Ersättning vid försening - så funkar det
Här kan du läsa mer om vad som gäller om du blir försenad när du reser med våra bussar och tåg, hur mycket vi ersätter dig med, på vilket sätt du kan få din ersättning. Vi informerar också om hur du gör om du valt att resa på annat sätt än med oss.
-
Om du har rest i Skåne eller Danmark
Om du blir 20 minuter eller mer försenad vid resa med Skånetrafikens tåg och bussar kan du få ersättning. Här kan du läsa mer om hur mycket vi ersätter dig med, på vilket sätt du kan få din ersättning och hur du gör om du valt att resa på annat sätt än med oss.
Prisavdrag – hur mycket ersättning får jag?
Prisavdraget utgår från din kostnad för resan (biljettens pris) och hur mycket du blev försenad.
- En försening på 20–39 minuter ger 50 procent av resans pris i ersättning.
- En försening på 40–59 minuter ger 75 procent av resans pris i ersättning.
- En försening på 60 minuter eller mer ger 100 procent av resans pris i ersättning.
Ovan gäller om du väljer kontant ersättning. Om du i stället väljer ersättning för din biljett i form av värdekod så får du 50 procent extra i ersättning.
Om du reser med en 30-dagarsbiljett motsvarar resans pris biljettens värde delat med 20 enkelresor. För sommarbiljetten räknas resans pris ut genom att dela priset för biljetten med 40 enkelresor eftersom denna biljett gäller i 2 månader.
Fram tills den 1 juni 2023 gällde rätten att söka förseningsersättning om din resa försenats med minst 20 minuter i hela Skåne samt vid resor mellan Skåne och Copenhagen Airport. I resten av Danmark var det möjligt att söka förseningsersättning om den resa försenats med 60 minuter eller mer.
När man har en Förköp enkelbiljett ansöker man om ersättning hos länstrafikbolaget i länet där man startade sin resa.
-
Om du har rest till eller från ett annat län
Du ansöker alltid om ersättning hos Skånetrafiken om du har köpt biljett i vår app, i en av våra biljettautomater, här på skanetrafiken.se eller hos ett ombud eller kundcenter. Det här gäller även om du börjar din resa i ett annat län.
Prisavdrag – hur mycket ersättning får jag?
Prisavdraget utgår från din kostnad för resan (biljettens pris) och hur mycket du blev försenad.
- En försening på 20–39 minuter ger 50 procent av resans pris i ersättning.
- En försening på 40–59 minuter ger 75 procent av resans pris i ersättning.
- En försening på 60 minuter eller mer ger 100 procent av resans pris i ersättning.
Ovan gäller om du väljer kontant ersättning. Om du i stället väljer ersättning i form av värdekod så får du 50 procent extra i ersättning.
Ansök om förseningsersättning via vårt formulärAndra trafikbolag:
Ska du söka om ersättning hos andra trafikbolag kontaktar du dem direkt. Listan nedan är klickbara länkar för att komma direkt till respektive trafikbolags hemsida.
- Västtrafik hemsida
- Blekingetrafikens hemsida
- Länstrafiken Kronobergs hemsida
- Hallandstrafikens hemsida
- Kalmar Länstrafiks hemsida
-
Om din ersättning
Här kan du läsa mer om vilka olika typer av ersättning det finns och annat som är bra att veta om du har blivit försenad.
Alla ärenden hanteras i den ordning som de kommer till oss. Har du skickat in ditt ärende kommer det att behandlas så snart det går inom 30 dagar.
Ansök om ersättning vid försening
Enklast ansöker du om ersättning vid försening via vår tjänst här på hemsidan. Då får du i många fall din ersättning inom ett dygn.
Om du vill kan du skicka in din ansökan till oss, eller kontakta vår kundtjänst eller ett kundcenter för att få hjälp med att fylla i formuläret.
Skicka in din ansökan till adressen: Skånetrafiken 205 25 Malmö.
Ansök inom två månader
Din ansökan ska ha kommit fram till oss inom två månader från den dag du blev försenad. I de fall det finns särskilda skäl (till exempel sjukdom eller vistelse utomlands) kan vi godkänna reklamationer som kommer in senare än två månader efter din resa. Kontakta oss om du är osäker.
Ersättning
Ersättningen kan du få på olika vis:
- Värdekod via sms eller e-post: Koden använder du för att köpa biljetter i Skånetrafikens app. Du måste först lägga till värdekoden i "Inställningar" i appen. Det här alternativet passar dig som reser med våra appar och vill använda ersättningen till att köpa biljetter där. Du kan också använda värdekoden på våra kundcenter och hos utvalda ombud. Kom ihåg att värdekoder bara kan lösas in hos ombud i Skåne. Bor du utanför Skåne är det bäst att välja ersättning via värdebevis. Läs mer om våra ombud här.
- Kontant ersättning: Väljer du kontant ersättning behöver du ansluta dig till Swedbanks kontoregister för att snabbt få pengarna till ditt konto. Annars får du en avi till din folkbokföringsadress. Till kontoregister på Swedbanks hemsida.
-
Ersättning om du väljer att resa på annat sätt
För vissa av våra resor och sträckor har du genom vår förseningsersättning möjlighet att bli ersatt för resa med taxi eller egen bil.
Så funkar det med respektive färdsätt:
- Taxi: Du kan få ersättning med upp till 2625 kronor per person för resa med taxi. Du behöver skicka in taxameterkvitto.
- Resa med bil: Om du fått resa med egen bil eller motorcykel i stället för med oss kan du få ersättning med 25 kronor per mil (enligt Skatteverkets norm). Du kan också få ersättning för pakeringskostnader mot kvitto. Maxbeloppet för ersättning med egen bil inklusive parkeringskostnader är 2625 kronor.
- Alternativ transport: Om du behövt resa med annat trafikbolag eller fått betala för att kunna resa annan resväg, och har kvitto, får du ersättning för detta. Maxbeloppet är 2625 kronor per person.
-
Resor med Resplusbiljetter
Om du har rest med en förbokad Resplusbiljett med byte mellan olika tåg och blir försenad så gör du din ansökan om ersättning via Resplus hemsida.
-
Vi ersätter inte det här
Skånetrafiken ersätter inga följdkostnader som kan uppstå vid en försening.
Detta innebär att du inte kan få ersättning från Skånetrafiken för missade teaterbesök, tandläkartider, förlorad arbetsinkomst eller liknande utlägg. Vi ersätter inte heller nya flygbiljetter i de fall du missar en anslutning på Copenhagen Airport.