Skånetrafiken-appen

Köp enkelbiljett, dygnsbiljett och 30-dagarsbiljett i Skånetrafikens nya app. Med appen kan du köpa resor inom Skåne och till Danmark.

Såhär fungerar det att köpa biljett i Skånetrafikens nya app

  • Med Skånetrafikens nya app reser du inom Skåne i ett nytt biljettsystem med personliga zoner.
    Här kan du läsa mer om personliga zoner.
  • Du kan köpa enkel-, 24-timmars- och 30-dagarsbiljett. Är ni två eller fler som köper en gemensam biljett får ni dessutom 25 procent rabatt inom Skåne. 
    Här kan du läsa om biljetterna som kan köpas i appen.
  • Du måste vara uppkopplad mot internet när du köper och reser med biljetten. Och du, glöm inte att scanna biljetten när du går på bussen.
  • Du aktiverar biljetten strax innan du börjar resa. Din biljett är inte giltig förrän du har aktiverat den. Alla biljetter du köpt i appen hittar du under ”Biljetter”.
  • Du kan ha flera aktiva biljetter igång samtidigt i appen.
  • Förköpta biljetter kan du aktivera i upp till ett år efter köptillfället.
  • Betala med faktura eller betalkort, MasterCard och VISA, direkt i appen. Det fungerar med både svenska och utländska betalkort.
  • Ska du resa till Danmark är det vissa saker som fungerar lite annorlunda. Här kan du läsa mer om resor till och från Danmark med vår nya app.
  • Ska du resa till andra län? Då kan du använda vår app Reseplaneraren.
  • För att använda appen krävs Android 5.0 eller iOS 10.0.

Här laddar du ner appen

Biljettens giltighet

Biljetten gäller en viss tid och det syns tydligt i appen efter att du har valt att aktivera den. Biljetten tillhör det mobilnumret den är köpt från och kan inte skickas vidare till någon annan telefon.

Biljetten gäller inte på Ventrafiken och Flygbussarna, eftersom det inte är Skånetrafikens trafik. 

Om du blir av med mobilen eller appen

Nu finns den första delen av Mitt konto i appen. Loggar du in skyddas dina biljetter av vår tappa bort-garanti om du behöver byta telefon.

  • De biljetter som du köper medan du är inloggad kopplas automatiskt till ditt konto.
  • Har du köpt biljetter sedan tidigare när du loggar in för första gången behöver du själv välja att koppla dessa till kontot. 
  • Om du av någon anledning byter mobil loggar du bara in på din nya mobil och får då tillgång till alla dina biljetter igen.

Här kan du läsa mer om Mitt konto

Har du inte kopplat dina biljetter till ett konto och blir av med din mobil får du kontakta Skånetrafikens kundtjänst. 

Språk i appen

Appen finns i endast på svenska. En engelsk version är planerad för framtiden.

Betalning i appen

Du kan betala med MasterCard, Visa eller faktura från Klarna.

  • Alla frågor om fakturor eller kortbetalningar hanteras av Klarnas kundtjänst 08-120 120 10.
  • Ditt betalkort måste vara aktiverat för internetköp. Först då kan du betala med mobilen. Kontakta din bank för vad som gäller för just ditt kort.
  • Du kan inte betala biljetten med ditt Jojo-kort.
  • Även Maestro och Electron kan fungera vid köp. Det beror på vilka användarvillkor som du har med din bank. Prata med din bank.
  • Fakturan skickas som brev, det vill säga inte via mejl, till din folkbokföringsadress.

Byt betalsätt 

Du kan ändra betalsätt när du vill under "inställningar" i appen. 

Utskrivet kvitto

Kvitto för köpt biljett skickas automatiskt till den e-postadress som du registrerat under "Inställningar". Om du inte vill ha kvitton skickade till dig kan du ta bort e-postadressen igen.

Användarvillkor

Villkor Skånetrafikens app och Skånetrafikens nya biljettsystem (pdf).