Vi ger ditt budskap skjuts
Varje dag görs 420 000 resor med Skånetrafiken. Det är ganska många. Eller hur? Vad sägs om att låta ditt budskap åka med på dessa resor? Kontakta oss på infotainment@skanetrafiken.se så berättar vi mer.
Vi ger ditt budskap skjuts
-
Produkter och priser
Alla kunder har olika behov. Eftersom alla kunder är olika har vi olika erbjudande. Från lokalbuss på enskilda orter till att synas på samtliga 6000 skärmar som varje dag far runt i hela Skåne. Här nedan ser du lösningar för några av våra kunder.
Skåneleden
”Vi ville sprida Skåneledens varumärke och våra nya filmer till en bredare målgrupp och då kändes Skånetrafiken som ett givet val! Att få kunna skräddarsy sin kampanj så att den passar materialet som skulle visas kändes väldigt bra och trovärdig för oss som offentlig aktör. Under tiden som filmerna har visats har vi fått många spontana positiva kommentarer och fler följare på sociala medier vilket känns väldigt roligt” / Linnéa Andersson, Marknadskommunikatör
Skåneleden köpte fyra veckor på olika sträckor på Pågatågen.
Vecka 1: Pågatågen: Malmö-Lund.
Vecka 2: Pågatågen: Lund-Kristianstad.
Vecka 3: Pågatågen: Helsingborg-Lund.
Vecka 4: Pågatågen: Malmö-Lund.
Antal resor under kampanjen: 400 000
Pris: 40 000 kronorSveriges lantbruksuniversitet, SLU
"Det är en fantastisk möjlighet att få vara där alla är! SLU var med på 1 349 000 resor med Skånetrafiken. Vi tog chansen att berätta att SLU är ett av världens främsta universitet inom hållbar utveckling. Och det visar vi med entusiastiska studenter och härliga färger!" /Annamia Olvmyr, Kommunikatör.
Sveriges lantbruksuniversitet, köpt kampanj:
SLU köpte plats på Malmö, Lund och Kristianstads stadstrafik och sträckorna Helsingborg- Lund och Helsingborg-Hässleholm på Pågatågen under en vecka.
Antal resor under kampanjen: 1 361 000.
Pris: totalt 91 000 kronorMalmö mot diskriminering
"Vi behövde ett nytt sätt att sprida information om en konferens i Malmö, dit vi ville locka personer från hela Skåne. En kollega kom på idén att göra reklam på Pågatågen. Vi fick jättebra tips och hjälp av Skånetrafiken kring hur vi skulle göra filmen för att göra det mesta av de sekunder som stod till buds.Efter att filmannonsen blev klar blev vi erbjudna att få en visning på Skånetrafikens Veckans Tips, vilket vi så klart ville. Så det blev ytterligare en boost med synlighet för oss, både på tåg, regionbussar och stadsbussar. Efter kampanjerna trillade fler anmälningar in till vår konferens och vi har fått feedback om att det var ett väldigt smart och bra sätt att synas på!"/ Sara Duarte, Projektledare.
Malmö mot diskriminering köpte plats på Pågatågen sträckan Malmö-Simrishamn under en vecka.
Antal resor under kampanjen: Cirka 50 000
Pris: 6 000 kronor -
Vi hjälps åt
Ska du skicka in material till oss? Här har du all info du behöver för att få till det rätt.
Reklam
För att din film ska få bästa möjliga genomslag finns det lite att tänka på. Det absolut viktigaste är tydlighet. Här finns några trick man kan ta till:
- Försök att koncentrera ditt budskap så mycket som möjligt. Som övning kan du försöka tratta ner allt till en enda mening med så få ord som möjligt.
- Det kan också vara bra att rangordna text och budskap efter viktighetsgrad. Till exempel: 1. Kom på konsert. 2. När och var? 3. Var köper jag biljett?
- Tänk kort och stort. Alltså korta meningar och stor text.
Har ditt material rätt tekniska förutsättningar?
Teknisk spec, film:
- 25 fps Komprimering h264 i mpeg 4
- 1920x1080 pixlar och 14 Mps vbr
Minsta textstorlek:
- 54 px
- Teknisk spec, bild:
- 16:9 format minst 1920x1080 pixlar
- Färg: RGB
- Format: PNG, JPG, GIF
Loggor och grafik:
- Vektoriserat i EPS eller AI
När behöver vi din färdiga film?
För att vi ska garantera att filmen visas enligt dina önskemål måste vi senast ha den fem arbetsdagar innan den ska börja visas. Alla filmer och allt material skickas till: https://infotainment.wetransfer.com
Har du några fler frågor eller behöver du hjälp kan du alltid mejla oss på infotainment@skanetrafiken.seRedaktionellt material
Restips
- Introklipp 11 sek rörlig bild
- 6 olika klipp mellan på 11-15 sekunders rörligt som vi har rätt att klippa i för att de ska passa in i mallen. Inga loggor och ingen text utan ren film. Människor som medverkar ska vara GDPR säkrade.
- 4 texter på max 120 tecken inklusive mellanslag. Vi kan komma att ändra i texten vid behov. Undvik utropstecken och olika uppmaningar som tex kom hit, vi bjuder på mfl.
- Närmsta hållplats
Veckans tips:
- 2 st rörliga inslag på 15 sekunder alt 2 liggande högupplösta bilder om rörligt inte finns
- 2 st texter på 120 tecken var inklusive mellanslag
- Rubrik och datum (tex premiärdag på en utställning). Om det pågår en längre tid välj startdatum och skriv sedan i texten perioden det pågår.
Quiz:
- Varje fråga är på 61 tecken inklusive mellanslag (utan svarsalternativ)
- Svarsalternativ ska vara max 1-2 ord
- Minst 3 rörliga klipp på 15 sekunder, ett klipp till varje fråga. Fokus på bilden ska vara vänsterställt för att passa in i mallen. Kan vara att vi byter klipp så skicka gärna flera olika så väljer vi de som passar bäst. Om inte det finns rörligt material så kan vi acceptera liggande högupplösta bilder
Format på allt material ska vara: Högupplöst och ha måttet 1920x1080
När behöver vi ditt material?
För att vi ska garantera att den visas enligt vår överenskommelse måste vi senast ha det tio arbetsdagar innan det ska börja visas.
-
Vill du veta ännu mer?
Här finns information till dig som vill veta lite mer om infotainment.
Pågatågen
- 23,5 miljoner resor per år i hela Skåne
- 89 fordon med infotainment
- Antal skärmar: 22 skärmar per tågset
- Dimension på skärm: 15-17 tum
- Längd på slingan: 12-16 min
- Enskild skärm med fram och baksida
- Ruttinformation som syns på bilden bryter av den vanliga sändningen när det behövs.
Regionbussar
- 8 miljoner resor per år i stora delar av Skåne, mellan och utanför städerna
- 2-3 par skärmar per regionbuss, 8 stycken skärmar per dubbeldäckare
- Dimension på skärm: 18.5 tum
- Längd på slingan: 12-16 min
- Dubbla skärmar, finns olika varianter
- En av skärmarna visar ruttvy och en sänder innehåll som nyheter och reklam
Stadstrafik
- 82 miljoner resor per år i flera skånska städer
- Fler än 400 bussar med infotainment
- Antal fordon i Malmö: 199, Helsingborg: 100, Lund: 68, Kristianstad: 30, Hässleholm: 6, Ängelholm: 10, Eslöv: 6.
- Antal skärmar: 2-3 par skärmar per buss vanligtvis. Finns flera olika typer av bussar som har olika antal skärmar.
- Dimension på skärm: 18.5 tum
- Längd på slingan: 6-8 min
- Dubbla skärmar, varierar om det är både på bak och framsida.
- En av skärmarna visar ruttvy och en sänder innehåll som nyheter och reklam.
-
Reklampolicy
Här kan du läsa om riktlinjer för reklam i kollektivtrafiken.