Ersättning vid försening - så funkar det
Om du har köpt biljett kan du ansöka om ersättning här på skanetrafiken.se
Ersättning vid försening - så funkar det
-
Om du har rest i Skåne
Om du blir 20 minuter eller mer försenad vid resa med Skånetrafikens tåg och bussar kan du få ersättning. Här kan du läsa mer om hur mycket vi ersätter dig med, på vilket sätt du kan få din ersättning och hur du gör om du valt att resa på annat sätt än med oss.
Du ansöker alltid om ersättning hos Skånetrafiken om du har köpt biljett i vår app, i en av våra biljettautomater, här på skanetrafiken.se eller hos ett ombud eller kundcenter.
Prisavdrag - hur mycket ersättning får jag?
Prisavdraget utgår från din kostnad för resan (biljettens pris) och hur mycket du blev försenad.
- En försening på 20–39 minuter ger 50 procent av resans pris i ersättning.
- En försening på 40–59 minuter ger 75 procent av resans pris i ersättning.
- En försening på 60 minuter eller mer ger 100 procent av resans pris i ersättning.
Ovan gäller om du väljer kontant ersättning. Om du i stället väljer ersättning i form av värdekod eller värdebevis så får du 30 procent extra i ersättning.
Om du reser med en 30-dagarsbiljett motsvarar resans pris biljettens värde delat med 44 enkelresor. För sommarbiljetten räknas resans pris ut genom att dela priset för biljetten med 88 enkelresor eftersom denna biljett gäller i 2 månader. När det gäller 7-dagarsbiljetten motsvarar resans pris biljettens värde delat med 10 enkelresor.
Hur kan jag få min ersättning?
- Värdekod via sms eller mejl:
Värdekoden använder du för att köpa biljetter i Skånetrafikens app.
Du måste först lägga till värdekoden i "inställningar" i appen. Är du inloggad på "Mitt konto" görs detta automatiskt.
Du kan även använda värdekoden för att betala på våra kundcenter och senare hos utvalda ombud i Skåne. Bor du utanför Skåne är det bäst att välja ersättning via värdebevis. - Kontant ersättning: Väljer du kontant ersättning behöver du ansluta dig till Swedbanks kontoregister för att få pengarna till ditt konto. Annars får du en avi till den adress du uppger i ansökan.
Ersättning om du väljer att resa på annat sätt
- Taxi: Du kan få ersättning med upp till 1210 kronor per person för resa med taxi om du blir försenad med 20 minuter eller mer. Du behöver skicka in taxameterkvitto i original (eller om man reser med app, lämpligt kvitto)
- Resa med bil: Om du fått resa med egen bil eller motorcykel istället för med oss kan du få ersättning med 18,50 kronor per mil (enligt Skatteverkets norm). Du kan också få ersättning för parkeringskostnader mot kvitto. Maxbeloppet för ersättning med egen bil inklusive parkeringskostnader 1210 kronor.
- Alternativ transport: Om du behövt resa med annat trafikbolag eller fått betala för att kunna resa annan resväg, och har kvitto, får du ersättning för detta. Maxbelopp 1210 kronor/per person.
- Andra ersättningar: Om din resa blir 60 minuter försenad eller mer har du rätt till rimlig ersättning för vissa kostnader för mat och dryck. Spara kvitto och bifoga till ditt ersättningskrav.
Vi ersätter inte det här
Skånetrafiken ersätter inga följdkostnader som kan uppstå vid en försening. Detta innebär att du inte kan få ersättning från Skånetrafiken för missade teaterbesök, tandläkartider, förlorad arbetsinkomst och liknande utlägg. Vi ersätter inte heller nya flygbiljetter i de fall du missar en anslutning på Copenhagen Airport.
Om du reser med en Resplusbiljett reklamerar du din resa här
-
Om du har rest till eller från Danmark
Sedan 11 december 2022 ansvarar Skånetrafiken för hela Öresundstågstrafiken mellan Sverige och Danmark. Skånetrafikens trafikansvar sträcker sig t.o.m. Österport station.
För resor mellan Skåne och CPH Airport Kastrup via bron har du rätt till ersättning via Skånetrafiken för förseningar som uppgår till 20 minuter eller mer.
För resor förbi CPH Airport Kastrup omfattas du av EU-förordningen. Du har rätt till ersättning för förseningar som uppgår till 60 minuter eller mer.
Anslutning i Danmark
Om du missar anslutningar mellan Öresundstågen och buss på dansk sida gäller inte Skånetrafikens förseningsersättning.
Men om du vid resor förbi CPH Airport Kastrup och missar anslutning mellan Öresundståg och annat tågbolag i Danmark och blir minst 60 minuter försenad omfattas du av EU-förordningen och kan då ansöka om ersättning via oss på Skånetrafiken.
Prisavdrag - hur mycket ersättning kan jag få?
Prisavdrag utgår från din kostnad för resan (biljettens pris) och hur mycket du blev försenad. För resor till och från CPH Airport Kastrup via bron gäller följande:
- En försening på 20–39 minuter ger 50 procent av resans pris i ersättning.
- En försening på 40–59 minuter ger 75 procent av resans pris i ersättning.
- En försening på 60 minuter eller mer ger 100 procent av resans pris i ersättning.
Ovan gäller om du väljer kontant ersättning. Om du i stället väljer ersättning i form av värdekod så får du alltid 30 procents extra ersättning.
Om du reser med 30-dagarsbiljetten motsvarar resans pris biljettens värde delat med 44 enkelresor.
Villkor för ersättning vid försening (pdf)För resor i Danmark (förbi CPH Airport Kastrup) på andra sträckor än till CPH Airport Kastrup via bron, gäller Europaparlamentets och Rådets förordning (EG) 1371/2007 av den 23 oktober 2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer samt Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) nr 181/2011 av den 1 februari 2011 om passagerares rättigheter vid busstransport. Prisavdrag för resor som omfattas av EU-förordningen:
- En försening på 60-119 minuter ger 25 procent av resans pris i ersättning.
- En försening på 120 minuter eller mer ger 50 procent av resans pris i ersättning.
Ovan gäller om du väljer kontant ersättning. Om du i stället väljer ersättning i form av värdekod så får du alltid 30 procents extra ersättning.
Om du reser med 30-dagarsbiljetten motsvarar resans pris biljettens värde delat med 44 enkelresor.
EU-förordningen för tåg ger dig inte rätt till ersättning för taxiresor eller resor med egen bil.
Hela förordningen kan du läsa här.Hur kan jag få min ersättning?
- Värdekod via sms eller mejl:
Värdekoden använder du för att köpa biljetter i Skånetrafikens app.
Du måste först lägga till värdekoden i "inställningar" i appen. Är du inloggad på "Mitt konto" görs detta automatiskt.
Du kan även använda värdekoden för att betala på våra kundcenter och senare hos utvalda ombud i Skåne. Bor du utanför Skåne är det bäst att välja ersättning via värdebevis. - Kontant ersättning: Väljer du kontant ersättning behöver du ansluta dig till Swedbanks kontoregister för att få pengarna till ditt konto. Annars får du en avi till den adress du uppger i ansökan.
Ersättning om du väljer att resa på annat sätt
För resor till och från CPH Airport Kastrup från Sverige via bron gäller följande
- Taxi: Du kan få ersättning med upp till 1210 kronor per person för resa med taxi om du riskerar att bli 20 minuter eller mer försenad. Du behöver skicka in taxameterkvitto i original (eller om man reser med app, lämpligt kvitto).
- Resa med bil: Om du fått resa med egen bil eller motorcykel istället för med oss kan du få ersättning med 18,50 kronor per mil (enligt Skatteverkets norm). Du kan också få ersättning för parkeringskostnader mot kvitto. Maxbeloppet för ersättning med egen bil inklusive parkeringskostnader 1210 kronor. Vi ger milersättning över bron om betald broavgift kan styrkas mot kvitto i original (eller om man reser med brobizz, lämpligt kvitto).
- Alternativ transport: Om du behövt resa med annat trafikbolag eller fått betala för att kunna resa annan resväg, och har kvitto, får du ersättning för detta. Maxbelopp 1210 kronor/per person.
Andra ersättningar
Om din resa blir 60 minuter försenad eller mer har du rätt till rimlig ersättning för vissa kostnader för mat och dryck. Spara kvitto och bifoga till ditt ersättningskrav.
Vi ersätter inte det här
Skånetrafiken ersätter inga följdkostnader som kan uppstå vid en försening. Detta innebär att du inte kan få ersättning från Skånetrafiken för missade teaterbesök, tandläkartider, förlorad arbetsinkomst och så vidare. Vi ersätter inte heller nya flygbiljetter i de fall du missar en anslutning på Copenhagen Airport.
Om du reser med en Resplusbiljett reklamerar du din resa här
-
Om du har rest till eller från ett annat län
Om du blir försenad med 20 minuter eller mer kan du få ersättning. Hur du ansöker om ersättning ser du här.
Du ansöker alltid om ersättning hos Skånetrafiken om du har köpt biljett i vår app, i en av våra biljettautomater, här på skanetrafiken.se eller hos ett ombud eller kundcenter. Det här gäller även om du börjar din resa i ett annat län.
Länk till alla andra trafikbolag:
Om du reser med en Resplusbiljett reklamerar du din resa här.
Om du ska reklamera hos Skånetrafiken
Då gäller informationen nedan kring hur du kan få din ersättning.
Prisavdrag - hur mycket ersättning kan jag få?
Prisavdraget utgår från din kostnad för resan (biljettens pris) och hur mycket du blev försenad.
- En försening på 20–39 minuter ger 50 procent av resans pris i ersättning.
- En försening på 40–59 minuter ger 75 procent av resans pris i ersättning.
- En försening på 60 minuter eller mer ger 100 procent av resans pris i ersättning.
Ovan gäller om du väljer kontant ersättning. Om du i stället väljer ersättning i form av värdekod så får du 30 procent extra i ersättning.
Om du reser med en 30-dagarsbiljett motsvarar resans pris biljettens värde delat med 44 enkelresor. För sommarbiljetten räknas resans pris ut genom att dela priset för biljetten med 88 enkelresor eftersom denna biljett gäller i 2 månader.
Hur kan jag få min ersättning?
- Värdekod via sms eller mejl:
Värdekoden använder du för att köpa biljetter i Skånetrafikens app.
Du måste först lägga till värdekoden i "inställningar" i appen. Är du inloggad på "Mitt konto" görs detta automatiskt.
Du kan även använda värdekoden för att betala på våra kundcenter och senare hos utvalda ombud i Skåne. Bor du utanför Skåne är det bäst att välja ersättning via värdebevis. - Kontant ersättning: Väljer du kontant ersättning behöver du ansluta dig till Swedbanks kontoregister för att få pengarna till ditt konto. Annars får du en avi till den adress du uppger i ansökan.
Ersättning om du väljer att resa på annat sätt
- Taxi: Du kan få ersättning med upp till 1210 kronor per person för resa med taxi om du riskerar att bli 20 minuter eller mer försenad. Du behöver skicka in taxameterkvitto i original (eller om man reser med app, lämpligt kvitto).
- Resa med bil: Om du fått resa med egen bil eller motorcykel istället för med oss kan du få ersättning med 18,50 kronor per mil (enligt Skatteverkets norm). Du kan också få ersättning för parkeringskostnader mot kvitto. Maxbeloppet för ersättning med egen bil inklusive parkeringskostnader 1210 kronor. Vi ger milersättning över bron om betald broavgift kan styrkas mot kvitto i original (eller om man reser med brobizz, lämpligt kvitto).
- Alternativ transport: Om du behövt resa med annat trafikbolag eller fått betala för att kunna resa annan resväg, och har kvitto, får du ersättning för detta. Maxbelopp 1210 kronor/per person.
Vi ersätter inte det här
Skånetrafiken ersätter inga följdkostnader som kan uppstå vid en försening. Detta innebär att du inte kan få ersättning från Skånetrafiken för missade teaterbesök, tandläkartider, förlorad arbetsinkomst och så vidare. Vi ersätter inte heller nya flygbiljetter i de fall du missar en anslutning på Copenhagen Airport.
Resor med Resplusbiljetter
Om du har rest med en förbokad Resplusbiljett med byte mellan olika tåg och blir försenad så gör du din ansökan om ersättning via Resplus hemsida.
Om du reser med en Resplusbiljett reklamerar du din resa här
-
Om din ersättning
Här kan du läsa mer om vilka olika typer av ersättning det finns och annat som är bra att veta om du har blivit försenad.
Alla ärenden hanteras i den ordning som de kommer till oss. Har du skickat in ditt ärende kommer det att behandlas så snart det går inom 30-dagar.
Ansök om ersättning vid försening
Enklast ansöker du om ersättning vid försening via vår tjänst här på hemsidan. Då får du i många fall din ersättning inom ett dygn.
Om du vill kan du skicka in din ansökan till oss, eller kontakta vår kundtjänst eller ett kundcenter för att få hjälp med att fylla i formuläret.
Skicka in din ansökan till:
Skånetrafiken
Förseningsersättning
Dockplatsen 26
205 25 MalmöAnsök inom 2 månader
Din ansökan ska ha kommit fram till oss inom två månader från den dag du blev försenad. I de fall det finns särskilda skäl (till exempel sjukdom eller vistelse utomlands) kan vi godkänna reklamationer som kommer in senare än 2 månader efter din resa. Kontakta oss om du är osäker.
Ersättning
Väljer du att få ersättningen som värdekod får du 30 procent högre ersättning. Detta är förmånligare än kontant ersättning. Tänk på att detta inte gäller om du begär ersättning för resa med taxi eller egen bil.
- Värdekod via sms eller e-post:
Koden använder du för att köpa biljetter i Skånetrafikens app. Du måste först lägga till värdekoden i "inställningar" i appen. - Du kan också använda värdekoden på våra kundcenter och hos utvalda ombud. Kom ihåg att värdekoder bara kan lösas in hos ombud i Skåne. Bor du utanför Skåne är det bäst att välja ersättning via värdebevis. Läs mer om våra ombud här.
- Kontant ersättning: Väljer du kontant ersättning behöver du ansluta dig till Swedbanks kontoregister för att snabbt få pengarna till ditt konto. Annars får du en avi till din folkbokföringsadress. Det här alternativet passar dig som reser med våra appar och vill använda ersättningen till att köpa biljetter där.
Har du begärt kontant ersättning?
Skånetrafiken och region Skåne använder Swedbanks utbetalningstjänst. Vill du få pengarna insatta på ditt bankkonto behöver du först anmäla dig till Swedbanks kontoregister, även om du har en annan bank.
Om du inte har anmält ett konto kommer utbetalning att ske via en utbetalningavi som skickas till din folkbokföringsadress.
- Värdekod via sms eller e-post: