Färdtjänst
För dig som har särskilda behov, och inte kan resa med våra bussar och tåg, kan färdtjänst vara ett alternativ. Det krävs ett särskilt tillstånd för att få resa med färdtjänst. Om du blir beviljad tillstånd reser du med serviceresor i personbil eller specialfordon. Du kan enkelt boka eller avboka din färdtjänstresa i vår app.
-
Resa med färdtjänst
Du kan resa i hela Skåne med Skånetrafikens färdtjänst. Om du vill resa inom andra kommuner i Sverige kan du kontakta oss för att beställa RIAK (resa i annan kommun).
Färdtjänst är till för dig som på grund av funktionshinder har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller resa med den allmänna kollektivtrafiken. Färdtjänst är en del av kollektivtrafiken. Vi samplanerar våra resor vilket innebär att du oftast reser färdtjänst tillsammans med andra resenärer. Till skillnad från taxiresor åker du därför inte alltid närmaste vägen till resmålet.
Färdtjänstresa i annan kommun utanför Skåne (RIAK)
Om du ska besöka en annan kommun i landet kan du efter särskilt beslut få biljetter för att resa med färdtjänst i besökskommunen.
Resa utanför Skåne - riksfärdtjänst
Om du behöver resa utanför Skåne kan du ansöka om riksfärdtjänst. Det gäller inom Sverige.
-
Så ansöker du om färdtjänst
Du behöver ett särskilt tillstånd för att resa färdtjänst. Skånetrafikens färdtjänsthandläggare utreder och beslutar om du kan få färdtjänst. Enklast är att ansöka digitalt.
Färdtjänst kan du ha rätt till om du:
- Är folkbokförd i någon av de kommuner som överlåtit ansvaret för färdtjänst till Skånetrafiken.
- Har ett funktionshinder som beräknas vara i minst tre månader.
- Har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller resa med den allmänna kollektivtrafiken.
Du kan också ansöka om riksfärdtjänst för längre resor utanför Skåne, se särskild blankett nedan.
Färdtjänst i Skånes flesta kommuner
Skånetrafiken ansvarar för färdtjänst i följande kommuner:
Bjuv, Burlöv, Bromölla, Båstad, Eslöv, Helsingborg, Hässleholm, Hörby, Höör, Kristianstad, Kävlinge, Landskrona, Lomma, Osby, Perstorp, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Svalöv, Svedala, Tomelilla, Ystad, Åstorp, Ängelholm, Örkelljunga och Östra Göinge.
Färdtjänst i andra kommuner
Om du är folkbokförd på annan ort ansöker du hos din kommun. Är du osäker på vem som ansvarar för färdtjänsten där du är folkbokförd? Kontakta din kommun.
Ansök om färdtjänst digitalt via 1177.se
Du kan ansöka om färdtjänst, riksfärdtjänst eller ledsagare som tillägg i ett befintligt färdtjänsttillstånd digitalt via 1177.se. Du ansöker enkelt och tryggt genom att logga in med e-legitimation.
För att kunna ansöka via 1177.se behöver du ha fyllt 18 år och ha tillgång till BankID, Freja eID eller Telia E-legitimation.
- Börja med att logga in med e-legitimation på 1177.se.
- Klicka sedan på "Hitta och lägg till" i rutan där det står "Mottagningar".
- Sök därefter på Skånetrafiken.
- När detta är gjort hittar du funktionen "Ansök om färdtjänst".
Tänk på att du bara kan ansöka för egen del. När ansökan kommit in till oss på Skånetrafiken hanterar och handlägger vi den i turordning.
För mer information om tjänsten, vänligen kontakta serviceresors kundtjänst på telefonnummer 0771–77 44 33 eller mejla kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se. Öppet helgfri vardag klockan 08.00-20.00.
Ansök på särskild blankett
Du kan också ansöka om färdtjänst och riksfärdtjänst på särskilda blanketter. Tänk på att inte använda häftklammer eller tejp för att fästa ihop dina blanketter.
Ansökan om färdtjänst (PDF, öppnas i nytt fönster)
Ansökan om riksfärdtjänst (PDF, öppnas i nytt fönster)
Du kan fylla i ansökan digitalt men du måste skriva ut den för att kunna skriva under med din namnteckning. Det går också bra att fylla i hela ansökan för hand. Om du behöver överlåta hantering av brev till en annan person behövs en fullmakt.
Fullmakt (PDF, öppnas i nytt fönster)
Lämna in din ansökan till oss
Du kan lämna in din blankett i vår reception på Skånetrafiken i Hässleholm. Här är vår besöksadress och receptionens öppettider:
Norra Stationsgatan 4A, 281 83 Hässleholm.
Helgfri måndag–fredag klockan 8.00–12.00 och 13.00–15.00.
Skicka din ansökan om färdtjänst till
Arkivcentrum Syd
Regionarkivet skanningen
Skånetrafiken
Porfyrvägen 20
224 78 LundVi hjälper dig gärna om du känner dig osäker. För mer information, kan du kontakta serviceresors kundtjänst 0771–77 44 33 eller mejla till kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se
Så behandlas din ansökan
När vi har fått in din ansökan utreder en handläggare rätten till färdtjänst utifrån Lag (1997:736) om färdtjänst. Handläggaren kontaktar dig när din ansökan behandlas. När vi har fattat beslut om färdtjänst skickas beslutet hem till dig. Har du frågor kring beslutet är du välkommen att kontakta oss.
Beslut om färdtjänst kan överklagas. Information om hur du går tillväga för att överklaga finns i beslutet som skickas hem till dig.
Vi registrerar dina personuppgifter vid ansökan om färdtjänst
Region Skåne hanterar alla personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR. När du ansöker om färdtjänst behöver Region Skåne och Skånetrafiken få olika uppgifter om dig. Vi behöver dem för att kunna fatta beslut om du är berättigad till färdtjänst, för att kunna boka och genomföra resor, samt till fakturaunderlagen.
En del av dem är personuppgifter som handlar om din hälsa. Hantering av känsliga personuppgifter är noga reglerat i lag. Det ska garantera att uppgifterna används för det ändamål som är sagt, att uppgifterna är skyddade och att uppgifterna tas bort så snart de inte längre behövs. Hos handläggarna sparas alla uppgifter i din ansökan och utredning. När ditt ärende inte längre är aktuellt kommer uppgifterna att gallras ut och skickas för arkivering eller förstöras.
Dina uppgifter skyddas enligt kapitel 29 §§ 6 och 7 Offentlighets- och sekretesslagen.
-
Så bokar du färdtjänst via serviceresors app eller telefon
Du som har ett färdtjänsttillstånd hos Skånetrafiken kan boka din resa hos oss dygnet runt, året runt via serviceresors app eller via telefon.
Så bokar du färdtjänst via vår app
Gå in via serviceresors app på din smartphone eller via webben för att boka eller avboka din färdtjänstresa. I appen kan du se andra detaljer som till exempel egenavgift och hur länge ditt tillstånd gäller.
Det krävs att du har en smartphone eller dator. För smartphone laddar du ner appen från Appstore eller Google Play Butik. Ikonen är gul med ett svart fordon och heter “Serviceresor”. Går du in via din dator besöker du serviceresors hemsida och legitimerar dig med bank ID.
Ladda ner appen via Google Play
Under rubriken ”Mitt konto” i appen kan du se personlig information med kontaktuppgifter. Till exempel kan du se vilken typ av villkor som beviljats och hur länge ditt tillstånd gäller.
Om du har frågor om hur du använder appen kan du kontakta serviceresors kundtjänst helgfri måndag – fredag, klockan 8.00–20.00 via telefon 0771–77 44 33.
Så bokar du färdtjänst via telefon eller mejl
Du kan boka din resa hos oss dygnet runt, året runt via telefonnummer 0771–77 44 11, eller mejl. Du kan boka resan upp till 13 dagar i förväg. Ha följande uppgifter till hands:
- Ditt kundnummer eller personnummer.
- Från och till vilken adress du ska resa.
- Vilken dag och tid du önskar resa.
- När du senast vill vara framme.
- Om du reser med sällskap.
- Om du tar med dig hjälpmedel.
- Telefonnummer.
När vi har alla dina uppgifter kan vi boka resan. Under telefonsamtalet får du besked om när du blir hämtad och vad resan kostar.
Boka via telefon: 0771–77 44 11.
Boka via mejl: bokningserviceresor@skanetrafiken.se
Fasta resor telefon vardagar klockan 09.00 – 13.00 på telefonnummer 0771–77 44 44.
Mejl fasta resor: fastaresorserviceresor@skanetrafiken.se.
-
Så reser du med serviceresebiljetten
Du som blir beviljad färdtjänst får Serviceresebiljetten hemskickad till dig efter att beslut om färdtjänst fattats. Serviceresebiljetten gäller både för resor med färdtjänst och för resor i den allmänna kollektivtrafiken (Fria resor). När du får din Serviceresebiljett är den klar att användas.
Serviceresebiljetten (Fria resor) är en kompletterande förmån som ger dig möjlighet att resa kostnadsfritt tillsammans med en ledsagare på Skånetrafikens bussar och tåg inom Skåne. Den medföljande personen ska fungera som hjälp för dig att genomföra resan med den allmänna kollektivtrafiken.
Detta gäller dig som bor i dessa kommuner
Bjuv, Bromölla, Burlöv, Båstad, Eslöv, Helsingborg, Hässleholm, Höganäs, Hörby, Höör, Kristianstad, Kävlinge, Landskrona, Lund, Lomma, Klippan, Malmö, Osby, Perstorp, Simrishamn, Staffanstorp, Sjöbo, Skurup, Svalöv, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Ystad, Åstorp, Ängelholm, Örkelljunga och Östra Göinge.
Serviceresebiljetten varar lika länge som ditt färdtjänsttillstånd. Du hittar tillståndslängden på det beslutsbrev du fått när du blev beviljad färdtjänst.
Serviceresebiljetten är personlig och du får inte överlåta det till någon annan. Tänk på att du som tillståndshavare alltid måste medfölja på resan samt alltid måste kunna legitimera dig med giltig id-handling när reser med Serviceresebiljetten.
Så reser du med Serviceresebiljetten
Serviceresebiljetten skall medtagas vid resa med serviceresefordon och kan även användas för resor med Skånetrafikens bussar, tåg och närtrafik tillsammans med en ledsagare som hjälper dig på resan. Vid samtliga resor måste du kunna legitimera dig med giltig ID-handling.
På bussen håller du din Serviceresebiljett mot den röda biljettläsaren ombord. Tänk på att om du förvarar din Serviceresebiljett tillsammans med ett betalkort kan det hända att det dras pengar från betalkortet istället när du blippar på bussen. Det är därför bäst att du alltid tar upp din Serviceresebiljett från din plånbok eller annat fodral när du ska använda det.
På tåget håller du din Serviceresebiljett mot tågvärdens biljettläsare.
På resor med närtrafik eller anropsstyrd trafik, som körs av taxi, visar du upp din Serviceresebiljett för föraren.
Om du ska resa utanför Skåne
Om du ska resa utanför Skåne gäller inte din Serviceresebiljett. Då behöver du köpa till en biljett från sista hållplats eller station inom Skåne.
Sista station mot Danmark är Hyllie station, mot Halland är det Båstad station, mot Kronoberg är det Killeberg station och mot Blekingeär det Bromölla station.Såhär kan du köpa biljett
- I vår app
- I våra biljettautomater - här kan du biljetten utskriven på papper, eller kopplad till ditt reskort. Biljettautomater finns på alla våra tågstationer. Automaterna har pekskärmar som guidar dig steg för steg.
- Hos våra kundcenter - här kan du få biljetten utskriven på papper.
- På skanetrafiken.se kan du skicka din biljett till antingen appen eller reskort.
Från och med den 1 januari 2024 är det inte längre möjligt att köpa biljett ombord på regionbussarna. På våra gröna stadsbussar kan du inte köpa en biljett för att resa utanför Skåne.
Reser du vidare med tåg måste du köpa din biljett innan du går på tåget.
Har du en funktionsvariation som gör det svårt för dig att köpa biljett i våra automater så kan du få en inbetalningsavi ombord på tåget i stället.
Vad gäller för ledsagare?
Med Serviceresebiljetten får du utan extra kostnad ta med en ledsagare vid resa på tåg och bussar inom Skåne. Detsamma gäller för resa med Hallandstrafiken upp till Kungsbacka och för resa med Öresundståg till Danmark. Ledsagaren får även resa med Metro utan kostnad, men inte med S-tåg eller annan lokaltrafik i Danmark. Förutom giltig id-handling skall du som reser utanför Skåne även ha ett inspektionskvitto som kan visas upp tillsammans med Serviceresebiljetten.
Har du frågor om Serviceresebiljetten eller har förlorat din Serviceresebiljett, kontakta Serviceresors kundtjänst på telefon 0771-77 44 33 eller mejla till kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se
Om du blir försenad kan du inte få prisavdrag, men du har rätt till taxi eller milersättning. Läs mer om Ersättning vid försening
Ventrafiken och resor med Serviceresebiljetten
Om du reser med din Serviceresebiljett ska du alltid boka biljett i förväg innan du reser med Venbåten. Biljett bokar du hos Ventrafikens biljettkontor. Biljetten kan därefter e-postas till dig, hämtas ut på biljettkontoret eller i rederiets biljettautomater.
-
Detta kostar din färdtjänstresa
Vad du ska betala beror på hur långt du reser. Priset beräknas utifrån närmsta körväg, oavsett hur resvägen sedan ser ut. Samma pris gäller dygnet runt.
Barn under sju år reser kostnadsfritt med färdtjänst.
Från sju år och upp till 20 år betalar barnet lite mer än halva vuxenpriset.Färdtjänst - prislista (PDF, öppnas i nytt fönster)
Medresenär
På färdtjänstresan får du ta med totalt två personer, inklusive eventuell ledsagare. Om alla medresenärer är barn får du ta med dig tre.
Avgift för medresenär tillkommer på din faktura. Kostnaden baseras medresenärens ålder. Barn under sju år reser gratis.
Ledsagare
Ledsagare reser kostnadsfritt.
Sällskapsdjur
Du betalar en egenavgift för ditt sällskapsdjur. Ledarhund/servicehund reser utan kostnad.
Resor till arbetet
Med arbetsresor menas resor till och från arbete, daglig verksamhet eller utbildning över grundskolenivå, förutsatt att dessa resor inte omfattas av rätt till skolskjuts. Arbetsresor gäller mellan angivna adresser. Du kan göra två resor per dag. Arbetsresa kan du få till den månad då du har allmän ålderspension. Du kan när som helst meddela uppehåll av arbetsresa för hel kalendermånad och i stället betala avgift per färdtjänstresa.
Om du vill göra ett uppehåll av arbetsresa eller ändra i arbetsadress eller hemadress, kontaktar du Serviceresors kundtjänst på telefonnummer 0771 77 44 33 senast 14 dagar innan.
Hur långt du reser avgör priset på dina arbetsresor. Du betalar en fast avgift varje månad och betalar via faktura i efterhand.
Betala med faktura
Du betalar din egenavgift för dina resor via:
- Pappersfaktura från Region Skåne, då skickas fakturan hem till dig en gång i månaden. Datumet när fakturan kommer varierar från månad till månad.
- Har du konto hos Kivra kommer din faktura dit automatiskt.
- E-faktura, ansökan om e-faktura gör du i din internetbank. Anmälningsnamn är Region Skåne
- Autogiro, om du vill betala via autogiro så kan du fylla i en autogiroblankett och skicka den till Region Skåne, GSF Patientservice, 223 81 Lund.
- Autogiroblanketten på 1177s hemsida (PDF, öppnas i nytt fönster)
-
Riksfärdtjänst utanför Skåne
Riksfärdtjänst kan du ansöka om när du behöver resa utanför Skåne, men inom Sverige. Riksfärdtjänst prövas utefter Lag (1997:735) om riksfärdtjänst.
Riksfärdtjänst gäller bara för dina privata resor/fritidsresor/enskilda angelägenheter. Resor till exempelvis studier, arbete eller medicinsk behandling omfattas inte av riksfärdtjänstlagen.
Du ska ha ett stort och varaktigt funktionshinder som bidrar till en högre reskostnad eller om du inte kan resa utan ledsagare.
Innan du gör din resa måste du ansöka om riksfärdtjänst, och bli beviljad. Du ansöker på blanketten nedan.
Ansökan om riksfärdtjänst (PDF, öppnas i nytt fönster)
Ansök om riksfärdtjänst i god tid
Ansök om riksfärdtjänst i god tid. Vi behöver din ansökan minst tre veckor före den planerade resan. Vid storhelger behöver vi ansökan ännu tidigare. För resor vid jul behöver vi din ansökan senast 15 november.
Så här får du resa riksfärdtjänst
- I första hand ska du alltid resa med buss, tåg, båt eller flyg.
- Om du blir beviljad riksfärdtjänst med allmänna kommunikationer bokar du själv dina resor.
- Om du inte klarar att resa med allmänna kommunikationer kan du beviljas resa med serviceresefordon. Du beviljas inte resa med serviceresefordon enbart för att det saknas allmänna kommunikationer. Resor med serviceresefordon bokar Skånetrafikens färdtjänst.
- Om du beviljas ledsagare ordnar du själv en person som kan hjälpa dig på resan.
Detta kostar din riksfärdtjänstresa
Du betalar en egenavgift för din resa som baseras på den sträcka du beviljats.
Räkna ut din egenavgift på riksfärdtjänstens hemsida
När du reser med allmänna kommunikationer
- För att få ersättning för dina reskostnader måste din ansökan vara beviljad innan du ska resa.
- Du får ersättning för de reskostnader som överstiger din egenavgift.
- Om du beviljas ledsagare ersätter vi hela ledsagarens reskostnad.
- Ersättningen får du efter resan är genomförd och enligt det beslut du har fått.
- Tänk på att spara kvitton och biljetter efter utförd riksfärdtjänstresa.
När du reser med serviceresefordon
- Du betalar din egenavgift till föraren i bilen.
Registrering av personuppgifter, riksfärdtjänst
Region Skåne hanterar alla personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR.
När du ansöker om riksfärdtjänst behöver Region Skåne/Skånetrafiken få olika uppgifter om dig. Vi behöver dem för att kunna fatta beslut om du är berättigad till färdtjänst, för att kunna boka och genomföra resor samt till fakturaunderlagen. En del av dessa uppgifter är personuppgifter som handlar om din hälsa. Hantering av känsliga personuppgifter är noga reglerat i lag.
Uppgifterna används för det ändamål som är sagt, uppgifterna är skyddade, och uppgifterna tas bort så snart de inte längre behövs. Hos handläggarna sparas alla uppgifter i ansökan och utredning. När ditt ärende inte längre är aktuellt kommer uppgifterna att gallras ut och skickas för arkivering eller förstöras.
-
Regelverk och broschyrer
Här hittar du Region Skånes regelverk för färdtjänst och annat informationsmaterial.
Kontakta Serviceresors kundtjänst om du önskar få materialet på vanlig audio CD-skiva, på ett usb eller om du vill få broschyrerna hemskickade till dig.
Telefon: 0771-77 44 33 öppettider helgfri vardag klockan 08.00-20.00.
Mejl: kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.seBroschyrer om färdtjänst
Regler för färdtjänst
Regler för riksfärdtjänst (utanför Skåne)
-
Värdighetsgaranti
Värdighetsgaranti är vårt löfte till dig som resenär och syftet är främst att lyfta fram normer och etiska värden. Du ska uppleva trygghet och välbefinnande i hela resan.
Av oss på Skånetrafiken kan du som resenär förvänta dig:
- Ett vänligt, respektfullt och lugnt bemötande.
- Trygghet.
- Tydlig information och kommunikation.
- Information som är anpassad efter behov.
- Du ska i så god tid som möjligt få veta om en bokad tid inte kan hållas.
- Personal från Skånetrafiken ska visa sin legitimation.
Om du upplever att värdighetsgarantin inte uppfylls kan du lämna in synpunkter genom att kontakta serviceresors kundtjänst eller kundombudsmannen inom Skånetrafiken. Dina synpunkter utreds och återkopplas till dig.
-
Kontakta oss
Du kan boka din resa hos oss dygnet runt, året runt. Hör av dig till oss om du vill ansöka om färdtjänsttillstånd, eller har allmänna frågor. Om du tappat något i bilen kan du också ringa till oss.
Färdtjänsttillstånd och allmänna frågor
Kontakta serviceresors kundtjänst: helgfri måndag-fredag, klockan 8.00–20.00. Telefon 0771–77 44 33
Mejl: kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se
Fakturafrågor telefon: 0771–77 44 33
Postadress: Skånetrafiken, Färdtjänst, 281 83 Hässleholm
Boka din färdtjänstresa i serviceresors app
Enklast bokar eller avbokar du färdtjänstresor i serviceresors app.
Det krävs att du har en smartphone eller dator. För smartphone laddar du ner appen från App Store eller Google Play Butik.
Ikonen är gul med ett svart fordon och heter "Serviceresor". Går du in via din dator besöker du serviceresors webbsida och legitimerar dig med bank ID.
Under rubriken ”Mitt konto” kan du se personlig information med kontaktuppgifter.
Så använder du serviceresors app (PDF, öppnas i nytt fönster)
Boka din färdtjänstresa via telefon och mejl
Du kan boka din resa hos oss dygnet runt, året runt. Du kan boka resan upp till 13 dagar i förväg. Ha följande uppgifter till hands:
- Ditt kundnummer eller personnummer.
- Från och till vilken adress du ska resa.
- Vilken dag och tid du önskar resa.
- När du senast vill vara framme.
- Om du reser med sällskap.
- Om du tar med dig hjälpmedel.
- Telefonnummer.
När vi har alla dina uppgifter kan vi boka resan. Under telefonsamtalet får du besked om när du blir hämtad och vad resan kostar.
Boka via mejl: bokningserviceresor@skanetrafiken.se
Boka via telefon: 0771–77 44 11.
Anmäl försenad bil efter 15 minuter telefon: 0771–77 44 22.
Fasta resor telefon vardagar: klockan 09.00-13.00, telefonnummer 0771–77 44 44.
Mejl fasta resor: fastaresorserviceresor@skanetrafiken.se
Ersättning vid försening
Ansökan måste skickas inom 30 dagar.
- Om du blir hämtad mer än 30 minuter efter avtalad tid kan du ansöka om lägre egenavgift.
- Om du blir lämnad mer än 30 minuter efter din “senast framme-tid" kan du ansöka om lägre egenavgift.
- Om du efter försening på mer än 30 minuter behövt ordna en resa med egen bil eller taxi kan du ha rätt till ersättning för dina utlägg. Men då måste du ha avbokat din resa via telefon. Tänk på att spara kvitton för eventuella utlägg om du ordnat resa med egen bil eller taxi.
Kontakta serviceresors kundtjänst via telefonnummer 0771–77 44 33 för att begära ersättning vid försening. Tänk på att spara kvitton för eventuella utlägg om du ordnat resa med egen bil eller taxi.
Hittegods
Det är respektive trafikföretag som har hand om hittegods. Serviceresors kundtjänst hjälper dig gärna att komma kontakt med det aktuella trafikföretaget.