Skånetrafikens app Reseplaneraren

Med vår app Reseplaneraren kan du köpa enkelbiljetter för buss och tåg inom Skåne, till grannlänen och till Danmark.

Så här fungerar det att köpa biljett i Skånetrafikens app Reseplaneraren

Skånetrafikens app

  • Allt du behöver är en smartphone, Android eller iPhone. Det fungerar med både svenska och utländska abonnemang.
  • Du måste vara online när du köper biljett, men kan aktivera köpt biljett utan tillgång till internet.
  • Du aktiverar biljetten strax innan du börjar resa. Din biljett är inte giltig förrän du har aktiverat den.
  • Betala med faktura eller betalkort, MasterCard och VISA, direkt i appen. Det fungerar med både svenska och utländska betalkort.
  • Du kan köpa biljett upp till 16 dagar i förväg.
  • Du kan köpa biljett till din cykel i appen, välj då barnbiljett.
  • Under 2016 bytte Skånetrafiken till Klarna som betaltjänstleverantör. Det innebär att man kan välja att betala köp i appen med betalkort eller faktura. I samband med bytet måste du uppdatera de kortuppgifterna du tidigare sparat och även godkänna de uppdaterade villkoren.

Här laddar du ner appen

Gör så här:

1. Sök din resa. Välj resealternativ.
2. Tryck ”Köp biljett”. Välj vuxen, barn eller Duo/Familj. Biljett gäller valfri tid för sträckan.
3. Aktivera biljetten innan du stiger ombord.

Med Skånetrafikens app i din smartphone kan du köpa buss- och tågbiljetter i Skåne, till grannlän och Danmark. Du kan köpa upp till tio biljetter på en gång, spara dem i din telefon och aktivera dem när du ska resa.

Biljettens giltighet

Biljetten gäller en viss tid och det syns tydligt i appen efter att du har valt att aktivera den.

  • Biljetten till Danmark gäller från det dygn när du aktiverat den till klockan 04.00 dygnet efter.   
  • Biljetten är inte personlig utan hör till mobilnumret och mobilen. Du kan inte skicka biljetten vidare till någon.
  • Du kan inte köpa tur- och retur i appen. Du behöver ha en biljett i varje riktning. Men du kan direkt vid ditt biljettköp även köpa returbiljett för din valda resa. Då ska du markera "Inkludera returbiljett".
  • Biljetten gäller inte på Ventrafiken och Flygbussarna, eftersom det inte är Skånetrafikens trafik.

Aktivera biljetten innan du reser

Du måste aktivera biljetten innan du börjar din resa. Det syns på biljetten när den är aktiverad. Alla biljetter du köpt hittar du under ”Biljetter” längst ner till höger i appen. Där är de uppdelade på aktiva, oanvända och förbrukade.

Språk i appen

Appen finns på både svenska och engelska. Om din mobiltelefon är inställd på ett annat språk än svenska visas den engelska versionen av appen.

Om appen tas bort från din telefon

Om du tar bort appen från din mobiltelefon blir du avregistrerad och alla biljetter försvinner.

Betalning i appen

Du kan betala med MasterCard, Visa eller faktura från Klarna.

  • Alla frågor om fakturor eller kortbetalningar hanteras av Klarnas kundtjänst 08-120 120 10.
  • Ditt betalkort måste vara aktiverat för internetköp. Först då kan du betala med mobilen. Kontakta din bank för vad som gäller för just ditt kort.
  • Du kan inte betala biljetten med ditt Jojo-kort.
  • Även Maestro och Electron kan fungera vid köp. Det beror på vilka användarvillkor som du har med din bank. Prata med din bank.
  • Fakturan skickas som brev, det vill säga inte via mejl, till din folkbokföringsadress.

Byt betalsätt 

Du kan ändra betalsätt när du vill under "inställningar" i appen. 

Utskrivet kvitto

Om du behöver ett utskrivet kvitto väljer du "Skicka kvitto" i appen när du köpt biljett. Fyll i din e-postadress, så får du ett kvitto i din e-post.

Användarvillkor

Användarvillkor för Skånetrafikens app Reseplaneraren

User Terms and Conditions Reseplaneraren