Mitt konto i appen

Nu finns Mitt konto i appen. Loggar du in skyddas dina biljetter av vår tappa bort-garanti om du behöver byta telefon och du kan dessutom låna ut aktiva 30-dagarsbiljetter när du inte själv ska resa.

Hur fungerar det?

  • Du måste ha registrerat dig för Mitt konto.
  • Har du sedan tidigare ett konto på vår hemsida kan du logga in direkt i appen med samma inloggningsuppgifter.
  • Har du inget konto finns det möjlighet att göra det via appen och då skickas du till mobilversionen av hemsidan. 

Tappa bort-garanti

  • Om du av någon anledning byter telefon loggar du bara in på din nya telefon och får då tillgång till alla dina biljetter igen.
  • De biljetter som du köper medan du är inloggad kopplas automatiskt till ditt konto.
  • Har du köpt biljetter sedan tidigare när du loggar in för första gången behöver du själv välja att koppla dessa till kontot. 
  • Loggar du ut från ditt konto syns inte dina kopplade biljetter förrän du loggar in igen.
  • Du kan logga in obegränsad antal gånger på samma mobil men du kan bara logga in på en ny mobil två gånger under en 30-dagarsperiod. Anledningen till den begränsningen är att det inte ska vara en funktion för att låna ut biljetter. 

Låna ut biljetter

När du är inloggad på Mitt konto kan du låna ut aktiva 30-dagarsbiljetter. Du kan låna ut en biljett en gång per dygn och till totalt fem olika nummer under dess giltighetstid. Den kortaste utlåningstiden är alltid fyra timmar och den längsta resten av biljettens giltighetstid.

  • Är du inloggad på Mitt konto i appen och har en aktiv 30-dagarsbiljett eller sommarbiljett kan du gå in på biljetten och klicka på ”låna ut”.
  • Sen väljer du vilket mobilnummer du vill låna ut biljetten till.
  • I nästa steg väljer du hur lång tid biljetten ska vara utlånad. Den kortaste tiden är alltid fyra timmar. Till att börja med finns ett par förutbestämda tider från fyra timmar till hela giltighetstiden.
  • Till sist bekräftar du att utlåningstiden och att numret är korrekt innan biljetten skickas iväg. 
  • När lånetiden du har bestämt löper ut skickas biljetten automatiskt tillbaka till dig. 
  • Du ansvarar själv för att du anger rätt telefonnummer och det finns ingen möjlighet att själv återkalla en biljett du har lånat ut.
  • Om den du lånar ut biljetten till redan har appen och har registrerat sitt nummer hamnar biljetten automatiskt där. Om personen inte har appen får hen ett sms med instruktioner om att installera appen och registrera sitt nummer för att ta emot biljetten.

Fler funktioner kommer

Tappa bort-garantin och möjligheten att låna ut biljetter är de första delarna av Mitt konto. Senare kommer fler funktioner att läggas till. Till exempel möjligheten att ge bort biljetter du har köpt.

Exakt hur de här funktionerna kommer att fungera och vilka andra tjänster vi arbetar med kommer vi att berätta senare.