Byt din Jojo Reskassa mot en värdekod med saldo

Den 14 december 2019 är sista dagen att resa med ditt Jojo-kort. Om du har pengar kvar på din Jojo Reskassa, kan du byta den till en värdekod med saldo, som du sedan använder för att köpa biljetter i appen.

Du byter din Jojo Reskassa till en värdekod med saldo genom vår självservicetjänst här på hemsidan. Du behöver inte ha Mitt Konto för att använda tjänsten, men det finns vissa fördelar med att vara inloggad. Som att du inte behöver ange kortnummer, och att värdekoden per automatik hamnar i din app.
Om du inte vill göra det själv via webben, kan du hjälp hos våra kundcenter eller vår kundtjänst.

En värdekod med saldo är giltig i 2 år, och den kan användas flera gånger. Det betyder att om det blir pengar över när du köper biljett, så sparas resten till ett annat tillfälle. Det går inte att fylla på värdekoden, utan den betas av tills saldot är 0 kr. Värdkoden kan kombineras med andra betalsätt i appen, om värdekoden inte räcker som betalning för hela din biljett.

Om du inte vill byta just nu, eller om du inte vill köpa biljett i appen, går det bra att resa upp reskassan fram till och med den 14 december. Under våren 2020 kommer du även kunna använda värdekoden för att köpa biljett i flera av våra kanaler.
Pengarna du har kvar på din Jojo Reskassa förvinner inte efter 14 december. Du kommer kunna byta din reskassa till en värdekod i lång tid framöver.

Så här fungerar byte till värdekod med saldo:

  • Tjänsten finns under Jojo-tjänster här på hemsidan. Du kan, men behöver inte, logga in för att använda tjänsten.
  • Reskassan på det Jojo-kort du anger byts ut mot en värdekod med saldo. Saldot får motsvarande belopp som din Jojo Reskassa har vid bytet.
  • Du väljer själv om du vill ha din värdekod per sms eller e-post.
  • Om du är inloggad när du gör bytet, och redan har appen, så hamnar värdekoden per automatik under inställningar i appen.
  • Om du är oinloggad, kan du själv knappa in värdekoden under inställningar i appen.
  • Om din Jojo Reskassa understiger 500 kr, får du värdekoden direkt.
  • Om du har över 500 kr så dröjer det upp till 5 arbetsdagar innan värdekoden kommer.
  • När du byter din Jojo Reskassa, spärras hela Jojo-kortet och det går inte att använda mer.
    Därför går det inte att genomföra ett byte till en värdekod om du har en aktiv Jojo Period, eller en laddning av Jojo Reskassa som du inte har hämtat till kortet.

Såhär fungerar inlösen av din värdekod med saldo:

  • Värdekoden kan nu inledningsvis endast användas i appen. Men under hösten kommer det gå att lösa in den i när du köper biljett i flera av våra kanaler.
  • Din värdekod med saldo kan användas flera gånger, och saldot betas av efterhand som du köper biljetter tills saldot är 0kr.
  • Saldot kan inte fyllas på, men du kan använda flera olika värdekoder vid ett och samma köp. Och du kan kombinera värdekoden med andra sätt att betala, om den inte räcker som betalning för hela biljetten.
  • Värdekoden blir inte knuten till dig eller till din mobil. Du kan använda den i flera olika säljkanaler, och du kan även låta någon annan använda värdekoden när de köper biljett.
  • Du kan se saldot på din värdekod under inställningar i appen, eller genom att klicka på värdekoden du fick som sms eller per e-post.

Värdekoden skickas som sms eller e-post, för att du ska kunna ha koll på ditt saldo även om du inte har den inlagt i appen.
Om du varken har ett mobilnummer eller e-post, kan du kontakta vår kundtjänst eller besöka ett av våra fyra kundcenter för att få hjälp. Eftersom det än så länge bara går att använda värdkoden i appen, rekommenderar vi att du fortsätter resa med din Jojo Reskassa ett tag till, och byter när vi erbjuder köp med värdekod i flera kanaler.

 

Värdekod utan saldo:

Värdekoder utan saldo, så kallade engångskoder, får du när du ansökt om ersättning vid försening eller när du spärrat ett kort. Även värdebevis som du får med post är engångskoder. Värdekoder utan saldo använder du vid ett köp av ny biljett. Då dras hela beloppet även om biljettpriset är lägre. 

  • Du kan använda din värdekod för att köpa en biljett i Skånetrafikens app.
  • Serviceombud som kan lösa värdekoder hittar du nedan. 
  • Läs mer om samt spärra ditt Jojo-kort här.
  • Har du ansökt om ersättning vid försening här på hemsidan eller via blankett kan du läsa mer här.
  • Du kan lösa in samtliga typer av ersättningar på alla våra kundcenter.