Autoladda

Autoladda innebär att du själv aktiverar en ny 30-dagarsperiod när den gamla är slut.

Så här gör du för att skaffa tjänsten

  • Registrera ditt befintliga periodkort på skanetrafiken.se under E-tjänster. Sedan kan du ansluta till tjänsten Autoladda. Har du inget periodkort eller vill ändra sträckan på ditt periodkort måste du besöka ett av våra kundcenter eller serviceombud först.
  • Du måste du aktivera din första period tidigast efter 24 timmar och senast inom 30 dagar efter att du beställt tjänsten.
  • Efter att din 30-dagarsperiod tagit slut aktiverar du automatiskt en ny period när du reser nästa gång. Pengarna dras sedan automatiskt från det betalkort du har registrerat.

Så här aktiverar du din period

  • På bussen håller du ditt kort mot biljettmaskinen som vanligt så aktiveras din nya period. Du behöver inte säga till föraren för att aktivera en ny period.
  • På stationen håller du ditt kort mot stolpen på plattformen. 
  • Du kan även aktivera perioden genom att välja "Aktivera period/registrera resa" i en biljettautomat. Reser du till Danmark, Kalmar län eller inom Göteborg behöver du ta ut inspektionskvitto för din nya period.

Det här kan också vara bra att veta

  • Autoladda fungerar för Jojo Period, Jojo Student och Jojo Fritid. Du som pendlar med Jojo Period utanför Skåne kan använda Autoladda (alltså även om du pendlar till grannlänen norröver). Även du som har Jojo Period Öresund och reser över bron (ej med färja) till Danmark kan ha Autoladda.
  • Du kan inte aktivera din laddning på buss 521 mellan Markaryd och Örkelljunga då den körs av Länstrafiken Kronoberg som har ett annat biljettsystem. 
  • Du behöver inget laddningskvitto för att resa med periodkort inom Skåne.
  • Reser du till Danmark, Kalmar län eller inom Göteborg krävs det, precis som tidigare, att du kan uppvisa ett kvitto tillsammans med ditt Jojo-kort. Be föraren om ett inspektionskvitto eller tryck ”Inspektion” i biljettautomaten.
  • Är du osäker på hur långt kvar du har på din period? Håll kortet mot en stolpe på en station, eller tryck ”inspektion” på biljettautomaten för att få ett kvitto.
  • Om du har reskassa på samma kort som du har Autoladda: Tänk på att säga till föraren att du vill betala med reskassan. Vänta tills hen knappat färdigt innan du håller fram kortet. Annars aktiverar du en ny period. Om du går in på ett av våra kundcenter kan du utan avgift få hjälp med att föra över Jojo Reskassa och din period med Autoladda på varsitt kort.
  • Om du ändrar sträckan du pendlar eller lägger till områden på ditt periodkort måste du besöka ett kundcenter eller serviceombud. Du får då ett nytt kort med rätt sträcka som du får ansluta igen till Autoladda.
  • Du får både ett SMS och e-post med en bekräftelse på din order varje gång en ny period aktiveras.
  • Du får ett sms sista dagen på din period som berättar att du kommer att aktivera en ny period nästa dag du reser. Din nya period aktiveras inte förrän du använder kortet.
  • Om vi inte lyckas dra pengar från det bankkort som du har kopplat till tjänsten, trots flera försök, spärras ditt periodkort för Autoladda.
  • Du får ett sms när en dragning har gjorts från ditt betalkort.
  • Om du avslutar tjänsten Autoladda spärras ditt periodkort och du måste skaffa ett nytt när din period har gått ut.