Intrångsförsök mot Mitt konto

2020-11-19

Den 26 oktober upptäcktes att ett dataintrång gjorts mot Skånetrafikens Mitt konto-tjänst. Skånetrafiken har anmält händelsen till både Datainspektionen och Polisen.

Här finns en manual för hur du byter lösenord

Vid intrånget kunde man komma åt registrerade Jojo-kort med reskassa som kunder ännu inte har bytt till värdekoder för att kunna använda i Skånetrafikens nya biljettsystem. Den som låg bakom intrånget har sedan själv bytt värdet på korten mot värdekoder för att köpa biljetter med.

De belopp som har försvunnit kommer inom kort att sättas tillbaka på de drabbade kundernas Jojo-kort. 

Vi återställer lösenord

För att vara på den säkra sidan valde vi att återställa lösenordet för alla kunder som loggat in på Mitt konto den senaste tiden. Även om många av dessa kunder troligen inte blivit utsatta.

Har vi återställt ditt lösenord måste du byta lösenord för att kunna logga in på Mitt konto i appen eller på skanetrafiken.se.

Här finns en manual för hur du byter lösenord

Bra att veta

Inga betalningsuppgifter eller liknande har kommit ut då de inte finns sparade på Mitt konto.

Har du använt samma lösenord på fler ställen är det bra att ändra även där eftersom vi inte vet varifrån den som gjort intrånget fått uppgifterna.

Vi kommer nu att vidta fler åtgärder för att höja säkerheten på Mitt konto. 

Har du fler frågor kan du kontakta vår kundservice.