Efter resan
Glömde du något på tåget eller vill överklaga en kontrollavgift? Här har vi samlat allt du kan behöva efter din resa.
Efter resan
-
Ersättning vid försening
Här söker du, och läser om, ersättning vid en försening.
Om du blir mer än 20 minuter försenad vid resa med Skånetrafikens tåg och bussar kan du få ersättning. Här kan du läsa mer om hur mycket vi ersätter dig med, på vilket sätt du kan få din ersättning och hur du gör om du valt att resa på annat sätt än med oss.
Klicka här för att komma till sidan som gäller förseningsersättning.
-
Glömt ombord
Har du glömt något på bussen eller tåget?
Vi har ingen samlad hantering av föremål som glömts ombord. Har du tappat något på ett pågatåg kontakta hittegods Pågatågen. Har du tappat något på ett Öresundståg är det Hittegods Sverige. Har du åkt buss kontaktar du trafikföretaget som körde bussen. Se kontaktinformation nedan.
Hittar du själv något som en medresenär har glömt kvar, lämna det till personalen ombord eller bussföraren.
Pågatågen
Öresundståg
Mån-Fre 11-17
Det tar oftast en eller ett par dagar innan Hittegods Sverige får in ditt föremål. För att hanteringen ska gå så snabbt som möjligt kan du göra en förlustanmälan via mejl. Se deras hemsida för mer information.
Glömt ombord på Öresundståg i Danmark?
Krösatåg
Måndag-Fredag 09.00-15.00. Telefon: 0380-77620.
Regionbuss
Hitta rätt bussar när du glömt ombord (excel)
Stadsbuss
Stad, Bussbolag
Telefon
Öppettider mån-fre
Eslöv Transdev
0413-174 90
kl 10.00–14.00
Helsingborg Arriva
0733-529665
kl 10.00-15.00
Hässleholm Vy buss
0702-23 73 28
kl 08.00–12.00
Kristianstad Transdev
044-269 667
kl 09.00–11.00
Landskrona Nobina
0418-403 200
kl 08.00–16.30
Lund Vy buss
046-16 30 50
kl 10.00–11.00
Malmö Nobina
040-685 78 00 Telefontid kl 09.00-12.00 & 13.00–15.00, Besökstid: kl 08.00-12.00 och 13.00-16.00 Besöksadress: Hermansgatan 7 Malmö.
Trelleborg Transdev
0730-62 73 86
kl 11.00-12.00
Ystad Bergkvara
0767-629 893
kl 09.00–12.00
Ängelholm Nobina
0431-439 800
Kl 15.00–16.00 tis-fre eller
hittegods.angelholm@nobina.seFärdtjänst
Har du tappat något på en färdtjänstresa, sjukresa eller en tur som körs med gula serviceresefordon eller taxi?
Ta kontakt med vår kundtjänst för serviceresor på telefonnummer: 0771-77 44 33 mellan klockan 08.00-15.00 vardagar så hjälper vi dig.
Bortglömt på stationer
Har du upptäckt kvarglömda saker på järnvägsstationer eller andra offentliga utrymmen vid stationer, terminaler och hållplatser? Kontakta Polisens hittegods.
-
Kvitto när du blippat betalkort
Här kan du som reser med blippa med grön stadsbuss se dina köp och resor samt hämta kvitto för valfri resa.
Du kan även reglera eventuell obetald resa. De senaste sju dagarna visas.
Klicka här för att komma till tjänsten.
Eftersom den faktiska betalningen inte sker direkt då du blippar ditt kort på bussen kan du få kvittot först tidigast dagen efter resan. Vissa banker reserverar ett belopp om 1 krona, som senare ersätts med det rätta priset.
Behöver du information om dina köp längre tillbaka i tiden kan Skånetrafikens kundcenter hjälpa dig. Hitta närmaste kundcenter här.