Allt om vår app
Appen är det enklaste sättet att resa med oss. Läs allt om hur du gör och om appens smarta funktioner här.
-
Ladda ner appen
Du laddar ner appen på din telefon via Google Play eller på App store.
Ladda ner appen via Google Play
Ladda ner appen via App store
De operativsystem som stöds är senaste versionen av iOS (Iphone) och Android samt två äldre versioner per plattform.När appen är nedladdad registrerar du ditt mobilnummer. Vill du ha kvitto på dina köp ska du också registrera din mejl.
Sedan är det bara att börja söka resor och köpa biljett!
-
Smarta funktioner
I appen finns många smarta funktioner som underlättar din resa. Du kan låna ut din 30-dagarsbiljett, aktivera tappa-bort-garanti, eller följa din buss eller ditt tåg på karta.
- Hitta den snabbaste resvägen på en karta och se vägen från dörr till dörr.
- Skapa snabbval (favoriter) på startskärmen för dina vanligaste resor.
- Få aktuell information om störningar som påverkar trafiken eller resor du valt att bevaka.
- Låna ut din biljett.
- Aktivera tappa-bort-garantin och säkra biljetten om du skulle bli av med din telefon.
- Förköp dina biljetter innan du skall resa och aktivera biljetten precis innan du stiger ombord på bussar och tåg.
Mitt konto i appen
Du som skapat ett Mitt Konto kan låna ut din biljett och aktivera tappa-bort-garanti. Då kan du få tillbaka din biljett om du tappar bort den. Har du redan skapat ett konto på vår webbplats kan du använda samma konto för att logga in i appen. Tänk på att du kan bara kan vara inloggad på en telefon i taget.
Låna ut din biljett
När du är inloggad på Mitt konto i appen kan du låna ut din aktiva 30-dagarsbiljett.
- Du kan låna ut en 30-dagarsbiljett 15 gånger till totalt fem olika nummer under biljettens giltighetstid.
- Du kan låna ut biljetten 4 timmar, 8 timmar, 24 timmar, 2 dygn, 1 vecka eller resterande tid.
- Du kan inte låna ut gruppbiljetter, alltså om du har köpt biljetter till flera personer.
- Du kan bara låna ut din biljett en gång per dag.
- Du kan bara ha fem biljetter utlånade samtidigt.
Sök din resa i appen
I appen skriver du vilken adress eller hållplats du vill resa till. Du får då en rad alternativ som kan anpassas efter dina behov.
Du anpassar din sökning genom att trycka på "filter." Här kan du prioritera vad som är viktigast för dig, som till exempel kort restid med få byten eller om du vill resa med buss eller tåg. Du kan också välja gånghastighet.
-
Så betalar du och får kvitto
Du kan betala med betalkort från MasterCard eller Visa. Du kan också betala med Swish eller månadsfaktura från Swedbank Pay. Du kan även betala med våra värdekoder.
Swish
Om du vill betala med Swish väljer du det i samband med att du köper biljett. Har du frågor kontaktar du Swish.
Betalkort
Betalar du med betalkort är det några saker du behöver tänka på:
- Ditt betalkort måste vara aktiverat för internetköp för att fungera i vår app.
- Du kan använda Visa, MasterCard, Maestro och Electron. Om du har frågor kring ditt betalkort kontakta din bank.
- Om du har frågor kring betalning av betalkort i vår app, kontakta vår kundservice. Kundservice
Månadsfaktura
Vill du betala med månadsfaktura, tänk på:
- Månadsfakturan samlar dina köp hos oss under en månad. Swedbank Pay skickar ut fakturan den 15 varje månad.
- Fakturan skickas med mejl till den adress du väljer vid betalning.
- Vill du ha papperskopia av fakturan kan du vända dig till Swedbank Pay för att få hjälp. Swedbank Pay login
- För att köpa biljett med faktura behöver du vara minst 18 år, ha svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige. Du ska också kunna identifiera dig på det sätt som Swedbank Pay anvisar, det vill säga med BankID.
- Du kan också betala dina fakturor via autogiro. Ansök via Swedbank Pay
- Alla frågor om fakturor hanteras av Swedbank Pays kundtjänst 077-144 10 00. Swedbank Pay
Byt betalsätt
Om du valt betalkort eller faktura som betalsätt och lagt in dina uppgifter, men vill ändra betalsätt, så kan du göra det under "Inställningar" i appen.
Kvitto
Om du anger din mejl i appen får du ett kvitto skickat till dig efter varje köp. Du kan också få kvitto i efterhand. Gå då in under "Mer" och leta upp den biljett du vill ha kvitto för, så kommer det ett mejl till din inkorg.
-
Företagskonto
Om ett företag gett dig möjlighet att köpa biljetter i appen på företagets bekostnad, kan du välja "Betalning via företaget" som betalsätt i köpflödet.
Betalning sker då genom företagets konto.