Bra att veta inför resan
Det finns några saker som kan vara bra att veta innan du reser med oss. Här kan du bland annat läsa om hur du köper biljett, hittar tidtabeller, kartor eller åker till Danmark.
Bra att veta inför resan
-
Köp biljett
För att resa med oss måste du ha en giltig biljett. Det kan du köpa på flera olika sätt.
Det enklaste är att ladda ner vår app. För den som inte vill, eller kan, resa med appen finns det förstås flera andra sätt att köpa biljett på.
-
När går bussen eller tåget?
Här finns tidtabeller i pappersformat.
Enklaste sättet att se när tåget eller bussen går är att söka din resa här på hemsidan, eller i appen.
Om du istället önskar en tidtabell för en särskild sträcka finns det att hitta här:
Till tidtabellerTidtabellen skrivs ut och skickas till dig i A4-format.
Tänk på att eventuella ändringar för resor läggs in i vår app och i "Sök resa" här på vår hemsida. Det säkraste sättet att få en exakt tid för när ditt tåg eller buss avgår är därför att söka din resa här eller i appen.
-
Hitta rätt med kartor
Behöver du en karta för att hitta rätt hållplats eller station?
Här finns kartor för stationer och hållplatser, linjekartor för alla våra bussar och tåg, zonkartor för zoner i Danmark samt kartor som visar hur seniorbiljetterna är giltiga.
-
Närtrafik
Närtrafik finns ofta om du bor i ett område där det saknas busslinjer.
Närtrafik är ofta resor med taxi. Du behöver alltid förbeställa resorna. Vi erbjuder närtrafik i samarbete med kommunerna.
Hur vet jag att jag kan söka närtrafik?
- Sök din resa på hemsidan eller i appen. Kommer det upp en "telefonikon" när du söker din resa så har du möjlighet att åka med förbeställd trafik.
Gör så här för att förbeställa
- Du beställer din resa på telefon 0771-77 44 99
- Du måste ringa minst två timmar i förväg.
Så betalar du
- Betalning för biljett för resa med anropsstyrd trafik kan köpas i Skånetrafikens app.
- Periodbiljetter och Sommarbiljetten gäller för resa.
- Du kan inte köpa biljett av föraren.
- Tänk på att du inte kan ta med dig cykel i närtrafiken.
Vem är berättigad närrafik?
Vi utgår ifrån den adress du vill resa ifrån. Det är flera saker som avgör om adressen är berättigad närtrafik eller inte. Dels beror det på avståndet till närmsta hållplats, och hur den ordinarie kollektivtrafiken går i området.
Tidtabeller
Tiderna i tidtabellerna är cirkatider. Om du ska resa en tidig morgontur vill vi helst att du beställer turen dagen innan.
-
Anropsstyrd trafik
Anropsstyrd trafik innebär att det finns en linje, men vi kör bara när någon vill åka. Resorna sker ofta med taxi och behöver alltid förbeställas.
Turen körs ofta med taxi och du hämtas på en hållplats som linjen trafikerar. Resan måste beställas på telefon 0771-77 44 99 minst två timmar i förväg. Om du ska resa en tidig morgontur är det önskvärt att du beställer turen dagen innan. För grupper på 5-9 personer måste beställningen göras på telefon minst 5 arbetsdagar i förväg. Du kan sambokas med annan resenär på turen, vilket i så fall kan påverka vilken väg som körs.
Betalning
Det kostar lika mycket att resa med anropsstyrd trafik som med buss. Du köper biljett i appen. Föraren kan inte sälja biljetter. Periodbiljetter och Sommarbiljetten gäller för resa.
-
Resa över länsgräns
Självklart kan du fortsätta din resa med Skånetrafiken också utanför Skåne. Res med oss till Blekinge, Halland, Kalmar, Kronoberg samt till Mölndal och Göteborg.
- Du kan köpa biljett till alla sökbara destinationer utanför Skåne i vår app eller våra biljettautomater, kundcenter, ombud och på regionbussar.
- På en länsöverskridande resa får du samma rabatter som inom Skåne: bland annat tillsammans-eller barnrabatt. Rabatten på delen av resan utanför Skåne kan skilja från län till län.
- Om du reser med Skånetrafikens app köper du en biljett från den sista orten i Skåne till din slutsation. För en resa från Helsingborg-Halmstad till exempel, köper du biljett från Båstad-Halmstad.
Så reser du
- När du reser inom ett grannlän, visar du upp din biljett för kontrollanten eller bussföraren. Det går i dagsläget inte att blippa våra biljetter i ett annat län.
- Tänk på att du behöver ta med dig ett inspektionskvitto om du reser med biljetten kopplat till vårt reskort över länsgränsen. Inspektionskvitto skriver du ut i Skåne, i våra biljettautomater, hos kundcenter och ombud.
- Om du redan har en giltig biljett för den del av resan som är inom Skåne så kan du köpa till en biljett för den del av resan som du ska göra utanför Skåne. Du köper då en biljett som gäller mellan den första stationen utanför Skåne och till den station du ska till. Ska du bara resa till den första stationen utanför Skåne köper du en biljett som gäller för den staden.
-
Resa till Danmark
När du ska resa till Danmark köper du biljett i vår app, här på hemsidan eller med betalkort i våra biljettautomater. Du kan också köpa biljett hos våra kundcenter eller ombud.
Glöm inte att ta med ID-kort när du ska resa till Danmark eftersom att det kan göras gränskontroller vid inresa.
Köper du biljett kopplad till vårt reskort behöver du också ha med dig ditt inspektionskvitto om du ska resa vidare med annan trafik i danmark, som Metro, buss eller tåg.
Här har vi samlat allt du behöver veta när du ska resa till Danmark
-
Resa till Ven
Du kan resa på vissa av våra biljetter över till Ven. Det här är vad som gäller.
Det går inte att köpa enskilda biljetter för resa med Ventrafiken hos Skånetrafiken. Biljett för resa med Ventrafiken köps antingen i Ventrafikens terminal i anslutning till resan eller på Ventrafikens hemsida: Till ventrafiken.se.
Om du tar bussen på Ven
Du behöver köpa biljett i förväg om du ska åka buss på Ven. Det gör du enklast i vår app. Eftersom täckningen ibland är dålig är det bra att köpa biljetten i förväg.
Du kan inte köpa biljett ombord på bussen på Ven.Dessa biljetter gäller för resa med Ventrafiken
- 30-dagarsbiljetter och 365-dagarsbiljeter, som innehåller en zon som omfattar Skeppsbron i Landskrona och en hållplats på Ven gäller även för överfart med båten.
- Serviceresebiljetten gäller för resa med Ventrafiken.
- Om du har din biljett på ett reskort måste du ha med dig ett inspektionskvitto tillsammans med kortet för att resa med Ventrafiken till Ven. Inspektionskvittot kan du få i våra biljettautomater, på kundcenter eller hos ombud.
Övriga av Skånetrafikens biljetter gäller inte för resa med Ventrafiken
- Enkelbiljetter, 24-timmarsbiljetter och 7-dagarsbiljetter gäller inte för resa med Ventrafiken. Om din biljett har en zon som inkluderar Ven så gäller den för busstrafiken på Ven.
- Sommarbiljetten gäller inte för resa med Ventrafiken, men för busstrafiken på Ven.
- Seniorbiljetten för boende i Landskrona gäller inte för resa med Ventrafiken, men för busstrafiken på Ven.
-
Platsbiljett Öresundståg
Du som har köpt platsbiljett till tågresan med Öresundståg får företräde till sittplats på hela den sträcka som anges på biljetten.
Reserverad platsbiljett gäller från det ställe där du kliver ombord till dit du ska.
Boka sittplats via öresundstågs hemsida. -
Tillgänglighet
Vi vill att alla ska kunna resa med oss och känna sig välkomna ombord. Vi arbetar hela tiden för att göra våra bussar, tåg, hållplatser och stationer tillgängliga för fler.
Klicka här för att läsa om tillgängligheten på alla våra fordon.
-
Pendlarparkering
Pendlarparkeringen kan du använda när du inte bor nära kollektivtrafiken och vill ta dig till en hållplats eller tågstation för att åka vidare kollektivt.
Varför inte samåka så blir miljöpåverkan mindre och ni kan dela på bränslekostnaden? Eller så bor du kanske så nära att du kan ta cykeln och parkera vid pendlarparkeringen?
Här nedan finns en lista över pendlarparkeringar och övriga parkeringar i Skånes kommuner. Länkarna är till varje kommuns webbplats.
-
Plusresa
Du kan resa med plusresa i området mellan Osby och Hässleholm. Plusresa är resor som körs med serviceresefordon. Du behöver alltid förbeställa resorna.
Hur vet jag att jag kan söka plusresa?
Sök din resa på hemsidan eller i appen. Kommer det upp en "telefonikon" och rubriken plusresa när du söker din resa så har du möjlighet att åka med förbeställd trafik.
Gör så här för att förbeställa
Du beställer din resa på telefon 0771-77 44 99. Du måste ringa minst två timmar i förväg.
Du kan också mejla in din bokning på bokningserviceresor@skanetrafiken.seDå måste du ange:
- Namn och telefonnummer
- Till och från adress
- Tidpunkt för resan
- Antal resenärer och ålder
- Eventuella hjälpmedel eller dylikt
Hur köper jag biljett?
Du kan köpa biljett i vår app eller använda din period- eller sommarbiljett. Du kan inte köpa biljett av föraren.
I vilket område kan jag resa med plusresa?
Vi erbjuder plusresa i området mellan Osby och Hässleholm (se karta nedan). Du behöver inte vara bosatt i området för att boka en plusresa. Om du ska resa vidare utanför området får du åka plusresa till närmsta utvalda hållplats. Där du kan byta och resa vidare med tåg eller buss. Plusresa kör till dessa utvalda stationer Osby station, Hästveda station, Ballingslöv station, Hässleholm Ljungdala Center och Hässleholm C.
Vilka tider kan jag resa med plusresa?
Vardagar mellan klockan 05 - 22 och helger mellan klockan 08 - 18. Ska du resa vidare med tåg eller buss är det den avgångstiden som styr vilken tid du kan resa med plusresa.
Går resan direkt till närmsta utvalda hållplats?
Turerna går inte alltid den närmaste vägen och du får vara beredd att samåka med andra precis som i en buss.
Kan jag boka plusresa för flera dagar på en gång?
Ja, du kan boka resor för 13 dagar framåt i tiden.
Vi är fler än en person som behöver resa, hur funkar det?
Är ni fler än en person måste detta uppges vid bokning. För grupper större än fyra personer ska bokningen ske minst tre arbetsdagar i förväg.
Vad får jag ta med för bagage när jag åker plusresa?
Du har rätt att ta med dig 2 mindre handbagage (max 55cm*50cm*30cm).
Kan jag ta med mig cykel?
Du kan inte ta med cykel när du reser med plusresa.
Får jag ta med barnvagn?
Barnvagn får tas med kostnadsfritt under plusresa och måste uppges vid bokning av resa som fällbart hjälpmedel. Barnvagnen ska vara fällbar och ska under färd låsas med broms.
Får jag ta med mig min hund?
Du får ta med max två hundar eller andra sällskapsdjur får tas med vid plusresa utan kostnad. Om djur ska resa med ska detta anges vid bokning.
Vad gäller om jag har rullstol, rullator eller behöver ledsagning?
Rullstol och rollator får tas med i mån av plats. Du måste ange att du har rullstol eller rollator när du ringer och bokar. Behöver du ledsagning måste du ange det vid bokningen.