Bra att veta inför resan
Det finns några saker som kan vara bra att veta innan du reser med oss. Här kan du bland annat läsa om hur du köper biljett, hittar tidtabeller, kartor eller åker till Danmark.
-
Köp biljett
För att resa med oss måste du ha en giltig biljett. Det kan du köpa på flera olika sätt.
Det enklaste sättet att resa med oss är med appen. Men för dig som inte vill, eller kan använda appen, finns det förstås flera andra sätt att köpa biljett på.
Vill du veta vad en resa kostar så sök resan här på sidan så får du upp rätt pris!
Vill du läsa mer? Information om våra biljetter
-
När går bussen eller tåget?
Enklaste sättet att få veta när tåget eller bussen går, är att söka din resa här på hemsidan, eller i appen.
Då får du alltid aktuell tid och information om förseningar i trafiken.
Om du vill ha en tidtabell för en särskild sträcka går det också bra. Klicka bara in på vår sida för tidtabeller och beställ en. Tidtabellen skrivs ut och skickas till dig i A4-format om du hellre önskar det.
-
Hitta rätt med kartor
Ibland kan det vara svårt att hitta rätt hållplats eller station. Till din hjälp har vi flera kartor.
Det finns kartor för stationer och hållplatser, linjekartor för alla våra bussar och tåg, zonkartor för zoner i Danmark samt kartor som visar hur seniorbiljetterna är giltiga.
-
Närtrafik
Närtrafik finns på vissa ställen i Skåne där det saknas busslinjer.
Närtrafik är de resor som vi erbjuder i samarbete med kommunerna och som ofta sker med taxi. De här resorna behöver du alltid förbeställa via telefon.
Det är flera saker som avgör om det finns närtrafik där du bor. Bland annat hur långt avstånd det är till närmaste hållplats och hur den ordinarie kollektivtrafiken går i området.
Vill du veta om det finns närtrafik där du bor ska du söka din resa här på hemsidan eller i appen. Dyker det då upp en telefonikon vid sökningen så är det bara att förbeställa.
Så förbeställer du
- Beställ din resa på telefon 0771-77 44 99.
- Du måste ringa minst två timmar i förväg.
Så betalar du
- Du kan köpa biljett i vår app.
- Både periodbiljetter och Sommarbiljetten gäller.
Tänk på
- Det går inte att köpa biljett av föraren.
- Du kan inte ta med dig din cykel.
- Tiderna i tidtabellerna är cirkatider.
- Om du ska resa en tidig morgontur vill vi helst att du beställer turen dagen innan.
-
Anropsstyrd trafik
Anropsstyrd trafik innebär att vi kör en viss tur bara när någon vill åka. Resorna sker ofta med taxi och behöver alltid förbeställas.
Så förbeställer du
- Beställ resan på telefon 0771-77 44 99.
- Du måste beställa resan minst två timmar i förväg.
- Om du ska resa en tidig morgontur vill vi att du beställer turen dagen innan.
- För grupper på fem till nio personer måste beställningen göras på telefon minst fem arbetsdagar i förväg.
- Du kan bokas tillsammans med en annan resenär. Då kan du behöva åka en annan väg än du brukar.
Så betalar du
- Det kostar lika mycket att resa med anropsstyrd trafik som med buss.
- Du kan köpa din biljett i appen.
- Periodbiljetter och Sommarbiljetten gäller för resa.
- Observera att du inte kan köpa biljett av föraren.
-
Resa över länsgräns
Självklart kan du resa vidare också utanför Skåne med Skånetrafiken. Res med oss till Blekinge, Halland, Kalmar, Kronoberg samt till Mölndal och Göteborg.
Du kan köpa biljett till alla sökbara destinationer utanför Skåne i vår app, i våra biljettautomater, på våra kundcenter, regionbussarna och hos våra ombud.
- Rabatter som Tillsammans- eller barnrabatt gäller också utanför Skåne.
- Rabatten på delen av resan utanför Skåne kan skilja sig från län till län.
Så reser du
- När du reser inom ett grannlän visar du upp din biljett för kontrollanten eller bussföraren. Du kan inte blippa din biljett i ett annat län.
- Tänk på att du behöver ta med dig ett inspektionskvitto om du reser med biljetten kopplat till vårt reskort över länsgränsen. Ett sådant kvitto skriver du ut i Skåne, i våra biljettautomater eller hos kundcenter och ombud.
- Om du redan har en giltig biljett för den del av resan som är inom Skåne så kan du köpa till en biljett för den del av resan som är utanför Skåne. Du köper då en biljett som gäller mellan den första stationen utanför Skåne och den station du ska till.
-
Resa till Danmark
När du ska resa till Danmark köper du som vanligt biljett i vår app, här på hemsidan eller med betalkort i våra biljettautomater. Du kan också köpa biljett hos våra kundcenter eller ombud.
Glöm inte att ta med ID-kort när du ska resa till Danmark eftersom det kan göras gränskontroller vid inresa.
Köper du biljett kopplad till vårt reskort och ska resa vidare med annan trafik i Danmark, som Metro eller buss, behöver du också ha med dig ditt inspektionskvitto.
-
Resa till Ven
Det går inte att köpa enskilda biljetter för resa med Ventrafiken hos Skånetrafiken. Det får du köpa via Ventrafiken.
Däremot går det att resa på ett par av Skånetrafikens biljetter över till Ven.
Biljetter som gäller för resa med Ventrafiken
- 30-dagarsbiljetter och 365-dagarsbiljetter, som innehåller en zon som omfattar Skeppsbron i Landskrona och en hållplats på Ven, gäller även för överfart med båten.
- Serviceresebiljetten gäller för resa med Ventrafiken. Ska du resa med serviceresebiljett måste du förboka resan. Biljett bokas hos Ventrafikens biljettkontor och kan därefter e-postas till dig, hämtas på biljettkontoret eller i rederiets biljettautomater.
- Har du någon av dessa biljetter på reskortet måste du ha med dig ett inspektionskvitto. Det får du tag på i våra biljettautomater, kundcenter eller hos ombud.
Inga av våra andra biljetter gäller för resa med Ventrafiken.
Om du tar bussen på Ven
Ska du däremot åka buss när du väl är på Ven gäller flera av våra biljetter. Du kan också köpa biljett i vår app eller av föraren på bussen.
Anropsstyrd del av tur
Anropsstyrd del av tur innebär att vi kör till en viss hållplats bara när någon vill åka. Resorna sker med buss och behöver alltid förbeställas. På Ven innebär det att du måste ringa när du vill åka från hållplatserna Mossen, Husvik, Backafallsbyn och Östanlid.
Så förbeställer du:
- Beställ resan på telefon 070-608 20 77
- Du måste beställa resan minst en timme i förväg.
- Om du ska resa en tidig morgontur vill vi att du beställer turen dagen innan.
-
Platsbiljett Öresundståg
Vill du vara säker på att kunna vila benen när du åker Öresundståg?
Då ska du köpa en platsbiljett. Med den får du företräde till sittplats. Reserverad platsbiljett gäller från det ställe där du kliver ombord till dit du ska.
Sittplats bokar du via Öresundstågens hemsida.
-
Tillgänglighet
Vi vill att alla ska kunna resa med oss och känna sig välkomna ombord. Vi arbetar hela tiden för att göra våra bussar, tåg, hållplatser och stationer tillgängliga för fler.
-
Pendlarparkering
Behöver du ta bilen till kollektivtrafiken kan du parkera på pendlarparkering.
Varför inte samåka så blir miljöpåverkan mindre och ni kan dela på bränslekostnaden? Eller så bor du kanske så nära att du kan ta cykeln och parkera vid pendlarparkeringen?
Här nedan finns en lista över pendlarparkeringar och övriga parkeringar i Skånes kommuner. Klicka på namnen i listan för att komma till respektive kommuns hemsida.
- Bjuv
- Bromölla
- Båstad
- Eslöv
- Hässleholm
- Helsingborg
- Höganäs
- Hörby
- Höör
- Klippan
- Kristianstad
- Kävlinge
- Landskrona
- Lomma
- Lund
- Malmö
- Osby
- Perstorp
- Simrishamn
- Sjöbo
- Skurup
- Staffanstorp
- Svalöv
- Svedala
- Tomelilla
- Trelleborg
- Vellinge
- Ystad
- Åstorp
- Ängelholm
- Örkelljunga
- Östra Göinge
Vad är en pendlarparkering?
Pendlarparkering, pendelparkering eller infartsparkering kallas en parkeringsplats som kort och gott är avsedd för pendlare. Här strålar man samman från olika håll, ställer sina egna fordon och fortsätter gemensamt, med kollektivtrafik eller genom samåkning, mot bestämmelseorten.
-
Plusresa
Plusresa är förbeställd trafik som körs med serviceresefordon.
Vi erbjuder plusresa på vissa stationer i området mellan Osby och Hässleholm. För att få veta om du kan åka plusresa så söker du bara din resa på hemsidan heller i appen. Kommer det då upp en telefonikon och rubriken "plusresa" så finns plusresa.
Du behöver inte vara bosatt i området för att boka en plusresa. Om du ska resa vidare utanför området får du åka plusresa till närmsta utvalda hållplats. Där du kan byta och resa vidare med tåg eller buss.
Från dessa stationerna erbjuds plusresa: Osby station, Hästveda station, Ballingslöv station, Hässleholm Ljungdala Center och Hässleholm C.
Så förbeställer du
Du beställer din resa på telefon 0771-77 44 99. Du måste ringa minst två timmar i förväg.
Du kan också mejla in din bokning på bokningserviceresor@skanetrafiken.se. Då måste du ange:
- Namn och telefonnummer.
- Till och från adress.
- Tidpunkt för resan.
- Antal resenärer och ålder.
- Eventuella hjälpmedel eller dylikt.
Så betalar du
- Du kan köpa biljett i vår app eller använda din period- eller Sommarbiljett.
- Du kan inte köpa biljett av föraren.
Vilka tider kan jag resa med plusresa?
Det går att resa med plusresa vardagar mellan klockan 05.00 och 22.00 och helger mellan klockan 08.00 och 18.00. Ska du resa vidare med tåg eller buss är det den avgångstiden som styr vilken tid du kan resa med plusresa.
Några vanliga frågor kring plusresa
Här har vi lagt in de vanligaste frågorna som kommer in till oss.
Går resan direkt till närmsta utvalda hållplats?
Turerna går inte alltid den närmaste vägen och du får vara beredd på att samåka med andra. Precis som i en vanlig buss!
Kan jag boka plusresa för flera dagar på en gång?
Ja, du kan boka resor för 13 dagar framåt i tiden.
Vi är fler än en person som behöver resa, hur funkar det?
Är ni fler än en person måste detta uppges vid bokning. För grupper större än fyra personer ska bokningen ske minst tre arbetsdagar i förväg.
Får jag ta med bagage när jag åker plusresa?
Du har rätt att ta med dig två mindre handbagage (max 55cm*50cm*30cm).
Kan jag ta med mig cykel?
Du kan inte ta med cykel när du reser med plusresa.
Får jag ta med barnvagn?
Barnvagn får tas med kostnadsfritt under plusresa men måste uppges vid bokning av resa som fällbart hjälpmedel. Barnvagnen ska vara fällbar och ska under färd låsas med broms.
Får jag ta med mig min hund?
Du får ta med max två hundar eller andra sällskapsdjur utan kostnad. Om djur ska resa med ska detta anges vid bokning.
Vad gäller om jag har rullstol, rullator eller behöver ledsagning?
Rullstol och rullator får tas med i mån av plats. Du måste ange att du har rullstol eller rullator när du ringer och bokar. Behöver du ledsagning måste du ange det vid bokningen.