Så köper du biljett
Det finns flera sätt att köpa biljetter när du ska resa med oss. Du kan köpa biljett i vår app, i våra biljettautomater, på vår hemsida, hos våra kundcenter och ombud samt med betalkort ombord på våra bussar.
Så köper du biljett
-
Appen
Appen är det enklaste sättet att resa med oss. I appen hittar du information om din resa, och här köper du biljett och betalar med Swish, betalkort eller månadsfaktura.
Börja resa med appen
Börja med att ladda ner vår app. Det gör du på Google Play: Google Play. eller på app store: App store.
De operativsystem som stöds är senaste versionen av iOS (Iphone) och Android samt 2 äldre versioner per plattform.
När du laddat ner appen registrerar du ditt mobilnummer och sen är det bara att köra igång med att söka resor och köpa biljett!Appen finns på svenska och engelska både för iOS och Android.
Betalning och kvitto
Du kan betala med betalkort från MasterCard eller Visa, Swish eller månadsfaktura från Swedbank Pay. Du kan också betala med våra värdekoder.
Betalkort:
- Ditt betalkort måste vara aktiverat för internetköp för att fungera i vår app.
- Förutom Visa och MasterCard kan även Maestro och Electron fungera vid köp, beroende på vilka användarvillkor som du har med din bank. Om du har frågor kring ditt betalkort kontakta din bank.
- Om du har frågor kring betalning av betalkort i vår app kontakta vår kundtjänst.
Swish:
- Om du vill betala med Swish väljer du det i samband med att du köper biljett. Har du frågor kontaktar du Swish.
Månadsfaktura
- Månadsfakturan samlar dina köp hos oss under en månad. Swedbank Pay skickar ut fakturan den 15 varje månad.
- Fakturan mejlas till den adress du väljer vid betalning. Du hittar även din månadsfaktura här.
- Vill du ha papperskopia av fakturan kan du vända dig till Swedbank Pay för att få hjälp.
- För att köpa biljett via faktura behöver du vara minst 18 år gammal, ha svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige. Utöver detta ska du också kunna identifiera dig på det sätt som Swedbank Pay anvisar, det vill säga med BankID.
- Alla frågor om fakturor hanteras av Swedbank Pays kundtjänst 077-144 10 00. Klicka här för att läsa mer.
Byta betalsätt
Om du valt betalkort eller faktura som betalsätt och lagt in dina uppgifter, men vill ändra betalsätt, så kan du göra det under "Inställningar" i appen.
Kvitto
Om du anger din e-postadress under "Inställningar" i appen får du ett kvitto skickat till dig efter varje köp. Du kan bara ange en mejladress. Om du inte vill ha kvitton skickade till dig kan du ta bort mejladressen igen.
Användarvillkor
Villkor vid resa i Skånetrafikens biljettsystem
Smarta funktioner i appen
Vi har flera smarta funktioner i appen. Bland annat kan du:
- Se giltighet för biljett på karta, alltså den zon du kan resa inom
- Följa ditt fordon på karta
- Låna ut din biljett. Läs mer om att låna ut biljett här.
- Aktivera tappa bort-garanti
- Få automatiska meddelanden och information om till exempel trafikinformation
-
Hemsidan
Här på hemsidan kan du köpa biljetter som du kopplar till ett reskort eller som du skickar till appen.
Du kan också köpa ett nytt reskort som vi skickar hem till dig kostnadsfritt. Du kan betala med betalkort, värdekoder eller faktura.
Klicka här för att komma till tjänsten "Köp kort och biljetter".
-
Biljettautomat
Våra biljettautomater finns på alla tågstationer i Skåne samt på Kastrup/CPH Airport och Köpenhamns Huvudbanegård.
Här kan du köpa biljetter som skrivs ut på papper eller som kopplas till ett reskort och betala med betalkort och värdekoder.
-
Kundcenter
Vi har kundcenter i Helsingborg, Malmö, Kristianstad och Lund.
På kundcenter kan du köpa biljetter som skrivs ut på papper eller kopplas till reskortet. Här kan du förstås också köpa ett helt nytt reskort. Du kan betala med betalkort, värdekoder och kontanter.
-
Ombud
Hos våra ombud runt om i Skåne kan du köpa ett nytt reskort eller biljetter som skrivs ut på papper eller kopplas till reskortet.
Hos våra 57 ombud kan du göra detta:
- Köpa reskortet.
- Köpa enkel-, 24-timmars- och 30-dagarsbiljett inom Skåne, till Danmark och grannlänen.
- Få din biljett utskriven på papper (ej 30-dagars) eller kopplat till reskort.
- Köpa aktiverade biljetter som gäller direkt.
- Köp en eller flera likadana oaktiverade biljetter, om du ska resa senare. Biljetterna kopplas till ett reskort.
- Kom bara ihåg att du måste aktivera dina oaktiverade biljetter inom ett år från köptillfället.
- Få inspektionskvitto och se vilka biljetter som är kopplade till reskortet.
- Du kan betala med betalkort och kontanter.
- Lösa in värdekoder.
Just nu går det inte att göra följande
- Få hjälp med att byta Jojo Reskassa till värdekod med saldo.
- Få hjälp med återköp av biljetter.
Om du behöver hjälp med detta rekommenderar vi dig att gå till ett av våra kundcenter eller kontakt oss på 0771-777777.
Här hittar du våra kundcenter.
Du kan betala med betalkort, värdekoder och kontanter.
-
På regionbussen
Ombord på våra gula regionbussar kan du köpa biljett av föraren med betalkort.
För att bussarna ska kunna hålla tidtabellen ser vi gärna att du förbereder dig och köper biljett innan du ska resa med våra regionbussar.
-
Blippa på stadsbussen
I flera av våra skånska städer kan du som reser inom staden betala genom att blippa ditt betalkort mot biljettläsaren ombord.
Du kan blippa ditt betalkort på gröna bussar i Malmö, Hässleholm, Trelleborg, Helsingborg, Lund, Kristianstad, Eslöv, Ängelholm, Landskrona och Ystad.
Du betalar alltid kostnaden för en vuxenbiljett inom stadszonen och biljetten är giltig i en timme. Om du blippar ditt betalkort två gånger under ett dygn omvandlas biljetten automatiskt till en 24-timmarsbiljett. Du kan också betala med virtuella kort, exempelvis ApplePay och SamsungPay. Du som betalar med ApplePay kan genom att aktivera expressläget för kollektivtrafik slippa Face ID eller Touch ID när du betalar med ditt betalkort i din Iphone eller Apple Watch.
Läs om hur du aktivera expressläget hos Apple
Om du vill ha ett kvitto på ditt köp klickar du här.