oss i så god tid som möjligt. Då är det enklare för oss att uppfylla dina resebehov.
-
Detta kostar din sjukresa
Du kan få ersättning när du reser till eller från din folkbokföringsadress och till eller från Region Skånes vårdinrättningar.
Sjukresa med buss och tåg
När du reser med våra bussar och tåg betalar du vanligt biljettpris. Spara biljetter om du skulle nå upp till högkostnadsskydd och vill ansöka om ersättning i efterhand.
Sjukresa med privatbil
Ersättning för privatbil fungerar så här:
- För privatbil är ersättningen 1,70 kr/km.
- För enstaka resor får du ersättning om resan är längre än 80 km. Ersättningen gäller då endast sträckan som överstiger 80 km.
- En ansökan kan skickas in när som helst även om du inte har uppnått högkostnadsskyddet. Vi registrerar dina resor och när du uppnår gränsen betalas ersättning ut. Ersättning gäller för sjukresor inom Region Skåne.
- Avdrag görs med en egenavgift per bil.
- Parkeringsavgifter ersätts inte.
Sjukresa med serviceresefordon
När du reser med serviceresefordon subventionerar Region Skåne kostnaden för din resa. Oavsett hur du reser betalar du alltid en egenavgift. Du betalar utifrån hur långt du ska resa. Men som mest betalar du 136 kronor per enkel resa.
Barn under sju år reser utan kostnad. Upp till 20 år gäller barn/ungdomspris för biljetten.
Betala med e-faktura
Du kan få din faktura digitalt, det vill säga som e-faktura istället för på papper. Ansökan om e-faktura gör du i din internetbank. Anmälningsnamn är Region Skåne.
Har du konto hos Kivra kommer din faktura dit automatiskt.
Du kan också betala dina fakturor via autogiro. Vänligen fyll i en autogiroblankett här:
Skicka blanketten till Region Skåne, GSF Patientservice, 223 81 Lund.
Högkostnadsskydd
När du inom en tolvmånadersperiod har betalt egenavgift för sjukresa upp till 1 980 kronor fungerar det så här:
- Du betalar då ingen egenavgift under resten av perioden.
- Perioden räknas från första resdagen.
- Kom ihåg att spara alla patientkvitton och kvitton på dina sjukresor.
- Barn under 18 år i samma familj (samma hushåll) har gemensamt högkostnadsskydd.
-
Så ansöker du om ersättning för din sjukresa
Du kan få ersättning för din sjukresa som motsvarar det billigaste färdsättet som ditt hälsotillstånd kräver.
Så här ansöker du om ersättning
- Du loggar in på 1177.se. För att använda e-tjänsten behöver du legitimera dig med en e-legitimation och vara över 18 år. Här loggar du in på 1177.se
- Välj Skånetrafiken som mottagning och formuläret ”Begäran om ersättning för sjukresa”.
- Du kan bifoga kvitton för utlägg genom funktionen ”bifoga filer”.
- När ansökan kommit in till oss hanterar och handlägger vi den i turordning. När beslutet är klart får du ditt besked via 1177.se. Du kan bara ansöka för egen del.
Ansök om ersättning manuellt
Ladda ner blanketten Begäran om ersättning för sjukresa (PDF) Du kan också hämta den hos din vårdgivare, eller på våra kundcenter.
Här hittar du kontaktuppgifter till Skånetrafikens kundcenter.Skicka sedan in blanketten tillsammans med dina biljetter, kvitton och intyg om vård. Tänk på att allt ska vara i original. Spara alla patientkvitton och kvitton från dina sjukresor. Du måste lämna in din begäran inom ett år efter att du gjorde din sjukresa.
Du kan också fylla i blanketten digitalt. Tänk på att webbläsare som har en inbyggd läsare för PDF, till exempel Google Chrome, kan ha problem med dessa ifyllbara filer. Det enklaste sättet för dig som använder Google Chrome är att ha Acrobat Reader installerat på datorn. Du kan då ladda ner PDF-filen lokalt på din dator och öppna den med Acrobat Reader.
Därefter behöver du skriva ut blanketten för att signera den, och sedan skicka in den med post.
Ansökningshandlingarna skickar du till:
Skånetrafiken Sjukresor, 281 83 HässleholmUtbetalning av kontant ersättning
Ska du få ersättning från Skånetrafiken bör du ansluta dig till Swedbanks kontoregister för att snabbt och smidigt få pengarna utbetalda direkt till ditt konto.
Om du inte är ansluten till Swedbanks kontoregister skickas en utbetalningsavi till din folkbokföringsadress.
Följ denna länk för att ansluta dig till Swedbanks kontoregister
Ersättning vid försening
Ansökan måste skickas inom 30 dagar.
- Om du blir hämtad mer än 30 minuter efter avtalad tid kan du ansöka om lägre egenavgift.
- Om du blir lämnad mer än 30 minuter efter din “senast framme-tid" kan du ansöka om lägre egenavgift.
- Om du efter försening på mer än 30 minuter behövt ordna en resa med egen bil eller taxi kan du ha rätt till ersättning för dina utlägg. Men då måste du ha avbokat din resa via telefon. Tänk på att spara kvitton för eventuella utlägg om du ordnat resa med egen bil eller taxi.
Resor som du inte kan få ersättning för är:
- överflyttningsresor mellan olika vårdinstanser
- konsultations- och permissionsresor
Kontakta kundtjänst
Om du vill ha mer information eller begära ersättning vid försening kan du kontakta serviceresors kundtjänst via telefonnummer 0771-77 44 33.
Vi har öppet helgfria vardagar 08.00-20.00.
-
För vårdpersonal om sjukresa
Du beställer patientens sjukresa via vår webbtjänst, med webbintyg eller via telefon.
Information och utbildningsmaterial om sjukresor
Du som arbetar inom vården hittar samlad information om sjukresor genom att följa länken Vårdgivare i Skåne. Här finns information om hur du enklast beställer en sjukresa och hur du skapar ett sjukreseintyg. Du hittar även information kring hur du anmäler förseningar.
Tänk på att det är viktigt att din patient är beredd att resa 5 minuter innan och 15 minuter efter avtalad tid.
Även legitimerad vårdpersonal inom Skånes kommuner kan fatta beslut om sjukresa. Lär dig hur, genom att gå följande utbildningar:
Du som arbetar inom Region Skåne hittar utbildningen här: Lär mig regler för sjukresor - utbildning
Du som arbetar inom Skånes kommuner hittar utbildningen här: Lär mig regler för sjukresor - utbildning
Så bokar du sjukresor via servicereseportalen
Servicereseportalen är ett enkelt och snabbt verktyg för dig som arbetar inom vården och behöver boka sjukresa eller skapa intyg för sjukresa.
Är du osäker på om bokningen har kommit fram, uppdatera bokningssidan, så ska du se aktuell status och beräknad tid. Bokningarna tas omhand i turordning.
Här kan du också läsa mer nyheter eller få svar på frågor som berör sjukresor.
Intyg om sjukresa, skickar du även via servicereseportalen.
Om du har problem att logga in på nya servicereseportalen kan du använda webbläsaren Edge eller Chrome (inte Internet Explorer).
Manuellt intyg om sjukresa
Vi uppmanar alla att i första hand använda servicereseportalen, men du kan även skicka in intyget manuella
Blankett för intyg om sjukresa hittar du här
Intyget om sjukresa skickas med e-post till sjukresor@skanetrafiken.se eller via post till Skånetrafiken sjukresor, 281 83 Hässleholm.
Lathund - så här fyller du i intyg om sjukresa (Legitimerad personal inom kommunal vård och omsorg)
Så bokar du sjukresa till smittsam patient
Serviceresekunder som misstänks vara smittade eller konstaterats vara smittade får resa ensamma mot uppvisning av läkarintyg.
Bokningen måste ske per telefon till serviceresors beställningscentral 0771 774411 och kan inte göras via webbokning.
-
Våra broschyrer om sjukresa på olika språk
Här kan du ladda ner broschyrer och regelverk samt få information om våra sjukresor, på olika språk.
Här kan du ladda ner vår broschyr om hur du reser med sjukresa i Skåne och vilka regler som gäller. Informationen finns i olika format. Vill du ha informationen i tryckt format finns den att hämta hos din vårdenhet.
Sjukresor i Skåne -
Kontakta oss om sjukresa
Kundtjänst finns här för att svara på dina frågor om sjukresor. Du kan också kontakta oss om du har frågor om dina fakturor: telefon 0771-77 44 33.
Vi svarar gärna på dina frågor och informerar dig om vilka regler som gäller vid sjukresa.
Kundtjänst har öppet klockan 8.00–20.00, helgfri måndag–fredag.