Färdtjänst
För dig som har särskilda behov, och inte kan resa med våra bussar och tåg, kan färdtjänst vara ett alternativ. Det krävs ett särskilt tillstånd för att få resa med färdtjänst. Om du blir beviljad tillstånd då reser du med serviceresor i personbil eller specialfordon. Du kan enkelt boka eller avboka din färdtjänstresa i vår app.
Färdtjänst - så fungerar det
-
Resa med färdtjänst
Skånetrafikens färdtjänstområde omfattar hela Skåne. Om du vill resa inom andra kommuner i Sverige kan du kontakta oss för att beställa RIAK (resa i annan kommun).
Färdtjänst är till för dig som på grund av funktionshinder har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller resa med den allmänna kollektivtrafiken. Färdtjänst är en del av kollektivtrafiken. Vi samplanerar våra resor vilket innebär att du oftast reser färdtjänst tillsammans med andra resenärer. Till skillnad från taxiresor åker du därför inte alltid närmaste vägen till resmålet.
Färdtjänstresa i annan kommun utanför Skåne (RIAK)
Om du ska besöka en annan kommun i landet kan du efter särskilt beslut få biljetter för att resa med färdtjänst i besökskommunen. Kontakta Serviceresors kundtjänst för mer information.
Resa utanför Skåne - riksfärdtjänst
Om du behöver resa utanför Skåne kan du ansöka om riksfärdtjänst. Det gäller inom Sverige. Här kommer du till ansökan om riksfärdtjänst.
-
Så ansöker du om färdtjänst
Du behöver ett särskilt tillstånd för att resa färdtjänst. Skånetrafikens färdtjänsthandläggare utreder och beslutar om du kan få färdtjänst. Enklast är att ansöka digitalt.
Färdtjänst kan du ha rätt till om du:
- Är folkbokförd i någon av de kommuner som överlåtit ansvaret för färdtjänst till Skånetrafiken.
- Har ett funktionshinder som beräknas vara i minst 3 månader.
- Har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller resa med den allmänna kollektivtrafiken.
Du kan också ansöka om riksfärdtjänst för längre resor utanför Skåne, se särskild blankett nedan.
Färdtjänst i Skånes flesta kommuner
Skånetrafiken ansvarar för färdtjänst i följande kommuner:
Bjuv, Burlöv, Bromölla, Båstad, Eslöv, Helsingborg, Hässleholm, Hörby, Höör, Kristianstad, Kävlinge, Landskrona, Lomma, Osby, Perstorp, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Svalöv, Svedala, Tomelilla, Ystad, Åstorp, Ängelholm, Örkelljunga och Östra Göinge.
Färdtjänst i andra kommuner
Om du är folkbokförd på annan ort ansöker du hos din kommun. Är du osäker på vem som ansvarar för färdtjänsten där du är folkbokförd? Kontakta din kommun.
Ansök om färdtjänst digitalt via 1177.se
Du kan ansöka om färdtjänst, riksfärdtjänst eller ledsagare som tillägg i ett befintligt färdtjänsttillstånd digitalt via 1177.se. Du ansöker enkelt och tryggt genom att logga in med e-legitimation.
För att kunna ansöka via 1177.se behöver du ha fyllt 18 år och ha tillgång till BankID, Freja eID eller Telia E-legitimation.
- Börja med att logga in med e-legitimation på 1177.se.
- Klicka sedan på "Hitta och lägg till" i rutan där det står "Mottagningar".
- Sök därefter på Skånetrafiken.
- När detta är gjort hittar du funktionen "Ansök om färdtjänst".
Tänk på att du bara kan ansöka för egen del. När ansökan kommit in till oss på Skånetrafiken hanterar och handlägger vi den i turordning.
För mer information om tjänsten, vänligen kontakta serviceresors kundtjänst 0771–77 44 33 öppet helgfri vardag 08.00-20.00 eller mejla kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se.
Ansök på särskild blankett
Du kan också ansöka om färdtjänst och riksfärdtjänst på särskilda blanketter.
Ansökan om färdtjänst PDF
Ansökan om riksfärdtjänst PDFDu kan fylla i ansökan digitalt men du måste skriva ut den för att kunna skriva under med din namnteckning. Det går också bra att fylla i hela ansökan för hand. Om du behöver överlåta hantering av brev till en annan person behövs en fullmakt.
Fullmakt PDFLämna in din ansökan till oss
Du kan lämna in din blankett i vår reception på Skånetrafiken i Hässleholm. Här är vår besöksadress och receptionens öppettider:
Norra Stationsgatan 4A
281 83 HässleholmHelgfri måndag–fredag 8.00–12.00 och 13.00–15.00.
Skicka din ansökan om färdtjänst till:
Arkivcentrum Syd
Regionarkivet skanningen
Skånetrafiken
Porfyrvägen 20
224 78 LundVi hjälper dig gärna om du känner dig osäker. För mer information, kan du kontakta serviceresors kundtjänst 0771–77 44 33 eller mejla till kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se.
Så behandlas din ansökan
När vi har fått in din ansökan utreder en handläggare rätten till färdtjänst utifrån Lag (1997:736) om färdtjänst. Handläggaren kontaktar dig när din ansökan behandlas. När vi har fattat beslut om färdtjänst skickas beslutet hem till dig. Har du frågor kring beslutet är du välkommen att kontakta oss.
Beslut om färdtjänst kan överklagas. Information om hur du går tillväga för att överklaga finns i beslutet som skickas hem till dig.
Vi registrerar dina personuppgifter vid ansökan om färdtjänst
Region Skåne hanterar alla personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR. När du ansöker om färdtjänst behöver Region Skåne och Skånetrafiken få olika uppgifter om dig. Vi behöver dem för att kunna fatta beslut om du är berättigad till färdtjänst, för att kunna boka och genomföra resor, samt till fakturaunderlagen.
En del av dem är personuppgifter som handlar om din hälsa. Hantering av känsliga personuppgifter är noga reglerat i lag. Det ska garantera att uppgifterna används för det ändamål som är sagt, att uppgifterna är skyddade och att uppgifterna tas bort så snart de inte längre behövs. Hos handläggarna sparas alla uppgifter i din ansökan och utredning. När ditt ärende inte längre är aktuellt kommer uppgifterna att gallras ut och skickas för arkivering eller förstöras.
Dina uppgifter skyddas enligt kapitel 29 §§ 6 och 7 Offentlighets- och sekretesslagen.
Läs mer om GDPR och hur Skånetrafiken hanterar dina personuppgifter
-
Så bokar du färdtjänst via serviceresors app eller telefon
Du som har ett färdtjänsttillstånd hos Skånetrafiken kan boka din resa hos oss dygnet runt, året runt hos vår kundtjänst eller via serviceresors app.
Så bokar du färdtjänst via vår app
Gå in via serviceresors app på din smartphone eller via webben för att boka eller avboka din färdtjänstresa. I appen kan du se andra detaljer som till exempel egenavgift och hur länge ditt tillstånd gäller.
Det krävs att du har en smartphone eller dator. För smartphone laddar du ner appen från Appstore eller Google Play Butik. Ikonen är gul med ett svart fordon och heter “Serviceresor”. Går du in via din dator besöker du serviceresors webbsida och legitimerar dig med bank ID.
Här kan du se vår instruktionsvideo för hur du bokar serviceresor via vår app.
Under rubriken ”Mitt konto” i appen kan du se personlig information med kontaktuppgifter. Till exempel kan du se vilken typ av villkor som beviljats och hur länge ditt tillstånd gäller.
Om du har frågor om hur du använder appen kan du kontakta serviceresors kundtjänst helgfri måndag – fredag, klockan 8.00–20.00 via telefon 0771–77 44 33.
Så bokar du färdtjänst via telefon eller mejl
Du kan boka din resa hos oss dygnet runt, året runt via telefonnummer 0771–77 44 11, eller mejl. Du kan boka resan upp till 13 dagar i förväg. Ha följande uppgifter till hands:
- Ditt kundnummer eller personnummer
- Från och till vilken adress du ska resa
- Vilken dag och tid du önskar resa
- När du senast vill vara framme
- Om du reser med sällskap
- Om du tar med dig hjälpmedel
- Telefonnummer
När vi har alla dina uppgifter kan vi boka resan. Under telefonsamtalet får du besked om när du blir hämtad och vad resan kostar.
Boka via telefon: 0771–77 44 11
Boka via mejl: bokningserviceresor@skanetrafiken.se
Fasta resor telefon vardagar: 9.00 – 13.00, 0771–77 44 44
Mejl fasta resor: fastaresorserviceresor@skanetrafiken.se
-
Så reser du med serviceresebiljetten
När du får ditt kort är det klart att använda. Du får också en broschyr med information om hur du reser med oss.
På bussen
- På bussen håller du ditt kort mot den röda biljettläsaren ombord. Lägg kortet mot det svarta fältet markerat med kortsymbol. Då registreras din resa och allt är klart.
- Om du förvarar ditt kort tillsammans med ett betalkort kan det hända att det dras pengar från betalkortet istället när du blippar på bussen. Det är därför bäst att du alltid tar upp ditt kort från din plånbok eller annat fodral när du ska använda det.
- Tänk på att även kunna visa upp legitimation.
- Om du reser med närtrafik eller viss linjetrafik, som körs av serviceresefordon, visar du bara upp ditt kort för föraren.
På tåget
- På tåget håller du ditt kort mot tågvärdens biljettläsare.
- Tänk på att även kunna visa upp legitimation.
Resor utanför Skåne
När du ska resa utanför Skåne gäller inte din serviceresebiljett. Då behöver du köpa till en biljett från sista hållplats eller station inom Skåne Sista station mot Danmark är Hyllie station, mot Halland Båstad station, mot Kronoberg Killeberg station och mot Blekinge Bromölla station. Det kan du göra bland annat i vår app, i våra biljettautomater eller på våra kundcenter.
- Reser du vidare med tåg måste du köpa din biljett innan du går på tåget. Biljettautomater finns på alla våra tågstationer. Automaterna har pekskärmar som guidar dig steg för steg. Du kan betala med betalkort.
- Du behöver spara inspektionskvitto, som du får när du köper biljett i maskinen.
Ledsagare
Med serviceresebiljetten får du utan extra kostnad ta med en ledsagare vid resa på tåg och bussar inom Skåne. Detsamma gäller för resa med Hallandstrafiken upp till Kungsbacka och för resa med Öresundståg till Danmark.
- Ledsagaren får även resa med Metro, S-tåg eller annan lokaltrafik i Danmark utan extra kostnad.
- När du reser utanför Skåne behöver du lösa biljett för dig själv från sista stationen inom Skånes gränser.
- Tänk på att ta med dig en giltig legitimation tillsammans med ett inspektionskvitto. Du kan bli ombedd att visa upp dessa med serviceresebiljetten när du reser utanför Skåne.
Har du frågor om serviceresebiljetten kan du kontakta serviceresors kundtjänst på telefon 0771-77 44 33 eller mejla kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se
-
Så reser du med serviceresebiljetten i den allmänna kollektivtrafiken
Serviceresebiljetten får du som är beviljad färdtjänst. Serviceresebiljetten gäller både för resor med färdtjänst och för resor i den allmänna kollektivtrafiken.
Fria resor inom Skånetrafiken med serviceresebiljetten
Serviceresebiljetten ger dig fria resor i den allmänna kollektivtrafiken och gäller dig som bor i dessa kommuner:
Bjuv, Bromölla, Burlöv, Båstad, Eslöv, Helsingborg, Hässleholm, Höganäs, Hörby, Höör, Kristianstad, Kävlinge, Landskrona, Lund, Lomma, Klippan, Malmö, Osby, Perstorp, Simrishamn, Staffanstorp, Sjöbo, Skurup, Svalöv, Svedala, Tomelilla, Trelleborg, Ystad, Åstorp, Ängelholm, Örkelljunga och Östra Göinge.
Så reser du med serviceresebiljetten i den allmänna kollektivtrafiken
- Du använder serviceresebiljetten för att resa med Skånetrafikens bussar och tåg inom Skåne.
- När du reser med bussar och tåg ger biljetten dig tillgång till fria resor inom Skåne.
- Kortet är personligt. Du får inte överlåta det till någon annan. Tänk på att du alltid måste kunna legitimera dig när du reser med kortet.
- Du som har en serviceresebiljett har alltid rätt att ta med dig en ledsagare utan kostnad på bussar och tåg, oavsett om du betalar din resa med kortet eller med något av våra andra kort eller biljetter.
- Om du förlorar ditt kort, kontakta oss på serviceresors kundtjänst på telefon 0771–77 44 33 eller mejla till kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se. Din serviceresebiljett kopplas om till ett nytt kort som du får hemskickat utan kostnad.
- Om du blir försenad kan du inte få prisavdrag, men du har rätt till taxi eller milersättning. Läs mer om ersättning vid försening.
Ventrafiken och resor med serviceresebiljetten
Om du reser med din serviceresebiljett ska du alltid boka biljett i förväg innan du reser med Venbåten. Biljett bokar du hos Ventrafikens biljettkontor. Biljetten kan därefter e-postas till dig, hämtas ut på biljettkontoret eller i rederiets biljettautomater.
-
Detta kostar din färdtjänstresa
Vad du ska betala beror på hur långt du reser. Priset beräknas utifrån närmsta körväg, oavsett hur resvägen sedan ser ut. Samma pris gäller dygnet runt.
Barn under sju år reser kostnadsfritt med färdtjänst.
Från sju år och upp till 20 år betalar barnet lite mer än halva vuxenpriset.
Färdtjänst prislista.pdfMedresenär
På färdtjänstresan får du ta med totalt två personer, inklusive eventuell ledsagare. Om alla medresenärer är barn får du ta med dig tre.
Avgift för medresenär tillkommer på din faktura. Kostnaden baseras medresenärens ålder. Barn under 7 år reser gratis.
Ledsagare
Ledsagare reser kostnadsfritt.
Sällskapsdjur
Du betalar en egenavgift för ditt sällskapsdjur. Ledarhund/servicehund reser utan kostnad.
Resor till arbetet
Med arbetsresor menas resor till och från arbete, daglig verksamhet eller utbildning över grundskolenivå, förutsatt att dessa resor inte omfattas av rätt till skolskjuts. Arbetsresor gäller mellan angivna adresser. Du kan göra två resor per dag. Arbetsresa kan du få till den månad då du har allmän ålderspension. Du kan när som helst meddela uppehåll av arbetsresa för hel kalendermånad och i stället betala avgift per färdtjänstresa.
Om du vill göra ett uppehåll av arbetsresa eller ändra i arbetsadress eller hemadress, kontaktar du Serviceresors kundtjänst på telefonnummer 0771 77 44 33 senast 14 dagar innan.
Hur långt du reser avgör priset på dina arbetsresor. Du betalar en fast avgift varje månad och betalar via faktura i efterhand.
Betala med faktura
Du betalar din egenavgift för dina resor via:
- Pappersfaktura från Region Skåne, då skickas fakturan hem till dig en gång i månaden. Datumet när fakturan kommer varierar från månad till månad.
- Har du konto hos Kivra kommer din faktura dit automatiskt.
- E-faktura, ansökan om e-faktura gör du i din internetbank. Anmälningsnamn är Region Skåne
- Autogiro, om du vill betala via autogiro så kan du fylla i en autogiroblankett. Autogiroblanketten hittar du här och den skickas till Region Skåne, GSF Patientservice, 223 81 Lund.
-
Riksfärdtjänst utanför Skåne
Riksfärdtjänst kan du ansöka om när du behöver resa utanför Skåne, men inom Sverige. Riksfärdtjänst prövas utefter Lag (1997:735) om riksfärdtjänst.
Riksfärdtjänst gäller bara för dina privata resor/fritidsresor/enskilda angelägenheter. Resor till exempelvis studier, arbete eller medicinsk behandling omfattas inte av riksfärdtjänstlagen.
Du ska ha ett stort och varaktigt funktionshinder som bidrar till en högre reskostnad eller om du inte kan resa utan ledsagare.
Innan du gör din resa måste du ansöka om riksfärdtjänst, och bli beviljad. Du ansöker på blanketten:
Ansökan om riksfärdtjänstAnsök om riksfärdtjänst i god tid
Ansök om riksfärdtjänst i god tid. Vi behöver din ansökan minst tre veckor före den planerade resan. Vid storhelger behöver vi ansökan ännu tidigare. För resor vid jul behöver vi din ansökan senast 15 november.
Så här får du resa riksfärdtjänst
- I första hand ska du alltid resa med buss, tåg, båt eller flyg.
- Om du blir beviljad riksfärdtjänst med allmänna kommunikationer bokar du själv dina resor.
- Om du inte klarar att resa med allmänna kommunikationer kan du beviljas resa med serviceresefordon. Du beviljas inte resa med serviceresefordon enbart för att det saknas allmänna kommunikationer. Resor med serviceresefordon bokar Skånetrafikens färdtjänst.
- Om du beviljas ledsagare ordnar du själv en person som kan hjälpa dig på resan.
Detta kostar din riksfärdtjänstresa
Du betalar en egenavgift för din resa som baseras på den sträcka du beviljats.
Räkna ut din egenavgiftNär du reser med allmänna kommunikationer
- För att få ersättning för dina reskostnader måste din ansökan vara beviljad innan du ska resa.
- Du får ersättning för de reskostnader som överstiger din egenavgift.
- Om du beviljas ledsagare ersätter vi hela ledsagarens reskostnad.
- Ersättningen får du efter resan är genomförd och enligt det beslut du har fått.
- Tänk på att spara kvitton och biljetter efter utförd riksfärdtjänstresa.
När du reser med serviceresefordon
- Du betalar din egenavgift till föraren i bilen.
Registrering av personuppgifter, riksfärdtjänst
Region Skåne hanterar alla personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR.
När du ansöker om riksfärdtjänst behöver Region Skåne/Skånetrafiken få olika uppgifter om dig. Vi behöver dem för att kunna fatta beslut om du är berättigad till färdtjänst, för att kunna boka och genomföra resor samt till fakturaunderlagen. En del av dessa uppgifter är personuppgifter som handlar om din hälsa. Hantering av känsliga personuppgifter är noga reglerat i lag.
Uppgifterna används för det ändamål som är sagt, uppgifterna är skyddade, och uppgifterna tas bort så snart de inte längre behövs. Hos handläggarna sparas alla uppgifter i ansökan och utredning. När ditt ärende inte längre är aktuellt kommer uppgifterna att gallras ut och skickas för arkivering eller förstöras.
Läs mer om GDPR och hur Skånetrafiken hanterar dina personuppgifter -
Regelverk, broschyrer och andra språk
Här hittar du Region Skånes regelverk för färdtjänst och annat informationsmaterial.
Kontakta Serviceresors kundtjänst om du önskar få materialet på vanlig audio CD-skiva, på ett usb eller om du vill få broschyrerna hemskickade till dig.
Telefon: 0771-77 44 33
Mejl: kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.seBroschyrer om färdtjänst
- Bra att veta om Skånetrafikens färdtjänst
- Skånetrafikens färdtjänst.pdf
- Skånetrafikens färdtjänst, engelska.
- Skånetrafikens färdtjänst, spanska.
- Skånetrafikens färdtjänst, arabiska.
Regler för färdtjänst
- Regler för serviceresor från och med mars 2021.
Priser
Regler för riksfärdtjänst (utanför Skåne)
-
Värdighetsgaranti
Värdighetsgaranti är vårt löfte till dig som resenär och syftet är främst att lyfta fram normer och etiska värden. Du ska uppleva trygghet och välbefinnande i hela resan.
Av oss på Skånetrafiken kan du som resenär förvänta dig:
- Ett vänligt, respektfullt och lugnt bemötande
- Trygghet
- Tydlig information och kommunikation
- Information som är anpassad efter behov
- Du ska i så god tid som möjligt få veta om en bokad tid inte kan hållas
- Personal från Skånetrafiken ska visa sin legitimation
Om du upplever att värdighetsgarantin inte uppfylls kan du lämna in synpunkter genom att kontakta serviceresors kundtjänst eller kundombudsmannen inom Skånetrafiken. Dina synpunkter utreds och återkopplas till dig.
-
Kontakta oss
Du kan boka din resa hos oss dygnet runt, året runt. Hör av dig till oss om du vill ansöka om färdtjänsttillstånd, eller har allmänna frågor. Om du tappat något i bilen kan du också ringa till oss.
Färdtjänsttillstånd och allmänna frågor
Kontakta serviceresors kundtjänst: helgfri måndag-fredag, klockan 8.00–20.00. Telefon 0771–77 44 33
Mejl: kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se
Fakturafrågor telefon: 0771–77 44 33
Postadress: Skånetrafiken, Färdtjänst, 281 83 Hässleholm
Boka färdtjänst
Boka din färdtjänstresa i serviceresors app
Enklast bokar eller avbokar du färdtjänstresor i serviceresors app.
Det krävs att du har en smartphone eller dator. För smartphone laddar du ner appen från App Store eller Google Play Butik.
Ikonen är gul med ett svart fordon och heter "Serviceresor". Går du in via din dator besöker du serviceresors webbsida och legitimerar dig med bank ID.
Under rubriken ”Mitt konto” kan du se personlig information med kontaktuppgifter.
Här kan du läsa mer om hur du använder seriviceresors app
Boka din färdtjänstresa via telefon och mejl
Du kan boka din resa hos oss dygnet runt, året runt. Du kan boka resan upp till 13 dagar i förväg. Ha följande uppgifter till hands:
- Ditt kundnummer eller personnummer
- Från och till vilken adress du ska resa
- Vilken dag och tid du önskar resa
- När du senast vill vara framme
- Om du reser med sällskap
- Om du tar med dig hjälpmedel
- Telefonnummer
När vi har alla dina uppgifter kan vi boka resan. Under telefonsamtalet får du besked om när du blir hämtad och vad resan kostar.
Boka via mejl: bokningserviceresor@skanetrafiken.se
Boka via telefon: 0771–77 44 11
Anmäl försenad bil efter 15 minuter telefon: 0771–77 44 22
Fasta resor telefon vardagar: 9.00 – 13.00, 0771–77 44 44
Mejl fasta resor: fastaresorserviceresor@skanetrafiken.se
Ersättning vid försening
Ansökan måste skickas inom 30 dagar.
- Om du blir hämtad mer än 30 minuter efter avtalad tid kan du ansöka om lägre egenavgift.
- Om du blir lämnad mer än 30 minuter efter din “senast framme-tid" kan du ansöka om lägre egenavgift.
- Om du efter försening på mer än 30 minuter behövt ordna en resa med egen bil eller taxi kan du ha rätt till ersättning för dina utlägg. Men då måste du ha avbokat din resa via telefon. Tänk på att spara kvitton för eventuella utlägg om du ordnat resa med egen bil eller taxi.
Kontakta serviceresors kundtjänst via telefonnummer 0771–77 44 33 för att begära ersättning vid försening. Tänk på att spara kvitton för eventuella utlägg om du ordnat resa med egen bil eller taxi.
Hittegods
Det är respektive trafikföretag som har hand om hittegods. Serviceresors kundtjänst hjälper dig gärna att komma kontakt med det aktuella trafikföretaget.