Sju sätt att köpa biljett

Du väljer själv var du köper din resa och hur du betalar för den. Resan kostar lika mycket oavsett.

Sju sätt att köpa biljett

  • App

    Vår app är det enklaste sättet att resa med oss. Såhär kommer du igång med vår app.

    Det är enkelt att börja resa med vår app. Börja bara med att ladda ner den.
    Det gör du här (google play) eller här (App store).
    Registrera sedan ditt mobilnummer. Därefter väljer du hur du vill betala - med betalkort eller faktura.

    • Kom ihåg att aktivera din biljett innan du stiger på.
    • För att använda appen måste du vara uppkopplad mot internet. 

    Betalning i appen

    Du kan betala med MasterCard, Visa eller faktura från Klarna.

    • Alla frågor om fakturor eller kortbetalningar hanteras av Klarnas kundtjänst 08-120 120 10.
    • Ditt betalkort måste vara aktiverat för internetköp. Först då kan du betala med mobilen. Kontakta din bank för vad som gäller för just ditt kort.
    • Även Maestro och Electron kan fungera vid köp. Det beror på vilka användarvillkor som du har med din bank. Prata med din bank.
    • Fakturan skickas som brev, det vill säga inte via mejl, till din folkbokföringsadress.

    Byt betalsätt 

    Du kan ändra betalsätt när du vill under "inställningar" i appen. 

    Utskrivet kvitto

    Kvitto för köpt biljett skickas automatiskt till den e-postadress som du registrerat under "Inställningar". Om du inte vill ha kvitton skickade till dig kan du ta bort e-postadressen igen.Om du anger din mejladress under "Inställningar" får du ett kvitto efter varje köp. Du kan bara ange en mejladress. 

    Språk i appen

    Appen finns på svenska samt för Android även på engelska. En engelsk version av appen för iPhone kommer.

    Användarvillkor

    Villkor vid resa i Skånetrafikens nya biljettsystem- 1 juli 2019.pdf

  • Skanetrafiken.se

    På vår sajt skanetrafiken.se kan du nu koppla biljetter till vårt nya kort.

    • Kortet kostar 30 kronor och kommer hemskickat med posten.
    • Till kortet kan du koppla din 30-dagarsbiljett, enkelbiljett eller 24-timmarsbiljett.
    • Du kan välja mellan att aktivera din biljett direkt eller senare.
    • Kortet ger ingen extra rabatt utöver våra ordinarie rabatter.
    • Biljettpriset för de olika zonerna är alltid detsamma oavsett hur du betalar. 
    • Idag kan du betala med betalkort på skanetrafiken.se. Senare även med faktura och värdekoder. 
    • Kom ihåg att registrera ditt nya kort på Mitt konto. Då ingår tappa bort-garantin. Där kan du även se status och giltighet på dina biljetter.
    • Det går i nuläget bara att köpa biljetter inom Skåne på skanetrafiken.se. Biljetter till Danmark och grannlänen lanseras senare.

    Såhär gör du för att köpa kort och biljett:

    1. Börja med att köpa vårt nya kort. Det kostar 30 kronor och skickas inom en vecka. 
    2. När du har fått hem ditt kort köper du din biljett och kopplar den till kortet. 
    3. För att biljetten ska vara giltig måste du aktivera den. Det gör du här på skanetrafiken.se, i biljettläsaren ombord på bussen eller våra biljettautomater.

  • Kundcenter

    Hos våra kundcenter kan du enkelt köpa alla våra biljetter inom Skåne, till grannlänen och Danmark.

    • Hos våra kundcenter kan du köpa alla typer av biljetter och vårt nya kort.
    • Du betalar med betalkort, kontanter och värdekoder. 
    • Betalkort som accepteras är VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro och American Express.
    • Hos våra kundcenter kan du också köpa biljetter till SJ och flygbussarna mellan Lund-Sturup och Malmö-Sturup samt till Swebus Express och Bus4you.
    • Här hittar du våra kundcenter
  • Biljettautomater

    I våra biljettautomater köper du enkelt biljett för hela resan.

    Vi håller just nu på att byta ut våra gamla biljettautomater mot helt nya.
    I nuläget finns det både nya och gamla automater på våra stationer. Båda går att använda under en övergångsperiod.

    I våra nya biljettautomater kan du:

    • Köpa enkelbiljett och 24-timmarsbiljett som pappersbiljett.
    • Koppla biljetten till Skånetrafikens nya kort.
    • 30-dagarsbiljetten kan du bara koppla till vårt nya kort. Den går inte att få som pappersbiljett.
    • Du betalar med betalkort - VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro och American Express. Det går att betala med både kontaktlöst kort och med chip och pin. Det går inte att betala med kontanter.
    • Under hösten byts våra gamla biljettautomater successivt ut mot nya. Innan 14 december i år ska det finnas minst en ny biljettautomat per station. Fler placeras ut efter hand.

    I våra gamla biljettautomater kan du:

    • Köpa enkelbiljett som pappersbiljett.
    • Köpa tur-och returbiljett till Danmark.
    • Ladda Jojo Period (tänk på att inte ladda längre än till 29 februari).

    Biljettautomat som inte fungerar:

    Är biljettautomaten sönder och det saknas annan möjlighet att köpa biljett på stationen? Då kan du få ett inbetalningskort av personalen ombord. Hjälp oss gärna och felanmäl biljettautomaten till vår kundtjänst på telefon 0771-100 104.

  • Ombud

    Hos våra ombud kommer du att kunna köpa biljetter och kort i vårt nya biljettsystem med början under sista halvan av januari.

    Hos våra ombud kan du göra följande:

    • Köpa biljetter och ladda Jojo Period i vårt gamla biljettsystem.
    • Hos utvalda ombud kan du lösa in värdebevis och värdekoder du fått som förseningsersättning.

    Här hittar du våra ombud.

  • Regionbuss

    På de gula regionbussarna kan du köpa biljett för hela resan direkt av föraren.

    • Det går att köpa en enkelbiljett eller 24-timmarsbiljett. 
    • Du kan också förnya en 30-dagarsbiljett som du tidigare kopplat till vårt nya kort.
    • Betalning sker endast med betalkort, inte med kontanter.
    • På våra regionbussar går det att köpa biljett med de allra flesta betalkort. Både kontaktlösa och med chip och pin.    
    • Från 15 december kan du köpa biljett inom Skåne och till Danmark ombord på regionbussen.
    • Biljetter till grannlänen kan du endast köpa på ombord på linje 521, 532, 561 och 562, som kör över länsgränsen. Om du ska resa över länsgränsen, och börjar din resa på en annan regionbuss köper du enklast biljett till i vår app.
      Du kommer kunna köpa biljett till grannlänen ombord på alla regionbussar först en bit in på 2020.
    • Såklart går det också bra att förköpa biljett. Du reser smidigast med oss med vår app. Läs allt om appen här.
  • Stadsbuss

    Blippa med betalkort på stadsbussarna i Hässleholm och Trelleborg.

    Om du ska resa inom staden med grön stadsbuss och inte har köpt biljett i förväg kan du använda ditt betalkort och blippa det mot biljettläsaren. För att det ska fungera behöver ditt betalkort ha symbolen för kontaktlös betalning (fyra vågor på kortet) och tjänsten ska vara aktiverad.

    • Blippa ditt betalkort mot biljettläsaren när du stiger på stadsbussen. Då köper du en vuxen enkelbiljett inom stadszonen. 
    • Res så mycket du vill inom stadszonen under en timme.
    • Om du blippar ditt betalkort på stadsbussen fler gånger efter den första timmen får du en 24-timmarsbiljett. Den gäller från första gången du blippade kortet. Med andra ord betalar du aldrig mer än för två enkelbiljetter om du reser du flera gånger i staden inom 24 timmar.
    • Biljetten är kopplad ditt betalkort så du får ingen pappersbiljett.
    • Du kan i dagsläget endast köpa vuxen enkelbiljett och endast en biljett per betalkort.
    • Biljetten har samma pris oavsett var du köper den och hur du betalar.
    • Blippa med betalkort på stadsbuss kan du göra i Hässleholm och Trelleborg från måndagen den 9 december. Tjänsten lanseras i övriga städer under början av 2020.
    • Vill du ha kvitto på din blippade resa hittar du det här.
  • För dig som fortfarande reser med Jojo

    Tänk på att vi byter biljettsystem den 14 december.

    Den 14 december övergår vi till vårt nya biljettsystem. Läs mer här. 

    Jojo Reskassa:

     Efter den 14 december 2019 kan du varken ladda Jojo Reskassa eller resa med kortet. Du kan byta din reskassa till en värdekod här. 

    Jojo Period: 

    Om du har ett Jojo Period som gäller efter 14 december kan du fortsätta resa med det till och med 29 februari 2020. Du kommer även att kunna ladda Jojo Period hos våra ombud fram till cirka mitten av januari.
    I våra gamla biljettautomater kan du fortsätta ladda Jojo Period under en kortare övergångsperiod, som längst till början på januari.

    Här hittar du våra ombud. 

    Hur du reser med Jojo-kortet fram tills dess att det försvinner hittar du här.