Därför försvinner Jojo

2020-07-10

Nu försvinner Jojo-kortet. Kortet som har varit stommen i Skånetrafikens biljettsystem sedan 2009 har spelat ut sin roll då tekniken och kunders krav har sprungit ifrån det. 

I tio år har skåningar, som vill resa med buss eller tåg, kunnat använda sina Jojo-kort att betala med. Systemet lanserades 2009 för att möta dåtidens krav på användarvänlighet och enkelhet. Men i och med de smarta telefonernas intåg och den allmänna digitaliseringen i samhället har kundernas behov och förväntningar förändrats. Det ställs idag helt andra krav på flexibilitet i det vi erbjuder på marknaden.

– Vi har hela tiden vetat att vi skulle behöva byta ut Jojo-kortet efter det att den upphandlade perioden löpt ut, säger Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken. Runt 2012 började vi spåna om hur våra kunder kommer att vilja betala våra resor i framtiden. Vi såg då att de smarta telefonerna skulle bli nyckeln för de allra flesta. Både för köp i handeln och för resande.

Skånetrafiken studerade kollektivtrafiken i städer som London och Oslo, som båda låg långt fram i sin digitalisering, och började parallellt fundera över på vilket sätt som utfasningen av det gamla och infasningen av det nya biljettsystemet skulle ske, det vill säga det som vi nu genomför.

– Jojo-kortet och det gamla biljettsystemet var bra för sin tid när det kom, men det är i princip omöjligt att utveckla vidare eller göra nödvändiga förändringar i. Biljettautomaterna är så gamla att det till exempel inte längre tillverkas reservdelar till dem. Vi stod i valet att upphandla ett nytt biljettsystem med alla dess delar eller att utveckla ett nytt i egen regi. Vi valde att utveckla stora delar själva för att få större kontroll och för att se till att vi bättre ska kunna göra anpassningar för att möta förändringar på marknaden. Nu kommer det bli så att i stället för att systemet utvecklas först igen om tio år, kommer det att kontinuerligt utvecklas i små steg framöver, säger Camilla Bunke.

Den nya appen lanserades 2017. Den har sedan starten byggt på det nya zonsystemet, som politikerna har beslutat om, medan Jojo-kortet är kopplat till det gamla zonsystemet. I och med att vi har två parallella biljettsystem med olika zonmodeller, rabatter och typer av biljetter så har resenärerna upplevt att priset för resan kan variera beroende på om biljettköpet skett mot det gamla eller nya biljettsystemet.

Syftet med denna förändring är att göra det enklare och tydligare för resenärerna. Nu finns det bara tre typer av biljetter: enkelresa, 24-timmarsbiljett och 30-dagarsbiljett. Samma pris gäller oavsett var du köper biljetten och hur du betalar. Sen finns det naturligtvis möjligheter att köpa tillval så som första klass på tåget.

Skånetrafiken rekommenderar resenärerna att i första hand köpa sina biljetter med appen eller med betalkort. Det är snabbast och enklast. Appen har även fördelen att resenären får tillgång till information om olika avgångar och eventuella händelser som kan vara av intresse inför och under en resa.

– Exempelvis för pendlare, som inte vill ha sin 30-dagarsbiljett i mobilen eller föräldrar som vill låta sina barn åka själva, kan det vara en bra idé att köpa biljetter till enstaka resor och koppla dem till vårt nya reskort. Sen kommer ju skolbarn, seniorer och serviceresekunder också att kunna resa som vanligt med sina nya reskort såklart, säger Camilla Bunke. 

Det går att resa med Jojo Period till 29 februari 2020

Det går att resa med Jojo Period så länge kortet gäller eller längst till 29 februari 2020. Det går också att förnya Jojo Period men inte med senare startdatum än den 31 januari och slutdatum den 29 februari. Det gör du hos våra ombud eller våra kundcenter.

Vill du läsa mer om hur och var du kan köpa biljetter av Skånetrafiken framöver?

Vill du läsa mer om hur och var du kan köpa biljetter av Skånetrafiken framöver, eller hur du kan utnyttja din innestående reskassa på ditt Jojo-kort? klicka här.