Efter resan

Glömde du något på tåget eller vill du överklaga en tilläggsavgift? Här har vi samlat allt du kan behöva efter din resa.

Efter resan

  • Ersättning vid försening

    Har du blivit försenad på din resa? Här läser du om vilka möjligheter till ersättning som finns, och hur du går till väga för att ansöka.

    Om du blir mer än 20 minuter försenad vid resa med Skånetrafikens tåg och bussar kan du få ersättning. Här kan du läsa mer om hur mycket vi ersätter dig med, på vilket sätt du kan få din ersättning och hur du gör om du valt att resa på annat sätt än med oss. 

    Klicka här för att komma till sidan som gäller förseningsersättning.

  • Glömt ombord

    Har du glömt något på tåget eller bussen?

    På tåget

    Har du glömt något på ett pågatåg? Då kontaktar du Hittegods Pågatågen

    Har du glömt något på ett Öresundståg i Sverige? Då ska du kontakta Sodexo som hanterar hittegods för Öresundståg, se Sodexo

    Har du glömt något på ett Öresundståg i Danmark? Då kontaktar du DSB Hittegods.

    Har du glömt något på Krösatågen? Mejla till HittegodsK@vy.se eller ring 073-074 89 81, 9.00-12.00 på vardagar.

    På bussen

    Har du glömt något på bussen? Hittegods på buss hanteras av det trafikföretag som kör bussen. Kontaktuppgifter till olika trafikföretag hittar du längre ner på sidan.

    Regionbuss

    Linje: 122, 123, 126, 132, 133, 134, 137, 138, 139, 155, 159, 160, 161, 162, 166, 167, 172, 174, 175 

    Se öppettider för Malmö Nobina under "Stadsbuss". 

    För övriga linjer: Hitta rätt bussar när du glömt ombord (excel)

     

    Stadsbuss

    Stad, Bussbolag

    Telefon

    Öppettider måndagfredag

    Eslöv Transdev 

    0413-174 90

    kl 10.00–14.00

    Helsingborg Arriva 

    0733-529665

    kl 10.00-15.00

    Hässleholm Vy buss 

    0702-23 73 28 

    kl 08.00–12.00

    Kristianstad Transdev 

    044-269 667

    kl 09.00–11.00

    Landskrona Nobina 

    0418-403 200

    kl 08.00–16.30

    Lund Vy buss

    046-16 30 50

    kl 08.00-09.00

    Malmö Nobina

    040-68 57 800 (välj alt.2 för hittegods)

    Besökstid: 09:00-12:00, 13:00-16:00

     

    Telefontid: 08:00-12:00, 13:00-15:00

    Trelleborg Bergkvarabuss

    0410-52 801

    kl 08.00-17.00 

    Ystad Bergkvara

    0767-629 893

    kl 09.00–12.00

    Ängelholm Nobina

    0431-439 800

    Kl 15.00–16.00 tis-fre eller
    hittegods.angelholm@nobina.se

     

     

    Färdtjänst

    Har du tappat något på en färdtjänstresa, sjukresa eller en tur som körs med gula serviceresefordon eller taxi?

    Ta kontakt med vår kundtjänst för serviceresor på telefonnummer: 0771-77 44 33 mellan klockan 08.00-15.00 vardagar så hjälper vi dig. 

    Bortglömt på stationer

    Har du upptäckt kvarglömda saker på järnvägsstationer eller andra offentliga utrymmen vid stationer, terminaler och hållplatser? Kontakta Polisens hittegods.

  • Kvitto när du blippat betalkort

    Här kan du som reser med blippa på grön stadsbuss se dina köp och resor samt hämta kvitto för valfri resa.

    De senaste sju dagarna visas. 

    Klicka här för att komma till tjänsten.

    Eftersom den faktiska betalningen inte sker direkt då du blippar ditt kort på bussen kan du få kvittot först tidigast dagen efter resan. Vissa banker reserverar ett belopp om 1 krona, som senare ersätts med det rätta priset.

    Behöver du information om dina köp längre tillbaka i tiden kan Skånetrafikens kundcenter hjälpa dig. Hitta närmaste kundcenter här.