Fem myter om biljettsystemet

2019-12-12

Det florerar många rykten om vad vårt nya biljettsystem kommer att innebära för de skånska resenärerna. Patrik Engfors, pris- och affärsansvarig hos Skånetrafiken, reder ut de fem vanligaste myterna.

1. Nu måste jag ha en smartphone för att kunna resa

Vi ser gärna att du använder vår app för att köpa biljett men du måste självklart inte. Appen ger störst valmöjligheter och bäst överblick över din resa. Men du kan fortfarande betala med ditt vanliga betalkort, som till exempel Visa eller MasterCard, på alla bussar och i alla våra nya biljettautomater samt över disk hos våra kundcenter.

En nyhet är att vi blir först i Norden med att erbjuda kontaktfri betalning med betalkort, eller så kallad ”blipp” på stadsbussarna. Det går då snabbt och enkelt att hålla sitt kort mot validatorn på bussen för att köpa en biljett.

Du kan också resa med vårt nya kort, som du kopplar biljetter till, både enkelbiljetter, 24-timmarsbiljetter och 30-dagarsbiljetter. Kortet är i första hand till för dig som inte kan eller vill använda smartphone eller då en pappersbiljett inte är alternativet. Vårt nya kort köper du på skanetrafiken.se och snart hos våra kundcenter och ombud.

2. Kontaktlös betalning är osäkert

Vi har haft ett givande samarbete med bankerna kring kontaktlösa betalningar (blippa betalkort). Det finns inget som säger att kontaktlös betalning skulle vara osäkrare än annan kortanvändning. Tvärtom, det är ett sätt att motverka pinkodsbedrägerier. Bankerna registrerar dina betalmönster och skulle du bli av med kortet eller råka ut för någon form av bedrägeri upptäcker och ersätter banken detta.

Vi har studerat andra städers lösningar, med London som främsta förebild, och där har kontaktlösa betalningar (blipp) fungerat otroligt smidigt. Det förkortar tiden det tar för resenärerna att gå på bussen och det underlättar för förarna att hålla tiderna. På våra gröna stadsbussar tar vi det ytterligare ett steg framåt genom att ett ”blipp” med betalkortet innebär att du köper en biljett. Du slipper nu också förbereda din resa genom att ladda ett kort med pengar. Folk brukar fråga när det nya Jojo-kortet kommer och då säger jag att det har du redan i din plånbok i form av det betalkort du använder för alla andra köp.

Är man osäker på kontaktlös betalning kan jag påminna om att även Jojo-kortet bygger på samma teknik. Från den 1 januari 2020 är det dessutom ett krav i handeln på att alla betalterminaler ska ha blipp. Det är en ny standard och alla nya betalkort som utfärdas har den funktionen. Det innebär att om du inte idag har det på ditt kort, så kommer du snart få betalkortet utbytt av din bank.

3. Det blir dyrare att betala direkt med betalkort

Nej. En nyhet med vårt nya biljettsystem är att det alltid är samma pris för samma resa, oavsett var du köper biljetten och hur du betalar. Tidigare hade vi olika priser för olika betallösningar. Det berodde delvis på att den gamla betallösningen med kort var tidskrävande och vi ville ge resenärerna incitament till att välja andra sätt. Nu med blipp är kortbetalning istället den snabbaste lösningen. Så ja, det har varit dyrare, men är det inte längre. Samma rabatt, samma pris och samma regler gäller oavsett hur du betalar.

 

4. Det blir svårt att hålla koll på zoner och priser

Som jag nämnde ovan - ett och samma pris gäller för samma resa, oavsett hur du betalar. Ett och samma pris gäller även nu för en och samma zon, oavsett var i Skåne du reser. Enhetligare, tydligare och mer rättvist.

Zonsystemet görs nu om till att bli personliga zoner. Det innebär att det är zonen inom vilken du reser som avgör priset. Innan fanns det fasta zoner vilket gjorde att det blev dyrare att åka till exempel fem mil mellan många små zoner jämfört med fem mil mellan stora zoner då det var just antalet zoner som avgjorde. Nu är det sträckan. Det innebär att visa specifika resor blir dyrare, medan andra blir billigare. Men det nya systemet är mer logiskt, lättförståeligt och rättvist.

5. Skånetrafiken gör detta för att tjäna massa extra pengar

Vi knådar om systemet, vilket innebär att vissa resor blir dyrare, medan andra blir billigare. Våra intäkter blir detsamma. Vi är inget vinstdrivande företag utan beräknar intäktsbehovet utifrån det investeringsbehov som finns för att ge Skåningarna en bra service. Kortfattat kan man säga att det kommer att bli aningen dyrare för dig som reser sällan, medan det i allmänhet blir billigare för dig som pendlar eller reser ofta.
Läs gärna mer om Skånetrafikens nya biljettsystem och hur det kommer att påverka ditt resande här.

Och passa på att ladda ner appen för Iphone här AppStore och Android här GooglePlay.