Efter resan
Glömde du något på tåget eller vill du överklaga en tilläggsavgift? Här har vi samlat allt du kan behöva efter du gjort din resa.
-
Ersättning vid försening
Om du blir mer än 20 minuter försenad vid resa med Skånetrafikens tåg och bussar kan du få ersättning. Så här gör du för att få ersättning.
Vi har en hel sida där du kan läsa om hur mycket vi ersätter dig med, på vilket sätt du kan få din ersättning och hur du gör om du valt att resa på annat sätt än med oss.
-
Glömt ombord
Har du glömt något på tåget eller bussen? Ingen panik, kontakta hittegods.
På tåget
- Har du glömt något på ett pågatåg? Då kontaktar du Hittegods Pågatågen. Rapportera Hittegods hos Pågatågen
- Har du glömt något på ett Öresundståg i Sverige? Då ska du kontakta Sodexo som hanterar hittegods för Öresundståg. Rapportera Hittegods hos Sodexo
- Har du glömt något på ett Öresundståg i Danmark? Då kontaktar du också Sodexo. Rapportera hittegods hos Sodexo
- Har du glömt något på Krösatågen? Ring 08-578 848 00. Telefontid måndag till fredag kl 12.00-16.00.
På bussen
Hittegods på buss hanteras av det trafikföretag som kör bussen. Här är kontaktuppgifter till våra olika trafikföretag:
Regionbuss
Linje:122, 123, 126, 132, 134, 137, 138, 139, 155, 159, 160, 161, 162, 166, 168, 172, 174, 175.
Se öppettider för Malmö Nobina under "Stadsbuss".
För övriga linjer finns ett excelark med öppettider och kontaktuppgifter.Hitta rätt bussar när du glömt något ombord (Excel, laddas ner till din dator)
Stadsbuss
- Eslöv Transdev: Telefon 040 669 62 33. Öppet måndag till fredag 09.30-11.30.
- Helsingborg VR Sverige: Telefon 0733 52 96 65. E-post: hittegods@travelshop.se Öppet måndag till fredag 10.00-15.00.
- Hässleholm Nobina: Telefon 0451 70 71 05. Öppet måndag till fredag 10.00-12.30. Du kan också rapportera din förlust via deras hemsida. Rapportera din förlust till Nobina
- Kristianstad VR Sverige: Telefon 0766 047722. Öppet måndag till fredag 09.00-12.00.
- Landskrona Nobina: Telefon 0418 403200. Öppet måndag till fredag 08.00-16.30.
- Lund Keolis: Telefon 046 700140. Öppet helgfria vardagar 10.00-19.00, lördagar 10.00-14.00. Söndagar och helgdagar stängt. Förlorat & upphittat hos Keolis Sverige | iLost.
- Malmö Nobina: Telefon 040 6857800 (välj alternativ två för hittegods). Mejl: hittegods.malmo@nobina.se
Besök och telefon måndag till fredag 10.00-14.00 och 15.00-19.00. På lördagar öppet för besök och telefon 10.00-14.00. - Trelleborg Bergkvarabuss: Telefon 0410 52800. Öppet måndag till fredag 10.00-19.00. Bergkvarabuss hittegods
- Ystad Bergkvarabuss: Telefon 0411 677 00. Öppet Mån-Fre 10.00-19.00, Lör 10.00-14.00. Bergkvarabuss hittegods
- Ängelholm Bergkvarabuss: Telefon 076 4927614. Öppet Mån-Fre 10.00-19.00. Lör 10.00-14.00. Bergkvarabuss hittegods
Färdtjänst
Har du tappat något på en färdtjänstresa, sjukresa eller en tur som körs med gula serviceresefordon eller taxi?
Ta kontakt med vår kundtjänst för serviceresor på telefonnummer 0771-77 44 33 klockan 08.00-20.00 på vardagar så hjälper vi dig.Bortglömt på stationer
Har du upptäckt kvarglömda saker på järnvägsstationer eller andra offentliga utrymmen vid stationer, terminaler och hållplatser? Kontakta polisens hittegods.
-
Kvitto
Behöver du kvitto på din resa? Beroende på hur du köpt biljett så finns det olika sätt att få ett kvitto.
Appen
Köper du biljett i appen så behöver du fylla i din mejladress för att få kvitto. Då får du det automatisk efter varje köp.
Vill du ha ett kvitto i efterhand så går du bara till "Mer" och "Kvitton och köphistorik". När du klickar i "Köphistorik" får du upp alla dina senaste resor. Klicka i de resor du vill ha kvitton för så skickas de till den mejladress du har registrerat.
Reskort
Har du köpt biljett på reskortet kan du själv skriva ut ett inspektionskvitto i en biljettautomat på tågstationen. Det går inte att få inspektionskvitto för förbrukade biljetter.
Stadsbuss
Har du blippat ditt bankkort på en stadsbuss så kan du hämta kvitto för vald resa på vår sida om blippa.
Kan du uppge specifika detaljer om varje biljett, exempelvis biljett-ID, datum, pris och sträcka, så kan kundservice hjälpa dig att få fram kvitton.
-
Vad händer om jag åkt utan biljett?
När du reser med Skånetrafiken och Öresundståg ska du kunna visa upp giltig biljett vid biljettkontroll. Saknar du giltig biljett får du betala 1 500 kronor i tilläggsavgift.
Personalen på våra tåg och bussar kontrollerar din biljett. Utöver det gör kontrollanter, som arbetar på uppdrag av Skånetrafiken, särskilda biljettkontroller. Både ombordpersonal och kontrollanter kan skriva ut en tilläggsavgift om du saknar giltig biljett.
Från 1 december 2022 hanteras alla tilläggsavgifter av Svea Inkasso AB.
Har du fått en tilläggsavgift innan 30 november 2022 hanteras det av Visma Financial Solutions.
Överklaga tilläggsavgift
Om du har fått en tilläggsavgift och tycker den är felaktig behöver du kontakta oss. Det kan du göra antingen digitalt eller med brev. Ett bestridande ska alltid göras skriftligt inom tio dagar.
Innan du bestrider en tilläggsavgift, checka av punkterna nedan och se till att du faktiskt inte missat något:
- Var din appbiljett aktiverad innan du gick på tåget eller bussen? Läs mer om appbiljetter här
- Student? Hade du giltigt student-id med studentlogotypen på? Läs mer om studentbiljetter här
- Reste du på barnbiljett? Är du 19 år eller yngre? Tänk på att om du reser till Danmark räknas du som vuxen från den dag du fyllt 16 år. Läs mer om barnbiljett här
- Vid resa till Danmark – hade du biljett åt rätt håll? Läs mer om resor över sundet här
Överklaga tilläggsavgift via brev
Gör så här för att överklaga din tilläggsavgift via brev:
- Skriv numret på din faktura, ditt namn och din mejladress.
- Har du använt reskort behöver du uppge kortnumret i din beskrivning.
- Har du använt appen noterar du alltid mobilnumret.
- Berätta kort vad som hänt, det vill säga varför du vill överklaga tilläggsavgiften.
Skicka till:
Skånetrafiken
Tilläggsavgift
281 83 HässleholmOm du inte betalar tilläggsavgiften inom 30 dagar tillkommer en påminnelseavgift.
Om betalning uteblir behöver du betala kostnader för inkasso och ränta enligt räntelagen. Om du tycker att tilläggsavgiften är felaktig har du alltid rätt att överklaga den.
Telefon
Du når oss på telefon 0771 – 77 72 22, tisdagar 09:00-11:30 och 13:00-15:00, samt torsdagar 09:00-11:30. Vi kan inte fatta några beslut per telefon utan tar beslut efter att vi har fått alla uppgifter skriftligt.
Hemsida
Överklagan av tilläggsavgift med formulär på hemsidan
Personuppgifter
För oss är det viktigt att du ska känna dig trygg med att vi behandlar dina personuppgifter på ett säkert och lagligt sätt.