Ersättning vid försening så fungerar det

Som resenär har du rätt till ersättning redan vid 20 minuters försening, enligt en lag som kom våren 2016.

Alla ärenden hanteras i den ordning som de kommer till oss. Har du skickat in ditt ärende kommer det att behandlas så snart det går. Just nu är handläggningstiden cirka fyra veckor.

Jojo Period-kort? Kom ihåg att blippa ditt kort

  • Tänk på att du som reser med periodkort inom Skåne måste blippa ditt kort i anslutning till resan för att kunna ansöka om ersättning. Med periodkort menar vi plastkort som du reser på inom en tidsbegränsad period, till exempel Jojo Period eller Jojo Student.
  • Du blippar ditt kort antingen ombord på bussen eller mot en stolpe eller i en biljettautomat på stationen. Du kan göra det innan du stiger på tåget eller efter att du stigit av, om du blev försenad på resan.
  • För att blippa i biljettautomaten: Tryck på den gröna knappen "Start" på skärmen och därefter knappen nere till vänster på skärmen, "Aktivera period/Registrera resa".

Läs mer om ersättning vid försening.

Ersättning om du reser med Skånetrafikens nya app

  • Om du reser med Skånetrafikens nya app ombord på en buss som är utrustad med validator så ska mobilen scannas för att du ska ha rätt till förseningsersättning.
  • Om det inte finns någon möjlighet att scanna din app-biljett så har du ändå rätt till ersättning.

Ansök om ersättning vid försening.

Ansök om Ersättning vid försening

Enklast ansöker du om ersättning vid försening via våra E-tjänster här på hemsidan. Då får du i många fall din ersättning inom ett dygn. 

Ersättning vid försening. 

Vill du kan du skicka in din ansökan till oss eller kontakta vår kundtjänst eller ett kundcenter för att få hjälp. 

Skicka in din ansökan till:
Skånetrafiken
Förseningsersättning
Dockplats 26
211 20
Malmö

Här kan du läsa villkoren för ersättning vid försening från och med 1 juli.

Här kan du läsa villkoren för ersättning vid försening före 1 juli.

Ansök inom 2 månader

Din ansökan ska ha kommit fram till oss inom två månader från den dag du blev försenad. I de fall det finns särskilda skäl (till exempel sjukdom eller vistelse utomlands) kan vi godkänna reklamationer som kommer in senare än 2 månader efter din resa. Kontakta oss om du är osäker.

Resor till eller från Danmark

Reste du till och från Danmark med Jojo Reskassa, biljett köpt i någon av våra appar eller pappersbiljett? Blev du försenad på den danska sidan? Då ansöker du om ersättning hos danska trafikföretaget DSB.

DSB Öresunds rejsetidsgaranti

  • Blev du försenad på svenska sidan så ansöker du via Ersättning vid försening. 
  • Reste du med Jojo Period som du köpt hos Skånetrafiken? Då ansöker du alltid via Ersättning vid försening, oavsett var förseningen uppstod.

    Ersättning vid försening

  • Om du köpt ditt periodkort av DSB ansöker du alltid där.

Ersättning

Väljer du att få ersättningen som värdebevis, värdekupong eller rabattkod får du 30 procent högre ersättning. Detta är förmånligare än kontant ersättning. Tänk på att detta inte gäller om du begär ersättning för resa med taxi eller egen bil.

Resa med taxi

Resa med egen bil

  • Värdebevis: Bor du utanför Skåne är det bäst att välja ersättning via värdebevis som du får hemskickat. Värdebeviset kan du använda
  • Värdekupong via sms eller e-post: Kupongen använder du för att ladda eller köpa Jojo-kort på våra kundcenter och hos utvalda serviceombud i Skåne.
    Värdekuponger kan bara lösas in på köpställen i Skåne. Bor du utanför Skåne är det bäst att välja ersättning via värdebevis.
  • Rabattkod: Skickas med e-post och med rabattkoden kan du ladda och köpa Jojo-kort med våra E-tjänster. Du kan även använda rabattkoden för att få rabatt på kommande laddningar med Autoladda.

Har du begärt kontant ersättning?
Vill du få pengarna insatta på ditt bankkonto behöver du först anmäla dig till utbetalning Swedbank, även om du har en annan bank.

Om du inte har anmält ett konto kommer utbetalning att ske via utbetalningavi som skickas till din folkbokföringsadress.

Anmäl ditt konto på Swedbanks hemsida 

Om du inte fått ersättning för taxi eller resa med egen bil eller motorcykel kan du i stället få ersättning som kallas prisavdrag. Prisavdrag utgår från din kostnad för resan och hur mycket du blev försenad.

  • En försening på 20–39 minuter ger 50 procent av resans pris i ersättning.
  • Försening 40–59 minuter ger 75 procent av resans pris i ersättning.
  • Blev du sen 60 minuter eller mer ger detta hela resans pris som ersättning.

Ovan gäller om du väljer kontant ersättning. Om du i stället väljer ersättning i form av värdekupong e-post/sms, rabattkod eller värdebevis så får du alltid 30 procents extra ersättning.

Om du reser med ett periodkort motsvarar resans pris månadskortets värde delat med 44 enkelresor. För Jojo Sommar motsvarar räknas resans pris ut genom att dela priset för kortet med 88 enkelresor.  

Resa med taxi
Om du fått resa med taxi i stället för med oss högst 1 150 kronor person. Du behöver skicka in taxameterkvitto i original.

Resa med bil
Om du fått resa med egen bil eller motorcykel istället för med oss kan du få ersättning med 18,50 kronor per mil. Du kan också få ersättning för parkeringskostnader mot kvitto. Vi ersätter också kostnaden för broavgift mot kvitto. Maxbeloppet är här 1 150 kronor.