Så funkar det ombord

Om du vill ta med dig bagage, hund eller cykel på resan är det inga problem. Här kan du läsa om hur det fungerar ombord på våra bussar och tåg.

Så funkar det ombord

  • Bagage

    På våra bussar och tåg får du ta med dig bagage som du själv kan bära med dig. Det kostar inget extra.

    • Bagaget ska kunna sättas under stolen, i knät, på hatthylla eller annan plats för väskor.
    • På hatthyllorna på tågen och regionbussarna får endast lättare bagage placeras och av säkerhetsskäl får inget sticka utanför kanten.
    • Mittvagnen på tågen passar bra för dig som har bagage, rullstol eller barnvagn. Ibland kan du se en cykelsymbol utanpå dessa tågvagnar.
    • På bussarna finns plats för större bagage på de platser som delas med rullstol och barnvagnar.
    • Kom ihåg att föraren på bussen eller tågvärden på tåget är ytterst ansvarig för säkerheten ombord och är den som avgör hur mycket bagage som kan tas med.

    Som bagage räknas bland annat:

    • hopfälld rullstol utan motor
    • barnvagn
    • shoppingvagn
    • skidor i emballage
    • hopfällbar mindre cykel.
  • Cykel

    Om du vill ta med din cykel på resan köper du en cykelbiljett innan du går ombord. 

    Så här fungerar det:

    • Cykeln måste ha en egen cykelbiljett. Priset är detsamma som för barnbiljett.
    • Mellan 17 juni och 18 augusti kan du ta med dig cykeln till halva priset. Rabatten får du om du köper din cykelbiljett i en biljettautomat, på regionbussen eller på ett kundcenter. Cykeln kan du ta med dig på tåg och regionbussar i mån av plats.
    • I våra biljettautomater köper du biljetten som heter cykelbiljett. Med Skånetrafiken-appen köper du din cykelbiljett som ett tillägg till din egen biljett. Läs mer om det här. Med vår gamla app Reseplaneraren köper du en barnbiljett till din cykel.
    • En liten hopfällbar cykel räknas som bagage när den är hopfälld. Även en barncykel utan kedja räknas som bagage. Dessa tar du med utan kostnad på alla bussar och tåg.
    • Du kan inte använda Duo/Familj-biljett eller månadskortet Jojo Period för att betala för cykel.
    • På stadsbussen kan du inte ta med cykeln och på regionbussen endast vissa tider.
    • Du kan inte resa med varucykel eller cykelkärra på våra tåg och bussar, men vissa undantag finns för Öresundstågen, se nedan.

    Tåg

    Cyklar får du ta med på tågen i mån av plats.  Det är alltid tågvärden som avgör hur många cyklar som får plats, men allmänt gäller detta:

    • På Pågatågen placeras cyklarna i mitten av tåget. Det ryms som mest är sex cyklar per tågsätt.
    • På Krösatågen som kör mellan Hässleholm och Växjö ryms som mest tio cyklar per tågsätt.
    • På Öresundstågen ska cykeln placeras i den låga tågvagnen med cykelsymbol utanpå. Det ryms som mest är nio cyklar per tågsätt. En vanlig cykel får tas med per resenär i mån av plats.
    • I mån av plats får du ta med dig segway på tåget. Du betalar som för en vanlig cykel.
    • I mån av plats får du ta med en tandemcykel per person på Öresundståg och Pågatåg (inte Krösatåg av säkerhetsskäl). För tandemcykel betalar du två cykelbiljetter.
    • På Öresundstågen mellan stationerna Malmö-Hyllie och Tårnby, Danmark får även varucykel och cykelkärror tas med i mån av plats.
    • Ersättningsbuss: Cykel får inte tas med.

    Regionbuss 

    • Bussarna har cykelhållare och tar cyklar i mån av plats. Det ryms en till två cyklar per buss.
    • Det går endast att ta med cyklar under lördag och söndag klockan 04.00–23.00. Under perioden 15 juni till 15 augusti kan du ta med dig cykeln alla dagar. 
    • Cyklar kan inte tas med på Snurringen.

    Stadsbuss

    • Ingen cykel kan tas med.
  • Barnvagn

    Du är välkommen att ta med barnvagn ombord i mån av plats, utan extra kostnad på våra tåg och bussar. Barn under 7 år behöver ingen biljett inom Skåne.

    • Hur många barnvagnar som får plats beror på tillgängligt utrymme vid varje resa. Det är bussföraren som är ytterst ansvarig för säkerheten ombord och är den som avgör hur många barnvagnar som kan tas med i mån av plats. 
    • Barnvagnens broms låser du under resan och vagnen sätts fast i fästanordningen.
    • Regionbussar, linjerna 100-591: En eller två barnvagnar ryms.
    • SkåneExpressen, linjerna 3, 4, 5, 8: Det får plats en barnvagn.
    • SkåneExpressen (dubbeldäckare), linjerna 1, 2, 10: Det får plats två barnvagnar.
    • På våra gröna stadsbussar får det plats för barnvagnar. De flesta stadsbussar kan ta med två barnvagnar. På MalmöExpressen och på linje 22 i Helsingborg finns plats för fem barnvagnar.
    • På Öresundståg och Pågatåg är tågvärden ytterst ansvarig för säkerheten ombord och är den som avgör hur många barnvagnar som kan tas med i mån av plats. Det finns dekaler som visar den dörr där du lättast tar ombord din barnvagn.
    • Har du inget barn med dig, utan i stället använder vagnen för att transportera något, behöver du köpa en biljett som motsvarar en cykelbiljett. Reser du med en tom vagn för att hämta barn till exempel på förskolan behövs ingen biljett för vagnen.
  • Sällskapsdjur

    Du får ta med dig din hund eller andra mindre sällskapsdjur på våra bussar och tåg utan extra kostnad när du reser inom Skåne och Sydsverige. 

    • Sällskapsdjuret ska vara på anvisad plats och inte störa andra resenärer.
    • I busstrafiken bör sällskapsdjur vistas så långt bak i bussen som möjligt.
  • Allergi

    Med hänsyn till personer med allergier gäller följande:

    På gröna och gula bussar

    • Om du har stark parfym, blommor eller andra starka dofter bör du åka längst bak i bussen.
    • Det finns inga speciella platser för sällskapsdjur, men det underlättar för allergiker om sällskapsdjuren åker med längst bak i bussen.

    På tågen

    • Särskilda platser finns ombord för sällskapsdjur och platserna är markerade med dekaler på dörrarna. 
  • Luftkonditionering

    För att din resa ska bli behaglig finns luftkonditionering (AC) installerad på alla bussar och tåg.

    Luftkonditionering fungerar bäst i slutet utrymme. Bussar och tåg som stannar ofta släpper in varm luft utifrån varje gång dörrarna öppnas. Detta gör att klimatet ombord kan bli varmt vid högsommarväder trots luftkonditioneringen.

    Stadsbussar

    Stadsbussar har ibland mer problem med luftkonditioneringen, eftersom AC:n kan bli sliten av att gå på högvarv för att även kyla en hel del utomhusluft. 

  • Tyst kupé

    Tysta kupéer märkta med symbol finns på alla våra tåg.

    I tyst kupé gäller följande:

    • Mobilen ska vara avstängd eller på ljudlöst läge. 
    • Samtal ska inte föras.
    • Musikspelare, dator och andra mediaspelare ska användas med hörlurar så att ljud inte läcker till omgivningen. 
    • Väljer du att resa med barn i tyst kupé, så är det ditt ansvar att barnen visar samma hänsyn.
  • Platsbiljett på Öresundståg

    Du som har köpt platsbiljett till tågresan med Öresundståg får företräde till sittplats på hela den sträcka som anges på biljetten.

    Reserverad platsbiljett gäller från det ställe där du kliver ombord och dit du ska.

    Boka sittplats via www.oresundstag.se

  • Glömt ombord

    Har du glömt något på bussen eller tåget?

    Vi har ingen samlad hantering av föremål som glömts ombord. För tåg kontakta Hittegods Sverige. För buss kontakta trafikföretaget som körde bussen. Se kontaktinformation nedan.

    Hittar du själv något som en medresenär har glömt kvar, lämna det till personalen ombord eller bussföraren.

    Öresundståg och Pågatåg

    Telefon: 0722-03 20 28 

    Mån-Fre 11-17

    Glömt ombord på Öresundståg i Danmark?

    Krösatåg

    Telefon: 0380-77620

    Mån-Fre 09-15

    Regionbuss

    Hitta rätt bussar när du glömt ombord (excel)

    Stadsbuss 

    Stad, Bussbolag

    Telefon

    Öppettider mån-fre

    Eslöv Transdev 

    0413-174 90

    kl 10.00–14.00

    Helsingborg Nobina 

    042-400 67 00

    kl 11.00–15.00 

    Hässleholm Nettbuss

    0702-23 73 28 

    kl 08.00–12.00

    Kristianstad Transdev 

    044-269 667

    kl 09.00–11.00

    Landskrona Nobina 

    0418-403 200

    kl 08.00–16.30

    Lund Nettbuss

    046-16 30 50

    kl 10.00–12.00

    Malmö Nobina

    040-685 78 00

    kl 09.00–12.00 & 13.00–15.00

    Trelleborg Transdev

    0703-490 147

    kl 11.00–12.00

    Ystad Bergkvara

    0767-629 893

    kl 09.00–12.00

    Ängelholm Nobina

    0431-439800

    kl 15.00–16.00 tis-fre, hittegods.angelholm@nobina.se

     

    Färdtjänst

    Har du tappat något på en färdtjänstresa, sjukresa eller en tur som körs med gula serviceresefordon eller taxi?

    Ta kontakt med vår kundtjänst för serviceresor på telefonnummer: 0771-77 44 33 mellan klockan 08. 00-16.30 vardagar så hjälper vi dig. 

    Bortglömt på stationer

    Har du upptäckt kvarglömda saker på järnvägsstationer eller andra offentliga utrymmen vid stationer, terminaler och hållplatser? Kontakta Polisens hittegods.

     

  • Biljettkontroll

    Om du inte har en giltig biljett när du reser med oss kan du behöva betala en tilläggsavgift. Om du tycker att tilläggsavgiften är felaktig har du alltid rätt att bestrida den. Syftet med våra biljettkontroller är att färre ska resa utan giltig biljett samt att öka tryggheten ombord.

    Hur fungerar en biljettkontroll?

    Skånetrafiken utför kontroller på alla bussar och tåg i Skåne samt på Öresundsbron.

    Vid en kontroll tittar vi på alla resenärers biljetter för att se att dom är giltiga för resan. Oftast har våra kontrollanter uniform så att dom är lätta att känna igen. Om kontrollanterna är civilklädda ska dom alltid legitimera sig med en ID-bricka.  

    Om du inte har en giltig biljett vid en biljettkontroll utfärdar kontrollanten eller tågvärden en tilläggsavgift. I dagsläget är tilläggsavgiften 1000 kronor.

    Laglig rätt

    Biljettkontroller på bussar och tåg görs med stöd av lagen (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik. Har du inte en giltig biljett vid en biljettkontroll säger lagen att vi kan utfärda en tilläggsavgift.

    Vad säger resevillkoren? 

    Vid en kontroll har personalen enligt våra resevillkor rätt att kräva att du ska visa eller lämna över din biljett samt ytterligare handlingar som till exempel legitimation eller studentlegitimation.

    Här hittar du våra resevillkor

    Bemötande

    Kontrollanten ska genom sitt bemötande och agerande skapa trygghet och en god trivsel ombord för våra resenärer. Kontrollerna ska utföras enligt Skånetrafikens värderingar och präglas av serviceanda och korrekt bemötande oavsett situation.

    Om du reser med skolkort

    Om ditt skolkort inte är korrekt ifyllt vid en biljettkontroll har Skånetrafiken rätt att omhänderta färdbeviset. Då får du en minifolder med information av kontrollanten om hur du ska göra för att tilläggsavgiften ska avskrivas. Vi ersätter dig inte för de dagar som du inte har något periodkort eller skolkort.

    Nytt kort köper du på din skola eller hos kommunen där du fick ditt första kort. För att tilläggsavgiften sen ska avskrivas måste du besöka ett av våra kundcenter och visa upp ditt nya kort.

    Ta med dig ditt Jojo Skola-kort, ett korrekt ifyllt terminsbevis samt avi (namnet och personnumret ska vara samma på terminsbeviset och avin) så avskrivs tilläggsavgiften till en kostnad av 50 kronor.

    Om du reser med studentrabatt

    Om du reser med en biljett eller kort med studentrabatt och inte har giltigt Mecenatkort eller Studentkort i mobilen eller giltig ID-handling får du en tilläggsavgift. Du har då fem arbetsdagar på dig att uppvisa fullständiga resehandlingar på något av våra kundcenter mot en administrativ avgift på 100 kronor för att tilläggsavgiften ska avskrivas.

    Bestrida tilläggsavgift

    Du har alltid rätt att bestrida en tilläggsavgift om du tycker att den är felaktig. Du måste skicka in den inom åtta dagar från kontrolltillfället.

    Här kan du bestrida din tilläggsavgift

    Personuppgifter

    För oss är det viktigt att du ska känna dig trygg med att vi behandlar dina personuppgifter på ett säkert och lagligt sätt.

    Här kan du läsa mer om hur vi hanterar dina uppgifter