Köpvillkor

Köp av produkt eller laddning

Ett köp, eller en laddning, anses slutfört när du erhållit bekräftelse på att beställningen fullgjorts. Bekräftelsen får du direkt på webbsidan i samband med genomfört köp, samt som e-post. E-postbekräftelsen utgör kvitto på köpet eller laddningen. Spara e-postbekräftelsen (kvittot) om du har behov av historik, detta lagras ingen annanstans.

För att kunna genomföra ett köp eller laddning krävs att du har fyllt 18 år, samt att du som kund aktivt markerar i rutan "Jag har läst och förstått köpvillkoren" som finns i kassan. Genom att göra detta accepterar du samtliga köpvillkor på skanetrafiken.se samt att ditt köp innebär ett betalningsansvar.

  • Högsta summan vid ett köp på skanetrafiken.se är 4 000 kronor.
  • Du kan använda samma betalkort vid köp max tre gånger under 24 timmar.
  • Du kan endast betala med bankkort från EU-länder, Norge eller Schweiz.

Kontakta kundtjänst om du har fler frågor.

Betalningsalternativ

Du kan välja att betala med bankkort (VISA eller Mastercard), eller använda Direktbetalning via bank från någon av bankerna Swedbank, Nordea, SEB och Handelsbanken. Betala även med bankkort från EU-länder, Norge och Schweiz. 

Sparbanken Öresund, samt andra mindre nischbanker som ICA-banken och så vidare, erbjuder inte sina kunder Direktbetalning så vi kan ej lägga in detta i vår kassa.

Pengarna dras från ditt konto vid köptillfället. Inga extra avgifter tillkommer utöver din totalsumma i kassan. Vi genomför transaktionen i samarbete med DIBS och Swedbank. Skånetrafiken lagrar inga kortnummer. Betalningsflödet hanteras av vår betalningspartner DIBS för att garantera en snabb och säker betalning och all information skickas krypterad via säkrade servrar (SSL). Vår partner DIBS uppfyller kraven för PCI-DSS.

Leverans av produkt

Leveranstid för Jojo-kort är 1-3 arbetsdagar. Alla order expedieras i turordning. Skånetrafiken kan inte utfärda några garantier för leveranstider eller leveransdatum. Alla försändelser skickas med A-post. Vid kända störningar kommer vi att meddela dig om förseningar och anledningen till detta. Har leverans inte erhållits inom sex vardagar från beställningens fullgörande ombeds du kontakta vår kundtjänst. Du har då rätt att häva köpet utan kostnad.

Som kund kan du lägga flera olika produkter (t ex Jojo Reskassa eller Jojo Sommar) i samma beställning. Varje produkt levereras dock i en separat försändelse.

Leverans av laddning

En laddning som görs via E-tjänster på skanetrafiken.se, skickas efter godkänd betalning vidare till vårt biljettsystem. Efter 24 timmar finns laddningen tillgänglig i alla delar av biljettsystemet (inklusive automater och bussar) och kan hämtas till det aktuella Jojo-kortet genom att ett köp utförs med kortet.

Viktig information om resor utanför Skåne: vi vill särskilt påminna om att laddningar endast kan hämtas i biljettautomater som tillhör Skånetrafiken. Det betyder att du inte kan hämta en laddning i automater i till exempel Göteborg, Halmstad, Karlskrona eller Kalmar. Ska du resa utanför Skåne måste du se till att din laddning är hämtad till ditt kort innan du reser.

Din laddning kan dock hämtas i Skånetrafikens biljettautomater på Kastrup och Köpenhamns huvudbangård. Dessa automater tillhör Skånetrafiken och är kopplade direkt mot vårt biljettsystem.

Du kan inte hämta laddning på buss 521 mellan Markaryd och Örkelljunga då den linjen körs av Länstrafiken Kronoberg.

Du kan hämta din laddning inom 30 dagar. När 30 dagar har passerat går du in på skanetrafiken.se och klickar på ”Se saldo/ladda kort". Fyll sedan i kortnummer samt CVC-kod och klicka på ”Återladda”. Laddningen skickas då ut till ditt Jojo-kort igen. Tänk på att du sedan måste avvakta 24 timmar innan du kan hämta laddningen.

Pris och frakt för produkt

Priset på varje produkt inkluderar moms samt fraktkostnaden det vill säga vi bjuder på portot. Försändelsen skickas till den adress som angavs vid köpet. Försändelser kan endast skickas till EU-länder, Norge eller Schweiz.

När du köper ett nytt Jojo-kort tillkommer en kortavgift på 20 kronor. Detta är ett sätt att uppmuntra alla kunder att återladda sina Jojo-kort och på så vis spara miljön. Jojo Sommar som har en ny unik design varje år, kan tyvärr inte återladdas, men har inte heller någon kortavgift.

Transportrisk för produkt

Skånetrafiken står för risken om produkten skadas eller kommer bort under transporten till dig. Skulle detta ske ombeds du kontakta vår kundtjänst eller besöka något av våra kundcenter så hjälper de dig att få ett nytt.

Ångerrätt för produkt

Som privatperson har du enligt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) rätt att ångra ett köp av en vara inom 14 kalenderdagar från det att beställningen mottagits. Du behöver inte ange någon anledning för att använda denna ångerrätt. Dock förutsätter utnyttjandet av din ångerrätt att produkten är oanvänd och att giltighetstiden för aktuell produkt ej börjat gälla. Giltighetstiden för ett Jojo-kort är startdatumet. Undantaget är Jojo Sommar som går att returnera oanvänt även efter startdatumet. Ångerrätten gäller inte laddningar då dessa per definition har giltighetstid direkt från utförd laddning.

Du som vill utnyttja din ångerrätt skall returnera den oanvända produkten och en kopia på din orderbekräftelse till vår kundtjänst på adress: Skånetrafiken, Kundtjänst Jojo, 281 83 Hässleholm.

När vi mottagit och godkänt returen kommer vi att återbetala debiterat belopp, samt eventuell returkostnad, till ditt kontokort eller bankkonto, beroende på vilket betalsätt ordern hade från början. Återbetalning görs inom 14 kalenderdagar från godkänd retur.

Reklamation av produkt

Alla produkter är kontrollerade och skall vara i felfritt skick vid leverans. Vid eventuella problem med produkten ska du kontakta vår kundtjänst alternativt besöka något av våra kundcenter. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäcktes. Felaktig produkt ersätts med ny felfri produkt med samma värde. Produkten du vill reklamera ska skickas, tillsammans med en kopia på din orderbekräftelse till vår Jojo-support på adress: Skånetrafikens kundtjänst, Jojo-support, 281 83 Hässleholm.

Tvist

Tvist med anledning av dessa villkor skall avgöras enligt svensk rätt och vid svensk allmän domstol. Vid tvist med privatperson har Skånetrafiken som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Prova-på-kampanjer

Genom att registrera dina uppgifter i samband med en Prova-på-kampanj samtycker du till att Skånetrafiken sparar dina uppgifter i Skånetrafikens kunddatabas. Skånetrafiken behandlar alla personuppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL). Skånetrafiken kommer att använda uppgifterna för att förbättra Skånetrafikens service och tjänster och för att kunna skicka erbjudande och information till dig. Uppgifterna kan komma att användas av Skånetrafiken och väl valda samarbetspartners för marknadsföring och statistik. 

Skånetrafiken kan komma att samköra kunddatabasen mot andra register inom Skånetrafiken, samt mot folkbokföringsregistret för adressuppdatering. Om personnummer saknas kompletteras därför detta. Du har rätt att få information om, radera eller rätta de uppgifter som finns registrerade om dig. Om du inte längre vill vara kvar i kundregistret kan du avregistrera dig genom att kontakta vår kundtjänst genom www.skanetrafiken.se/kundservice.

Personuppgiftslagen (PUL)

När du gör en laddning, ett köp, söker ersättning vid försening eller skapar ett kundkonto på skanetrafiken.se så samtycker du samtidigt till att Skånetrafiken sparar dina uppgifter i Skånetrafikens kunddatabas. Skånetrafiken behandlar alla personuppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL). Skånetrafiken kommer att använda uppgifterna för att fullfölja kundrelationen och för att förbättra Skånetrafikens service och tjänster. Skånetrafiken kan komma att samköra kunddatabasen mot andra register inom Skånetrafiken och Region Skåne, samt mot folkbokföringsregistret för adressuppdatering. Dina uppgifter kommer aldrig att säljas vidare till tredje part, det vill säga andra företag eller organisationer. Du har alltid rätt att få information om eller rätta de uppgifter som finns sparade om dig. Kontakta kundtjänst för att få hjälp med detta.

Om du inte längre vill vara kvar som kund i Skånetrafikens kunddatabas kontaktar du kundtjänst så hjälper dem dig att ta bort samtliga uppgifter.

Kontakta Skånetrafikens kundtjänst 

Tel: 0771 - 77 77 77

Öppet: mån-fre kl 6-22  lör-sön kl 8-22

www.skanetrafiken.se/kundservice

Postadress: 281 83 Hässleholm
Org.nr: 232100-0255