Efter resan

Glömde du något på tåget eller vill överklaga en kontrollavgift? Här har vi samlat allt du kan behöva efter din resa.

Efter resan

  • Ersättning vid försening

    Här söker du, och läser om, ersättning vid en försening.

    Om du blir mer än 20 minuter försenad vid resa med Skånetrafikens tåg och bussar kan du få ersättning. Här kan du läsa mer om hur mycket vi ersätter dig med, på vilket sätt du kan få din ersättning och hur du gör om du valt att resa på annat sätt än med oss. 

    Klicka här för att komma till sidan som gäller förseningsersättning.

  • Glömt ombord

    Har du glömt något på bussen eller tåget?

    Vi har ingen samlad hantering av föremål som glömts ombord. Har du tappat något på ett pågatåg kontakta hittegods Pågatågen. Har du tappat något på ett Öresundståg är det Hittegods Sverige. Har du åkt buss kontaktar du trafikföretaget som körde bussen. Se kontaktinformation nedan.

    Hittar du själv något som en medresenär har glömt kvar, lämna det till personalen ombord eller bussföraren.

    Pågatågen

    Öresundståg 

    Mån-Fre 11-17

    Det tar oftast en eller ett par dagar innan Hittegods Sverige får in ditt föremål. För att hanteringen ska gå så snabbt som möjligt kan du göra en förlustanmälan via mejl. Se deras hemsida för mer information.

    Glömt ombord på Öresundståg i Danmark?

    Krösatåg

    Måndag-Fredag 09.00-15.00. Telefon: 0380-77620.

    Regionbuss

    Hitta rätt bussar när du glömt ombord (excel)

    Stadsbuss

    Stad, Bussbolag

    Telefon

    Öppettider mån-fre

    Eslöv Transdev 

    0413-174 90

    kl 10.00–14.00

    Helsingborg Arriva 

    0733-529665

    kl 10.00-15.00

    Hässleholm Vy buss 

    0702-23 73 28 

    kl 08.00–12.00

    Kristianstad Transdev 

    044-269 667

    kl 09.00–11.00

    Landskrona Nobina 

    0418-403 200

    kl 08.00–16.30

    Lund Vy buss

    046-16 30 50

    kl 10.00–11.00

    Malmö Nobina

    040-685 78 00

    Telefontid kl 09.00-12.00 & 13.00–15.00, Besökstid: kl 08.00-12.00 och 13.00-16.00 Besöksadress: Hermansgatan 7 Malmö.

    Trelleborg Transdev

    0730-62 73 86

    kl 11.00-12.00 

    Ystad Bergkvara

    0767-629 893

    kl 09.00–12.00

    Ängelholm Nobina

    0431-439 800

    Kl 15.00–16.00 tis-fre eller
    hittegods.angelholm@nobina.se

     

     

    Färdtjänst

    Har du tappat något på en färdtjänstresa, sjukresa eller en tur som körs med gula serviceresefordon eller taxi?

    Ta kontakt med vår kundtjänst för serviceresor på telefonnummer: 0771-77 44 33 mellan klockan 08.00-15.00 vardagar så hjälper vi dig. 

    Bortglömt på stationer

    Har du upptäckt kvarglömda saker på järnvägsstationer eller andra offentliga utrymmen vid stationer, terminaler och hållplatser? Kontakta Polisens hittegods.

  • Kvitto när du blippat betalkort

    Här kan du som reser med blippa med grön stadsbuss se dina köp och resor samt hämta kvitto för valfri resa.

    Du kan även reglera eventuell obetald resa. De senaste sju dagarna visas.

    Klicka här för att komma till tjänsten.

    Eftersom den faktiska betalningen inte sker direkt då du blippar ditt kort på bussen kan du få kvittot först tidigast dagen efter resan. Vissa banker reserverar ett belopp om 1 krona, som senare ersätts med det rätta priset.

    Behöver du information om dina köp längre tillbaka i tiden kan Skånetrafikens kundcenter hjälpa dig. Hitta närmaste kundcenter här.