Ersättning vid försening - så funkar det

Här kan du läsa om vad som gäller för dig om du har blivit försenad.

Ersättning vid försening - så funkar det

  • Om du har rest i Skåne

    Om du blir mer än 20 minuter försenad vid resa med Skånetrafikens tåg och bussar kan du få ersättning. Här kan du läsa mer om hur mycket vi ersätter dig med, på vilket sätt du kan få din ersättning och hur du gör om du valt att resa på annat sätt än med oss.

    Prisavdrag - hur mycket ersättning får jag?

    Prisavdraget utgår från din kostnad för resan (biljettens pris) och hur mycket du blev försenad.

    • En försening på 20–39 minuter ger 50 procent av resans pris i ersättning.
    • En försening på 40–59 minuter ger 75 procent av resans pris i ersättning.
    • Blev du mer än 60 minuter försenad ger detta 100% av resans pris i ersättning.

    Ovan gäller om du väljer kontant ersättning. Om du i stället väljer ersättning i form av värdekupong e-post/sms, rabattkod eller värdebevis så får du 30 procents extra i ersättning.

    Om du reser med ett periodkort motsvarar resans pris månadskortets värde delat med 44 enkelresor. För Jojo Sommar / Sommarbiljetten räknas resans pris ut genom att dela priset för kortet/biljetten med 88 enkelresor eftersom denna biljett gäller i 2 månader.  

    Hur kan jag få min ersättning?

    • Värdekupong via sms eller e-post: Kupongen använder du för att ladda eller köpa Jojo-kort (eller annat) på våra kundcenter och hos utvalda serviceombud i Skåne. Kom ihåg att värdekuponger kan bara lösas in på köpställen i Skåne. Bor du utanför Skåne är det bäst att välja ersättning via värdebevis. Läs mer om våra köpställen här
    • Rabattkod: Skickas med e-post och med rabattkoden kan du ladda och köpa Jojo-kort (eller annat) med våra E-tjänster här på hemsidan. Du kan även använda rabattkoden för att få rabatt på kommande laddningar med Autoladda.
    • Värdebevis: Skickas hem till dig och kan lösas in på Skånetrafikens Kundcenter eller Serviceombud (Försäljningsställen). Bor du utanför Skåne är det bäst att välja ersättning via värdebevis som du får hemskickat.
    • Kontant ersättning: Väljer du kontant ersättning behöver du ansluta dig till Swedbanks kontoregister för att snabbt få pengarna till ditt konto. Annars får du en avi till din folkbokföringsavgift. Det här alternativet passar dig som reser med våra appar och vill använda ersättningen till att köpa biljetter där. 

    Ersättning om du väljer att resa på annat sätt

    • Taxi: Du kan få ersättning med upp till 1150 kronor per person för resa med taxi om du riskerar att bli mer än 20 minuter försenad. Du behöver skicka in taxameterkvitto i original (eller om man reser med app, lämpligt kvitto)
    • Resa med bil: Om du fått resa med egen bil eller motorcykel istället för med oss kan du få ersättning med 18,50 kronor per mil (enligt Skatteverkets norm). Du kan också få ersättning för parkeringskostnader mot kvitto. Maxbeloppet för ersättning med egen bil inklusive parkeringskostnader är 1 150 kronor.
    • Alternativ transport: Om du behövt resa med annat trafikbolag eller fått betala för att kunna resa annan resväg får du ersättning för detta. Maxbelopp 1150 kronor

    Andra ersättningar

    Om din resa blir mer än 60 minuter försenad har du rätt till rimlig ersättning för vissa kostnader för mat och dryck. Spara kvitto och bifoga till ditt ersättningskrav.

    Vi ersätter inte det här

    Skånetrafiken ersätter inga följdkostnader som kan uppstå vid en försening. Detta innebär att du inte kan få ersättning från Skånetrafiken för missade teaterbesök, tandläkartider, förlorad arbetsinkomst och så vidare. Vi ersätter inte heller nya flygbiljetter i de fall du missar en anslutning på Copenhagen Airport.

    Övrigt

    Om du köpt ett periodkort av DSB och vill reklamera en lokal resa i Sverige reklamerar du via Ersättning vid försening. 

    Om du reser med en Resplusbiljett reklamerar du din resa här

    Blippa ditt kort / Scanna din biljett

    Om du reser med periodkort inom Skåne är det en fördel om du blippar ditt kort i anslutning till resan när du vill söka ersättning. Då går handläggningen av ditt ärende snabbare. Med periodkort menar vi plastkort som du reser på inom en tidsbegränsad period, till exempel Jojo Period eller Jojo Student.

    • Du blippar ditt kort antingen ombord på bussen eller mot en stolpe eller i en biljettautomat på stationen. Du kan göra det innan du stiger på tåget eller efter att du stigit av, om du blev försenad på resan.
    • För att blippa i biljettautomaten: Tryck på den gröna knappen "Start" på skärmen och därefter knappen nere till vänster på skärmen, "Aktivera period/Registrera resa".
    • Om du reser med 30-dagarsbiljett i Skånetrafikens nya app (appen Skånetrafiken) så scannar du mobilen vid resa med buss.

     Läs mer om alla villkor 

    Ansök om ersättning vid försening

  • Om du har rest till eller från Danmark

    Tillsammans med DSB ansvarar Skånetrafiken för Öresundstågstrafiken mellan Sverige och Danmark. Trafikansvaret är delat vid gränsen och det här innebär följande.

    Vem ska ha mitt ersättningskrav?

    • Reste du med Öresundståget till eller från Danmark med Jojo Reskassa, biljett köpt i appen eller pappersbiljett? Om du blev försenad på svenska sidan ansöker du via Ersättning vid försening. Blev du försenad på den danska sidan ansöker du till DSB, Metro eller Movia beroende på var förseningen inträffade. Se länkar nedan.
    • Reste du med Öresundståg till eller från Danmark med Jojo Period som du köpt av Skånetrafiken? Då ansöker du alltid via Ersättning vid försening, oavsett var du blev försenad.
    • Om du köpt ditt periodkort av DSB och vill reklamera en resa i Danmark eller mellan Sverige och Danmark ansöker du hos DSB.
    • Om du reser med Jojo Period, som du köpt av Skånetrafiken eller periodkort köpt av DSB och endast vill reklamera en lokal resa inom Sverige eller Danmark vänder du dig till den som ansvarar för trafiken där du blev försenad.

    Skånetrafiken ansvarar för Öresundstågstrafiken på svensk sida och de förseningar som uppstår med denna. Om du missar anslutningar mellan Öresundstågen och buss på dansk sida gäller inte Skånetrafikens förseningsersättning. Du kan dock få ersättning enligt villkoren för förseningen på Öresundstågssträckan.

    Om du missar anslutningar mellan Öresundstågen och annat tågbolag i Danmark omfattas du av EU-förordningen. Vid förseningar till slutdestination som överstiger 60 minuter har du rätt till ersättning.

    Trafikföretag i Danmark 

    Skicka din ansökan om ersättning till det danska trafikföretaget DSB eller annan dansk trafikansvarig som Movia (bussar i Köpenhamn) eller Metron (Köpenhamns tunnelbana).

    Om du ska reklamera hos Skånetrafiken

    Då gäller informationen nedan kring hur du kan få din ersättning. 

    Prisavdrag - hur mycket ersättning kan jag få?

    Prisavdrag utgår från din kostnad för resan och hur mycket du blev försenad.

    • En försening på 20–39 minuter ger 50 procent av resans pris i ersättning.
    • Försening 40–59 minuter ger 75 procent av resans pris i ersättning.
    • Blev du sen 60 minuter eller mer ger detta hela resans pris som ersättning.

    Ovan gäller om du väljer kontant ersättning. Om du i stället väljer ersättning i form av värdekupong e-post/sms, rabattkod eller värdebevis så får du alltid 30 procents extra ersättning.

    Om du reser med ett periodkort motsvarar resans pris månadskortets värde delat med 44 enkelresor.

    Hur kan jag få min ersättning?

    • Värdekupong via sms eller e-post: Kupongen använder du för att ladda eller köpa Jojo-kort (eller annat) på våra kundcenter och hos utvalda serviceombud i Skåne. Kom ihåg att värdekuponger kan bara lösas in på köpställen i Skåne. Bor du utanför Skåne är det bäst att välja ersättning via värdebevis. Läs mer om våra köpställen här
    • Rabattkod: Skickas med e-post och med rabattkoden kan du ladda och köpa Jojo-kort (eller annat) med våra E-tjänster. Du kan även använda rabattkoden för att få rabatt på kommande laddningar med Autoladda.
    • Värdebevis: Skickas hem till dig och kan lösas in på Skånetrafikens Kundcenter eller Serviceombud (Försäljningsställen). Bor du utanför Skåne är det bäst att välja ersättning via värdebevis som du får hemskickat.
    • Kontant ersättning: Väljer du kontant ersättning behöver du ansluta dig till Swedbanks kontoregister för att snabbt få pengarna till ditt konto. Annars får du en avi till din folkbokföringsavgift. Det här alternativet passar dig som reser med våra appar och vill använda ersättningen till att köpa biljetter där. 

    Ersättning om du väljer att resa på annat sätt

    • Taxi: Du kan få ersättning med upp till 1150 kronor per person för resa med taxi om du riskerar att bli mer än 20 minuter försenad. Du behöver skicka in taxameterkvitto i original (eller om man reser med app, lämpligt kvitto).
    • Resa med bil: Om du fått resa med egen bil eller motorcykel istället för med oss kan du få ersättning med 18,50 kronor per mil (enligt Skatteverkets norm). Du kan också få ersättning för parkeringskostnader mot kvitto. Vid resa över Öresundsbron måste du bifoga kvitto för broöverfarten för att kunna få ersättning. Maxbeloppet för ersättning med egen bil inklusive parkeringskostnader är 1 150 kronor.
    • Alternativ transport: Om du behövt resa med annat trafikbolag eller fått betala för att kunna resa annan resväg får du ersättning för detta. Maxbeloppet är 1150 kronor.

    Andra ersättningar

    Om din resa blir mer än 60 minuter försenad har du rätt till rimlig ersättning för vissa kostnader för mat och dryck. Spara kvitto och bifoga till ditt ersättningskrav.

    Vi ersätter inte det här

    Skånetrafiken ersätter inga följdkostnader som kan uppstå vid en försening. Detta innebär att du inte kan få ersättning från Skånetrafiken för missade teaterbesök, tandläkartider, förlorad arbetsinkomst och så vidare. Vi ersätter inte heller nya flygbiljetter i de fall du missar en anslutning på Copenhagen Airport.

    Om du reser med en Resplusbiljett reklamerar du din resa här 

    Ansök om ersättning vid försening 

  • Om du har rest till eller från ett annat län

    Om du blir mer än 20 minuter försenad på din resa kan du få ersättning. Hur du ansöker om ersättning ser du här.

    Vem ska ha mitt ersättningskrav?

    • Reste du med Jojo-kort med reskassa, biljett köpt i en app eller pappersbiljett och startade din resa från ett annat län än Skåne? Då skickar du din ansökan om ersättning till det trafikföretag eller län där resan startade.
    • Reste du med Jojo Period? Ansökan om ersättning skickar du då till det trafikföretag/län som du köpt ditt kort av.

    Ansök om ersättning hos Skånetrafiken 

    Länk till alla andra trafikbolag:

    Om du reser med en Resplusbiljett reklamerar du din resa här.

    Om du ska reklamera hos Skånetrafiken

    Då gäller informationen nedan kring hur du kan få din ersättning. 

    Prisavdrag - hur mycket ersättning kan jag få?

    Om du blir mer än 20 minuter försenad vid resa med oss kan du få ersättning. Du kan välja något av följande alternativ

    Prisavdrag utgår från din kostnad för resan och hur mycket du blev försenad.

    • En försening på 20–39 minuter ger 50 procent av resans pris i ersättning.
    • Försening 40–59 minuter ger 75 procent av resans pris i ersättning.
    • Blev du sen 60 minuter eller mer ger detta hela resans pris som ersättning.

    Ovan gäller om du väljer kontant ersättning. Om du i stället väljer ersättning i form av värdekupong e-post/sms, rabattkod eller värdebevis så får du alltid 30 procent extra ersättning.

    Om du reser med ett periodkort motsvarar resans pris månadskortets värde delat med 44 enkelresor. 

    Hur kan jag få min ersättning?

    • Värdekupong via sms eller e-post: Kupongen använder du för att ladda eller köpa Jojo-kort (eller annat) på våra kundcenter och hos utvalda serviceombud i Skåne. Kom ihåg att värdekuponger kan bara lösas in på köpställen i Skåne. Bor du utanför Skåne är det bäst att välja ersättning via värdebevis. Läs mer om våra köpställen här
    • Rabattkod: Skickas med e-post och med rabattkoden kan du ladda och köpa Jojo-kort (eller annat) med våra E-tjänster. Du kan även använda rabattkoden för att få rabatt på kommande laddningar med Autoladda.
    • Värdebevis: Skickas hem till dig och kan lösas in på Skånetrafikens Kundcenter eller Serviceombud (Försäljningsställen). Bor du utanför Skåne är det bäst att välja ersättning via värdebevis som du får hemskickat.
    • Kontant ersättning: Väljer du kontant ersättning behöver du ansluta dig till Swedbanks kontoregister för att snabbt få pengarna till ditt konto. Annars får du en avi till din folkbokföringsavgift. Det här alternativet passar dig som reser med våra appar och vill använda ersättningen till att köpa biljetter där. 

    Ersättning om du väljer att resa på annat sätt

    • Taxi: Du kan få ersättning med upp till 1150 kronor per person för resa med taxi om du riskerar att bli mer än 20 minuter försenad. Du behöver skicka in taxameterkvitto i original (eller om man reser med app, lämpligt kvitto)
    • Resa med bil: Om du fått resa med egen bil eller motorcykel istället för med oss kan du få ersättning med 18,50 kronor per mil (enligt Skatteverkets norm). Du kan också få ersättning för parkeringskostnader mot kvitto. Maxbeloppet för ersättning med egen bil inklusive parkeringskostnader är 1 150 kronor.
    • Alternativ transport: Om du behövt resa med annat trafikbolag eller fått betala för att kunna resa annan resväg får du ersättning för detta. Maxbelopp 1150 kronor

    Andra ersättningar

    Om din resa blir mer än 60 minuter försenad har du rätt till rimlig ersättning för vissa kostnader för mat och dryck. Spara kvitto och bifoga till ditt ersättningskrav.

    Vi ersätter inte det här

    Skånetrafiken ersätter inga följdkostnader som kan uppstå vid en försening. Detta innebär att du inte kan få ersättning från Skånetrafiken för missade teaterbesök, tandläkartider, förlorad arbetsinkomst och så vidare. Vi ersätter inte heller nya flygbiljetter i de fall du missar en anslutning på Copenhagen Airport.

    Om du reser med en Resplusbiljett reklamerar du din resa här 

  • Om din ersättning

    Här kan du läsa mer om vilka olika typer av ersättning det finns och annat som är bra att veta om du har blivit försenad.

    Alla ärenden hanteras i den ordning som de kommer till oss. Har du skickat in ditt ärende kommer det att behandlas så snart det går. Just nu är handläggningstiden cirka fyra veckor.

    Om du reser med Jojo-kort inom Skåne är det en fördel om du blippar ditt kort i anslutning till resan när du vill söka ersättning. Då går handläggningen av ditt ärende snabbare. Ansöker du här på hemsidan och väljer annan ersättning än kontanter får du den ofta inom ett dygn.

    Ansök om Ersättning vid försening

    Enklast ansöker du om ersättning vid försening via våra E-tjänster här på hemsidan. Då får du i många fall din ersättning inom ett dygn. 

    Vill du kan du skicka in din ansökan till oss eller kontakta vår kundtjänst eller ett kundcenter för att få hjälp. 

    Skicka in din ansökan till:
    Skånetrafiken
    Förseningsersättning
    Dockplats 26
    211 20 Malmö

    Ansök inom 2 månader

    Din ansökan ska ha kommit fram till oss inom två månader från den dag du blev försenad. I de fall det finns särskilda skäl (till exempel sjukdom eller vistelse utomlands) kan vi godkänna reklamationer som kommer in senare än 2 månader efter din resa. Kontakta oss om du är osäker.

    Ersättning

    Väljer du att få ersättningen som värdebevis, värdekupong eller rabattkod får du 30 procent högre ersättning. Detta är förmånligare än kontant ersättning. Tänk på att detta inte gäller om du begär ersättning för resa med taxi eller egen bil.

    • Värdekupong via sms eller e-post: Kupongen använder du för att ladda eller köpa Jojo-kort (eller annat) på våra kundcenter och hos utvalda serviceombud i Skåne. Kom ihåg att värdekuponger kan bara lösas in på köpställen i Skåne. Bor du utanför Skåne är det bäst att välja ersättning via värdebevis. Läs mer om våra köpställen här
    • Rabattkod: Skickas med e-post och med rabattkoden kan du ladda och köpa Jojo-kort (eller annat) med våra E-tjänster. Du kan även använda rabattkoden för att få rabatt på kommande laddningar med Autoladda.
    • Värdebevis: Skickas hem till dig och kan lösas in på Skånetrafikens Kundcenter eller Serviceombud (Försäljningsställen). Bor du utanför Skåne är det bäst att välja ersättning via värdebevis som du får hemskickat.
    • Kontant ersättning: Väljer du kontant ersättning behöver du ansluta dig till Swedbanks kontoregister för att snabbt få pengarna till ditt konto. Annars får du en avi till din folkbokföringsavgift. Det här alternativet passar dig som reser med våra appar och vill använda ersättningen till att köpa biljetter där. 

    Har du begärt kontant ersättning?

    Skånetrafiken och region Skåne använder Swedbanks utbetalningstjänst. Vill du få pengarna insatta på ditt bankkonto behöver du först anmäla dig till Swedbanks kontoregister, även om du har en annan bank.

    Om du inte har anmält ett konto kommer utbetalning att ske via en utbetalningavi som skickas till din folkbokföringsadress.

    Anmäl ditt konto på Swedbanks hemsida