Regler ersättning vid försening

Har du gjort en resa och blivit 20 minuter försenad eller mer? Då kan du ha rätt till ersättning.

Din ansökan ska ha kommit till Skånetrafiken inom två månader från den dag du blev försenad. I de fall det finns särskilda skäl - till exempel sjukdom eller vistelse utomlands - kan vi godkänna reklamationer som kommer in senare än två månader. Kontakta oss om du är osäker. 

Du ansöker om ersättning via Ersättning vid försening.

För resor gäller dessa regler
Vilken ersättning kan jag få?
Hur kan jag få ersättning? Hur kan jag få 30 procent extra i ersättning?
Värdekupong
Rabattkod

Har du haft byten under resan?
Resor till eller från Danmark
Resplus förseningsersättning

För resor gäller dessa regler

  • Du har rätt till ersättning redan vid en försening på 20 minuter.
  • Du som har Jojo Period (Jojo Student, Jojo Sommar, Jojo Fritid ) eller annat periodkort inom Skåne måste blippa ditt kort, antingen ombord på bussen eller mot en stolpe eller i en biljettautomat på stationen. Du kan göra det innan du stiger på tåget eller efter att du stigit av, om du blev försenad på resan. För att blippa i biljettautomaten: Tryck på den gröna knappen "Start" på skärmen och därefter knappen nere till vänster på skärmen, "Aktivera period/Registrera resa".
  • Om du reser med Skånetrafikens nya app ombord på en buss som är utrustad med validator så ska mobilen scannas för att du ska ha rätt till förseningsersättning.
  • Om det inte finns någon möjlighet att scanna din app-biljett så har du ändå rätt till ersättning.
  • Du kan få kontant ersättning, men om du väljer att få ersättningen som värdebevis, värdekupong eller rabattkod får du 30 procent högre ersättning jämfört med om du väljer kontant ersättning.

Vill du ha de allmänna förutsättningarna - villkoren i ett och samma dokument?

Villkor ersättning vid försening från 1 juli

Villkor ersättning vid försening före 1 juli

Vilken ersättning kan jag få?

Hur stor ersättning du får beror på resans pris samt på hur många minuter sen du blev när du reste med oss:

  • Blev du 20-39 minuter sen har du rätt till ersättning på 50 procent av resans pris.
  • Blev du 40-59 minuter sen har du rätt till ersättning på 75 procent av resans pris.
  • Blev du 60 minuter sen eller mer har du rätt till ersättning på 100 procent av resans pris.

Resans pris är det pris du betalat för resan kontant eller med Jojo Reskassa. Reser du till exempel med 30-dagarsperiodkort beräknas din ersättning av periodkortets pris, snittpriset på din resa - det blir priset delat med 44 enkelresor.

Om du blev tvungen att ta taxi eller egen bil kan du få ersättning upp till 1 150 kronor.

Vi ersätter inte extra kostnader som exempelvis flygbiljetter, missade läkarbesök eller förlorad arbetsinkomst. 

Hur kan jag få ersättning?

Du kan få ersättning i form av:

  • värdekupong via SMS/e-post - kan användas hos våra kundcenter och utvalda serviceombud
  • värdebevis - via brev - kan användas även i angränsande län.
  • rabattkod - som du kan använda vid betalning på hemsidan.
  • kontant ersättning - utbetalning till bankkonto. 
  • Väljer du ersättning via värdebevis, värdekupong eller rabattkod ger vi dig 30 procent extra i ersättning (gäller inte om du begär ersättning för resa med taxi eller egen bil). Har du rest med periodkort ersätts du för biljettpriset plus 30 procent.
  • Tänk på att samtliga ersättningar måste användas inom 6 månader.
    Läs mer om olika ersättningar

Har du haft byten under resan?

Om du ska ansöka om ersättning för resor med byten ska resan ha haft en bytesmarginal på minst 10 minuter om inte annat anges under Sök resa – avancerad sök

Resor till eller från Danmark

  • Reste du till eller från Danmark med Jojo Reskassa, biljettköpt i appen eller pappersbiljett? Blev du försenad på den danska sidan? Då ansöker du om ersättning hos danska trafikföretaget DSB.
  • Blev du försenad på svenska sidan så ansöker du via Ersättning Online. Reste du med Jojo Period som du köpt hos Skånetrafiken? Då ansöker du alltid via Ersättning Online, oavsett var förseningen uppstod. Om du köpt ditt periodkort av DSB ansöker du om ersättningen där. reklamerar du alltid din resa hos Skånetrafiken, oavsett var förseningen uppstod.  

DSB Öresunds rejsetidsgaranti

Resplus Förseningsersättning

Om du har rest med en förbokad Resplus-biljett med byte mellan olika tåg/bussar och blir försenad så gör du din ansökan om ersättning via länken nedan. 

Resplus Förseningsersättning